add. 2. farmářský trh v Kroměříži

Když se na FLERu objevila noticka, že je založen klub Farmářské trhy Kroměříž, zajásala jsem. Sice je toto půvabné město zcela mimo mé trasy – není ani průjezdní – ale mám ho od domu za dvěma rohy a jednou zatáčkou. Kdybych si vylezla do naší zvonice, tak by ani nemusela být nějaká extra dohlednost, abych viděla tamní věže.
Absolutní dubnovou premiéru jsem nestihla, o to více jsem se těšila na květnové repete. Tentokráte princip schválnosti nezafungoval. Čím víc se na akci těším, tím větší průšvih to je. Asi známe všichni. Jen jsem celý den litovala, že jsem si nevzala foťák. Protože vtípků i ftípků a kouzel nechtěného mám na soukromé ouvej chvíle uloženo z tohoto dne hodně.
Byl hic a sluníčko pálilo a protože bylo předbouřkově, tak pálilo fest. Stínu na náměstí nebylo, nově vysazené stromy o mohutných korunách ještě nezačaly ani snít. No jo, bude jim to hlavním městským arboretistou vůbec povoleno? V osobním plánu mám již zapsán, v oddíle krátkodobých cílů (čti včera bylo pozdě), bod: kup si slamák s mašlí.
Trhy se nesly v duchu nedalekého Vlašska a bylo to znát. Jak ve volbě živé muziky, tak v nabídce řemeslníků i výrobců potravin. Mimochodem – dva koncerty v jednom dopoledni jsou naprostým unikátem.
Co mám zafixováno pro ouvej příležitosti?
Lahve cideru chlazené v kašně a batolata cákající se tamtéž.
Umně propletené vrbové pruty do někdy časem podivného kmenu, už teď zajímavé stromky ve velkém květináči.
Ogar s cérkou prodávající sirupy z bylin a plodin valašských kopců v kroji.
Chuť hroznového moštu. No jo, to už jsem na slováckém konci.
Metle v kvalitě těch vyhlášených ze Zubří. A hromada fortelných košů a košíků u nich. A vařečky a dřevěné lžíce. Bára dostala stonací koš jen co sroste, seberu jí ho na klubka nebo na rouno nebo tak nějak podobně ke stavu či kolovratu a já mám dřevěnou lžičku na kaši či salát jsem si zapomněla ke krabičce salátu k svačině přibalit vidličku a hned i vyzkoušenou.
Příjemné a většinou i usměvavé lidi, se zájmem i uznáním. Na mou duši, na psí uši, na kočičí svědomí, za celý den se našla jen jedna jediná šťovíkovka kyselá sama k sobě nahlas hovořící. Všeuměl obecný si-udělám-doma-a-líp-a-za-míň ani jeden. Alespoň v tom koutě, co jsem stála, na doslech ani dohled nebyl.
Ohleduplné lidi. Ob stánek ode mne (a také od stánku s ponožkami a od stánku s kouzelnými poetickými plstěnými pohádkovými bytostmi) byl improvizovaný výčep místního minipivovaru a hned vedle nás prezentoval svoji produkci vinař. S kelímkem v ruce se k textilnímu zboží nepřišoural nikdo. Až když bylo dopito.
Drobné mínusy jsem našla dva.
Obvyklý problém stárnoucích bab a polních koroptví. Častá potřeba odbíhání na malou potřebu. Záchody krásné a čisté, všechna čest. Jenže co potřeba, to desetikačka. To už občas hraničí se situací, že víc pročůrám, než utržím.
Délka trhu. Od devíti do čtyř. Ano, pořadatel to myslel dobře. Od dvou do čtyř ještě probíhala na náměstí akce mateřského centra a víra, že si noví příchozí projdou stánky a třeba i nakoupí, je pochopitelná. Průběh byl ale obvyklý. První nedočkavci bedlivě sledovali vybalování zboží, jen co bylo prodejcovo auto bezpečně na parkovišti, nakoupili nebo si jen nechali předvést zboží, aby mohli do příštího trhu pouvažovat o potřebnosti nabízeného, poslední obchody řemeslníci uzavírali před půl jedenáctou.
Sumace – bezva atmosféra, prostor k nadechnutí více než dostatečný, červen ještě nevím, záleží na stavu Báry, ale v červenci se do Kroměříže se svojí hadrárnou ráda vrátím.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

