Zatřep-špajzem (1) celer ve vývaru tažený.

Šokoval mne trend nazvaný „z popelnice na talíř“. Souhlasím s nosnou myšlenkou, že žijeme plýtvaně a ohromné množství jídla vyhazujeme. Vlastně nejen jídla. Jenže i recyklace má své hranice. A přísloví „dobré prase včecko spase“ také nehovoří nic o dojídání za každou cenu. Zde tedy za cenu vlastního zdraví. Je celkem velký rozdíl mezi plísňovým a plesnivým. Například. Otřáslo mnou doporučení (platno pro veřejné stravování) zhotovovat vývary ze zeleninových slupek. Stále mám v paměti smutek sousedovic dětí, kterým umřelo milované a rozmazlované morče na otravu pesticidy – zdroj okurkové slupky. A jedno mé robě jí mrkev velice obezřetně. Vyzkoušelo si otravu na vlastním těle. Koupilo si v hypersuper pytel mrkve, jen si jí opláchlo a na posezení (místo večeře) schroupalo.
Přípravu utrejchu lze zvládnout i energeticky méně náročně než je tažení zeleninového vývaru.
Smysluplnější se mi jeví přemýšlení při nákupu a alespoň rámcové sestavení týdenního jídelníčku. Včetně využití faktu, že odpad z jednoho jídla může být hlavní složkou jídla druhého. Příklad? Vařený celer. Vývaru z kostí obohatí chuť, ale nakrájený v polévce mnoho nadšení nad talířem nevyvolá. Zkuste ho ale obalit v trojobalu a podávat třeba s vařeným bramborem. Jasně, vídeňskej řízek není, ale totální blaf taky ne. Nebo ho zkuste přidat k bramborám mixovaným do kaše. Příjemné zvýraznění chuti.
Vlastně jsem chtěla připomenout trošku světáctější a slavnostnější baštu ze zbytků, ale text blogu má být krátký, aby byl čtený. Vařený celer na úvod stačí.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Zatřep-špajzem (1) celer ve vývaru tažený.

  1. jolana88 napsal:

    Že ty jsi poslouchala nějaké „experty“?? 😉 jj – taky jsem zahlédla. Ke cti (dosti z nich) musím říct, že byli i tací, co mluvili o „křivém“ pečivu i „nemodelově“ narostlé zelenině, kterážto končí v kontejnerech. O mléce a tvarohu, co namísto (např.) do azyláků putují do kanálů… Vařit ze slupek mi přijde jak vařit z hub – šecko jedlé, něco jen jednou.

    • oldwomen napsal:

      Ne, dostaly se mi do pazourů lidofky. Food osvěta. Pyré z bramborových slupek a kus nějaký flákoty k tomu. Trhák pro gurmány. Nebo gurmety? No pro žrací snoby. Drobné plus pro šéfkuchaře bylo. že přiznal, že třeba taková venkovská zabijačka je příkladem toho, aby v popelnici neskončil ani kousek. Což má pravdu, protože z odpadu kůže a ze spárků a tak podobně se ještě ve finále vařil klih. A z toho tlustýho nejedlýho mejdlo. Ale až tak hluboko nešel. Skončil jaternicemi a klobásami.

      • samazakanalem napsal:

        Tyhle blbosti teď náhle vyskakují všude a snobové utrácí velké peníze za to, že jim někdo dá zemákové šlupky pojmenované stylovým francouzským jménem. Ale když jistý Hruška smaží kůžičky tak je z toho poprask 🙂 ne že bych ho nějak obhajovala. Mě je úplně jedno zda existuje.
        Ne že by se šlupky apod. nedaly použít – já třeba do vývaru dávám cibuli jen rozkrojenou a na tom řezu opečenou, zbavenou jen těch horších části a v podstatě neloupanou, přidá to vývaru na barvě. Salátové brambory, které mají jemnou slupku používám dost často celé neloupané a klidně i na br. kaší atd. Ale toto mi přijde jako úlet. A já skutečně vím, o čem mluvím, co se týká vaření, však víš.
        Jinak teda celer v rodině všichni milujeme a do salátu ho dáváme tuny. Smažený je oblíbená pochoutka, i s tatarkou. V podstatě jsem na toto jídlo přišla kdysi dávno na gymplu když jsme měli málo peněz a chtěli se i najíst, i napít v kavárně. Nejlevnějším jídlem byl právě ten celer a šmakovalo nám to velice.

        • Witch napsal:

          Jéžiškovane, jak ráda Vás zase vidím! 🙂
          Jinak souhlas se vším a všema deseti. K mrkvi pouze omyté: kolegyně spisovatelka litovala, že ej na leccos alergická, už i po mrkvi jí bylo šoufl… Tak jsem se hned optala, jestli zkusila mrkev oholit škrabkou na brambory – tohle jí nedošlo, i ta krásná jablka z marketu někdy jen otře, a tak jsem se zasloužila o další šíření mrkvového salátu 😀 Mimochodem, po té RX diskuzi, kde to o otravě nějakého křečka padlo, jsem díky škrabání mrkve zase mohla dělat salát sladký sám o sobě, bez doslazení! Furt mi nešlo na rozum, že je ta mrkev na chroupání nějaká divná.

          • Kutil napsal:

            My jsme ve školní jídelně mívali nadrobno nakrájenou vařenou mrkev v nějaké poněkud vazké hmotě a taky po ní některým spolužákům nebylo dvakrát dobře… Jestlipak ony ji tenkrát paní kuchařky mývaly… 🙂

            • oldwomen napsal:

              Mrkev dušená ve vazké hmotě uvězněná a by mi způsobila nevolnost také. I kdyby pesticid ve svém životě neviděla ani na obrázku. Jakákoli zeleninová příloha v této úpravě. Bratja Slováci tomu říkají „prívarok“. Vadí mi jak konzistence, tak složení pokrmu (přidaná mouka, jedno zda ve formě světlé jíšky nebo záklektku).
              Za celé čtvrtstoletí, co se domestikuju na Hané, jsem nepochopila, proč tu lejou chuťově nic moc zelnou polévku na plytké talíře a plácnou do ní kynutý knedlík, aby výsledek vítězil v kategorii matlavosti. Mh, mistr na dušenomrkvovej hnus byla moje máma. Ona tu moukovo rozvařené ještě vylešovala octem. Mám osypky, jen si vzpomenu. Mrkev jako přílohu přitom ale dělám celkem často. Stejně tak i růžičkovou kapustu, hrášek, fazolky… vše jen podušené prakticky ve vlastní šťávě, na závěr jen pidilžička másla na zvýraznění chuti, Žádnej sliz lepkovej.

              • Kutil napsal:

                Máte pravdu, že vařená mrkev musí být dobře připravená… Náš mladej a jeho stejně stará sestřenice, když byli malí, z každého jídla (i z polévky) důsledně vyndávali sebemenší kousíček mrkve (ještě že byla červená), než se do něj pustili . To byl vždycky pohled pro bohy, ale pohlavkovat jsme je nechtěli… Mně zase v dětství nejel babiččin rýžový nákyp se švestkami, brr…

Zanechat Odpověď

