Fuseklová vsuvka pro Hanu

Obecné přiznání
Tento způsob pletení ponožek nepatří k mým oblíbeným. Nelíbí se mi nutné boční „švy“ a také výsledný tvar ponožky se mi jeví velmi bačkorovitým. Jenže já mám úzkou dlouhou nohu, štíhlý kotník, netrápí mne otoky. Je pravděpodobné, že až mne dožene věk a ledviny a stařecká cukrovka, protože ten mrcha Smrť si s námi pár let před nejosobnějším setkáním rád pohrává, že se mé pletařské priority ponožkové zlehka promění.
Haně šlo hlavně o to, jak se plete ta horní část a jak se to dává celé dohromady.

Myslím, že pro ilustraci stačí půl pár v panenkovské velikosti.
Malá skoro samozřejmost
Poslední oko VŽDY pletu hladce a snímám jej bez pletení obrace. Vzniká řetízkový kraj. Krajové oko je společné dvěma řadám. Ale myslím, že pokud někdo upřednostňuje poslední oko sejmuté a první pletené, že se nic podstatného neděje. Že je to o zvyku. Nebo zlozvyku? Nikde jsem nenašla, jak je to vlastně správně.
Zadní část ponožky
Nahodila jsem na 12 očí, pletla čtyři řady patentem jedno hladce jedno obrace, pak kus lícovým žerzejem, vytvarovala jsem patu (pro připomenutí – i zde se oči dělí na pomyslné tři díly, střední zůstává beze změn, jen se k němu zprava i zleva zkrácenými řadami napřed ubírají a pak hned zase přidávají oči, chodidlo pak má stejně očí, jako bylo v zadní nártové části), vyujímala špičku. Změnila pro názornost barvu příze a postupně jsem ve špičce přidávala oči a zároveň splétala spodní (bílou chodidlovou) část s horní.
Nártová část ponožky
Špička se plete zrcadlově (kde jsem v chodidlové části ujímala, tam teď přidávám rozpletením oka ve dvě) a již v první řadě se připlétá spodní díl. Připlétá se tak, že se poslední oko na jehlici splete s protilehlým krajovým. Kdyby byly fotky nezřetelné, ono se to jednoručně dokumentuje veleblbě, tak pracovní jehlici šoupnu to poslední ještě neupletené, na uvolněnou jehlici naberu ono krajové oko, poslední neupletené přesunu z pracovní jehlice zpět a obě oči upletu hladce, jako kdyby to bylo jedno. Otočím práci, první bez pletení sejmu obrace, pokračuji v pletení vzorem (zde lícový žerzej), až do vítězného konce. Samozřejmě, že kde je v zadním díle pružný patent, tak tam bude i na předním díle to samé.
Fotodokumentace
IMG_0733[1]IMG_0734[1]IMG_0735[1]IMG_0736[1]IMG_0737[1]IMG_0739[1]IMG_0741[1]

IMG_0745[1]
Snad jsou fotky dostatečně názorné.
Samozřejmě, že i takto pletené ponožky je možné plést obě současně. Tento způsob pletení je výhodný k úklidu i s bídou půl metrových zbytků přízí a velmi výraznou výhodu je možnost pletení paty a chodidla odlišnou přízí (například tmavá speciální ponožková) od zbytku ponožek (klidně z párané vlny)

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice šmodrchání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Fuseklová vsuvka pro Hanu

  1. jolana88 napsal:

    🙂 jak víš, co mám teď nahozeno?? Ano, souhlasím – jsou nevzhledné, rozpláclé; Nevyhrála bych v nich ani Miss Lurdy. Jenže – pazoury v tahu, depky bez léků, rychlopomoc na doma. Odpor k nošení přezůvek vrozený, a to dědičný – nemůžu dítě mlátit, když nenosím sama. V baráku od sklepa ve svahu táhne, tlak bych mohla Mumii závidět … Dělám druhý pár. PS: protože natahujeme klidně přes běžné fusky – na doma „přižehlím“ chodidlo – třebas vystřižené ze „záplat“, co prodávají

    • oldwomen napsal:

      Vlnenky proslapane paty plstí. Místo stupovani. To ještě neumím. Ale to přijde. Také nenosim backory a v přízemí táhne od země neskutečně. Tkam sice ve valenkach, ale ty zůstávají v pracovně. Po domě většinou poletuju bosky, v ponozkach, a velmi se divim artrotickym palcum. A příst v botě nejde. Plist taky ne. Pletu ponejvíce zaklubickovana na kanapicku. Copa sem američan, abych lehká do postele v botách? 😁

    • oldwomen napsal:

      Mám alternativu. Pletené backory. Velejednoduche. Příze tlustá a nebo násobná. Tak na 4,5 až 5 jehlice. Nahod třicet očí. Pleť osm očí stále hladce, dvě oči licovym zerzejem, deset stále hladce, dvě licovym zerzejem, osm hladce až k místu, kde si myslis, že by mohla už být špička. Doplet patentem jedno hladce jedno obrace. Neuzavirej. Ustrihni přízí tak, aby ti zbylo cca patnáct čísel cancourek. Navlikni ho do jehly a protahni cancourek všemi oky na jehlici, vytahni jehlici a oči stahni do kroužku, klidně oči protahni ještě jednou, aby to bylo pevnější. Pletacím stehem nebo madracovym nebo to je fuk jak sesij k sobě ten kus pletený patentem. Zaposij cancourek a ustrihni jeho zbytek. Sesiti paty cancourem zbylým z nahozeni už vidíš sama. Se to posklada do tvaru samo.
      Bambule a další zkaslovaci vopicarny netřeba.
      Když je upletes z vyřazených silonek, jsou nezničitelné. Mám pocit, že letos na ně dojde. Kolovrat. Ve valenkach nelze.

  2. Witch napsal:

    Díky! Už předávám 🙂

  3. MarunaP napsal:

    V poslední době jsem se od vlny pro nedostatek času „odklonila“, jen občas frknu do skladu trochu biolitu proti molům. Na nohy jsem si upletla vlněné kotníčkové ťapky, které jsem nejprve ručně (mýdlo, voda) zplstila a pak hodila ještě do pračky. Mám je u počítače, aby mi netáhlo na nohy, další mám do postele, když nastane zima a nohy prochládají (já se studenýma nohama neusnu). Klasické fusky mi nějak nejdou.

Zanechat Odpověď

