Osnova míní, útek mění

Drobná parafráze notoricky známého úsloví.
Měla jsem na letošní brněnské muzejní noci vést v Pohyblivém svátku tkací dílničku. Hlavně tkaní na kartonu, možná nějaká ta tkanice, podle zájmu náhodně procházejících. Abych zvýšila atraktivitu a posílila malebnost klubíčkového zátiší, vzala jsem si s sebou HR stav. Natáhla jsem do něj výrazně barevnou (modrá vede) osnovu. Že pak, doma, zlikviduji zbytky přízí neznámého složení, stáří i původu a utkám sadu povlaků na polštáře.
Mno, muzejní noc byla v mé dílně propadákem. Jedna maminkou odložená holčička pokoušela hřebenový stávek. Napřed odevzdaně a se zřetelným pocitem křivdy. Maminka si vedle navlékala a asi i ketlovala korálky. Jasně že cinkavej šmuk na krk táhne víc, než třeba pásek dokonale dolaďující šaty. Zvlášť, když je to vlastně zadarmo. Jak se ale na tkanici začal objevovat vzor, tak se dítě rozzářilo a začalo ho to bavit. Z hotové tkanice mělo neskrývanou radost. Běželo se pochlubit mamince, a narazilo na kru odštíplou z ledovce „Nevotravuj“. Pevně věřím, že se mamince její korále přetrhly, vysypaly pod nohy a že jak Jánošík po hrachu…. Protože přece nějaká spravedlnost na světě musí být a chovat se k děcku takhle přezíravě by mělo být na seznamu zavržení hodných zločinů.
Davy zvědavců se nekonaly a slečny hlídačky vystavených lektorských prací se nudily. Usoudily, že vyzkoušení si štupování na kartonu může být skvělým ukrácením dlouhé chvíle. Bylo! Drápek byl zaťat. Do komunity tkadlenek nejspíš přibude další duše.
Doma jsem, stále s vizí sady polštářů, utkala první dva pruhy a začala třetí. NE! Po tomhle se jezevčík válet nebude! Pod rukama mi rostl klasický vzor a před očima skotská vrchovina. Najednou mi začaly v uších znít dudy, slyšela jsem vítr, cítila vřes i močál. Vydechla jsem jů a jé i ách. Noc nastavila dnem.
Je hotovo.
Půl metru na dva a půl metru. Bez třásní. Hřejivá temnota.
IMAG2566

IMAG2567

IMAG2568
osnova směsová od fy Kubák, útek Noir color č.127 (VLNAP), neznámá černá příze ze sponzorského daru fy VLNAP a.s., Samantha šarže 43776.971 (VLNAP), šedý akryl turecké provenience, bílá froté příze, co si z ní teta v roce 1974 háčkovala krajkový ranní kabátek, již dávno zapomenuté značky i výrobce.
Fotky kvality mizerné, touha se pochlubit hotovým byla TAK silná 🙂

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., šmodrchání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

16 reakcí na Osnova míní, útek mění

  1. kurzorkolektiv napsal:

    Milá tkadlenko, máš to moc pěkné! Dovedu si představit všelicos tvým dílem potažené. A z tamtoho si nic nedělej. Lidi jsou holt hlavně přes jídlo a cetky. Příště asi musíš zamířit mezi jinou sortu lidí, spřízněné duše existují.

    • kurzorkolektiv napsal:

      Promiň, nejsem kursorkolektiv, to se mi jen do PC nabourala dcera a zapomněla se odhlásit. Takže koment je od Vlaďka C. Však víš.

    • oldwomen napsal:

      Potahovka by z toho nebyla dobrá. Mám obavy, že by se to rychle prošoupalo.
      🙂 po letech jsem stála před zrcadlem a dělala princeznu. Povedla se mi multifunkční šála.
      Jo, s osmi a více listovým stavem ještě počkám. Letos zainvestuji u Kubáků do pevného kobercového. Kdyby byl vhodný jejich čtyřlistový, tak raději do něj. Protože kepr. A protože jsem dostala ještě jednu pidimístnost na tkalcovnu 🙂
      Daně na tuty budou vracet v zajímavé částce i příští rok. Na hadráky mám celkem odbyt, tak míň dřiny u jejich výroby jen potěší. Mám obavy, že bych kolem osmi listého chodila po špičkách, bála se ho dotknout… Plus mám jasno, že už nechci stolní stav a že chci nožní ovládání listů.
      Muzejní noc – to jsem byla vlastně v práci. Pár dam se ptalo, jestli na tkaní na karton budeme dělat i kurz. Ale naprostá většina příchozích šla na korálkové a šperkové kurzy zdarma. Znáš to. Sleva, akce, výprodej…..

  2. Tak to je ale kus…doslova, nádhery! A ty barvy, moc pěkná práce. A byla by to i hezká deka, hřejivá, kdyby širší… A některé „matky“ by zasloužily… je přece tak milé vidět své dítě se rozvíjet, něčemu ho naučit, nechat ho dojít poznání, že něco dokázalo. Takže souhlasím a taky doufám že ty korále se sypaly!!! Mávám za vodu do dálky.M.

    • oldwomen napsal:

      Zdravím na ostrovy.
      Na širší tkaní je již „zaděláno“. Ukončila jsem rozhodovací proces. O víkendu si jedu koupit „dospělý“ stav.

  3. Týna napsal:

    Procházím náhodou kolem, poprvé jsem zabloudila na tento blog a zrovna takový krásný tvořivý příspěvek.. Hned bych si to vyzkoušela, jdu hledat bližší info, snad třeba kurzy po Praze.. :)) Děkuji za inspiraci!

  4. Honza napsal:

    Já tomu teda nerozumím ani za mák ale je to nádherný! Gratuluji!

  5. Witch napsal:

    Opravdu nádhera! Už to na Vás vidím! 🙂

  6. Antonie napsal:

    Dobrý den. Od těch kačenek si tu čítám. Je to odvaha, dnes sedat za stavem, já ještě spřádala na kolovratu. Hodně se toho zapomnělo, tu práci si málo lidí umí představit. Je dobré, že ji předvádíte a jak jste se starala o tu holčičku. Je dobře, že vám nevadí, že se lidi zajimali o jiné, měla jste víc času na tu malou, bude si to pamatovat.

    • oldwomen napsal:

      Zdravím, Antonie. Je mi ctí, že jste našla tento blog a že Vás asi i zaujal. Cesacka, kolovrat a nebo alespoň vretanko – tak to je kategorie snění. Den má jen 24 hodin a bez spánku dlouhodobě fungovat nelze. Ručně zpracovaná vlna je úžasná. Ale je to velice časově náročná záležitost. Už minimálně pět let chci zkusit uprist kopřivovou nit. Je tak trpytiva a jemná. Čas chybí.

  7. simi napsal:

    a tento šál- by byl k mání? Nebo už paní má…? Zdravím, Simi

    • oldwomen napsal:

      Přijď si ho osahat. Je to materiálový mix. Ukažu ti co mám za barvy v osnovách a jakou přízi na útek. Vymyslime šál na míru rozměry i odstíny.

      • simi napsal:

        Jupíííí, jen myslím, že jsem hodně z daleka….ale v září budu v Brně a okolí, tak bych určitě moc ráda zajela, moc toužím po krásné šále s duší, ve které se budu hřát a číst u kamen….a taky na zahradě pít kafe a taky do města .. a tak vůbec všude! Děkuju a těším se!

        • oldwomen napsal:

          A tak to jsem komunikačně hned v prvním vstupu zasumela. Sousedka z pravé strany plotu má stejné jméno, stejně se podepisuje, volí podobná slova i slovosled. Omlouvam se.
          Dávám si pauzu od koberců, pustila jsem se do zpracování klubek, která se mi z nějakého důvodu nehodí k pletení. Do podzimu bude hanáckých kanafasovych kiltu víc. Ale přes NET je prodávat nebudu. Opravdu se to musí ohmatat a pomuchlat, každý máme jinou kůži.
          Do Brna jezdim často.

  8. Witch napsal:

    Víte co? Leželo mi to Vaše vyprávění v hlavě. Připomnělo mi to moje předváděčky na takzvaných trzích sociálních služeb, byly toho tři ročníky a prezentovali jsme se tam všichni. A lidi se báli, že je kousneme. Jenže to vždycky má smysl, když předvádíte něco, co není moc známé a na první pohled nezaujme, ale má smysl, jen to chce čas. Vzpomněla jsem si sama na sebe a taky si přitom představila Vás. Máte nadhled a také vtip, který občas při takzvaných „pouze stáních“ většině lidí chybí. Což je opravdu skvělé! 😀

Zanechat Odpověď

