Ekonomické, ekologické, hlavně pohodlné a bezpečné …

V divokých devadesátých létech se vyjadřoval Václav Klaus k nejrůznějším tématům velice předvídatelně. „Ekonomické“ byla jeho mantra. Proboha, nechci nijak rozebírat jeho jednotlivé počiny, ať si mají přesah do budoucnosti místního plivance do Evropy libovolně velký. Jen jsem si vzpomněla na celkem často citovanou a parafrázovanou hlášku o tom, že až ekologie bude ekonomická, tak se budou lidi chovat ekologicky.
Rychlovarná konvice dovršila sto osmý týden každodenního provozu a odebrala se na smetiště dějin. Asi by byla opravitelná. Je otázkou, zda po opravě i bezpečně použitelná. Umřeté topné těleso je zalisované do dna.
Ze Stepi je to do Města i Městyse celkem daleko, doma práce nad hlavu, žila (a pila kafe i čaj) jsem před rychlovarkou (kolikátou že to už?), proleju hrdlem vřelé povzbuzovadlo i bez rychlovarky.
Reinkarnovat a roztápět samovar se mi jevilo praštěné již ve fázi vzpomenutí si, že mám přece ještě… Stoluji převážně jen sama se sebou.
Čajník vhodný k postavení na sporák už nemáme hodně dlouho a z rendlíku se vřelá voda špatně nalévá. Nemá teplotně odizolované držadlo. Také chvíli trvá, než se rozpálí plotýnka a samozřejmě i celkem dlouho zbytečně hřeje i po vypnutí. I když už šidím čaj doléváním horké vody z termosky, stejně se mi jevil čas strávený čekáním na šálek vroucí vody velice dlouhý.
Uvědomila jsem si, že rychlovarná konvice je jen lepší ponorný vařič. Nakonec první rychlovarky tak i vypadaly. Spirála z odporového drátu, věčně pokrytá vodním kamenem, na dně plastového „hrnce“. Ó, ponorných vařičů mám v kredenci několik.
Měla jsem v živé paměti, že jsem přece ráno vstala, šoupla vařič do hrnku s vodou a než jsem nandala kafe do druhého hrnku, tak jsem musela utírat linku, protože bouřlivý var. Nějak mi pokřivené vnímání času nalhávalo, že voda vře již jen při pohledu na dosud nezapojenou spirálu. Napustila jsem hrnek vody, vložila spirálu, strčila vidlici do zásuvky, vyndala z kredence druhý hrnek, vybrala jsem sáček čaje z krabice, vložila jej do hrnku bez vody (časový ekvivalent nasypání kávy tamtéž) – a nic. Koukla jsem se do rozvaděče na hodiny. Kolem kolečka zobrazujícího spotřebu se tvořil vzduchový vír, jak rotovalo. Voda v hrnku stále nic. Že by TEHDY byly elektrony nějaký rychlejší? Že by TEHDY byl atmosférický tlak setrvale velmi nízký (asi tak jako je nad vrcholky Himaláje)? Že bych TEHDY byla méně hbitá a nebo jen čas plynul jinak? Uvědomila jsem si, že TEHDY jsem mezi zapnutím spirály a hozením lžičky kafe do hrnku ještě mazala chleby k svačině do školy a do práce, loupala pomeranč či krájela jablko do školní svačinové krabičky.
Zastudilo mne prázdné hnízdo.
Nová rychlovarná konvice opět hlasitým cvaknutím dává několikrát za den na vědomí, že var se konal. Dvě deci tekutiny rozlité v půl centimetrovém vodním sloupci nad ohřevnou plochou konvice jsou vřelé rychleji než dvě deci vody ohřívané v hrnku ponorným vařičem.
Týden retro přípravy kávy i čaje mne donutil uvědomit si, že půl minuta je sakra dlouhej časovej úsek.
Týden retro přípravy kávy i čaje mi přinesl poznání. Nevím, zda je ekologické a současně ekonomické ohřívat vodu v rychlovarné konvici (výroba a lisování plastu, putování kamiony od čerta k ďáblu z továrny do skladu tu i tam až do regálu v hypersuperkaufdvorku), ale rozhodně je to rychlé, pohodlné a bezpečné. I když je pravděpodobné, až s jistotou hraničící, že za sto osm týdnů od prvního hrnku čaje odejde i tato na věčnost. Na rozdíl od stařičkého samovaru a věkovité ponorné spirály.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., ekošílení, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na Ekonomické, ekologické, hlavně pohodlné a bezpečné …

  1. jolana88 napsal:

    těší mě, že nejenom já se „vezu“ spirálou času, co si táhnu sebou 🙂

  2. Kutil napsal:

    Rozesmálo mě to. Ó, jak vám rozumím. Vytahování věcí, které TEHDY sloužily, a čekání na pocity, které k tomu TEHDY patřily. Čekání marné, sem tam záblesk…

Zanechat Odpověď

