Závan Kristýniny cestovní peleríny

Vezla jsem hotové dílo k prodeji. Vezla jsem ho do Podhoří v Záhoří. Věděla jsem, že se musím vyhnout cestě přes Polesí, protože v aktuálních klimatických podmínkách je to cesta riskantní a skoro i sebevražedná. Traktoru, toho jména Druhému, stále nedůvěřuji. A tak jsem poslouchala jekot Nataši z navigace „sjeli jste z trasy“ a „překročili jste povolenou rychlost“ a „sjeli jste z trasy“… Zejména to její „sjeli jste z trasy“ bylo velmi únavné. Držela jsem se hlavní cesty a odboček do kopců se děsila.
projížděla jsem městem, na které často vzpomínal táta. Míjela jsem Akademii. Popadával sníh a mezi vločkami létaly útržky melodií a vzpomínek. Waltz mladých junkerů se mísil s častuškami, tereziánští dělostřelci se prali s politruky, v Řádu je přeci jasně psáno, že koně se k dělům a povozům zapřahují zásadně hlavou po směru jízdy a zadky k nákladu. Mlaskání vozatajů a řev tanků. Táta to tu vlastně nenáviděl. Nejen pro krvavé puchýře z nočních zrychlených přesunů s plnou polní k hradní bráně v kopcích. Radecky a Jabůrek. Sjezdili jsme spolu snad celou republiku, ale do tohoto kraje jsme nikdy nezavítali. Jeho zděšení, když jsem mu před třiceti lety říkala, kam mne personální pohovor vede, bylo obrovské a nehrané. Jako by prožíval da ja vu.
Musela jsem opustit hlavní cestu a slepě věřit Natašiných slovům. Cestu přes Polesí jsem snad objela. Nataša mne vedla do kopců. Četla jsem názvy obcí, ale mozek je překládal do názvů plemen králíků a slepic a holubů a neviděla jsem náves a kostelní věž, nevybavovala jsem si tváře, jen výstavní zvířata. Adresář chovatelů v katalogu pouťové výstavy drobného zvířectva.
Klouzalo to a cesta byla stále užší a klikatější. Uvědomila jsem si, že se plazím směrem k Helfštýnu. Panna v zelené tůni, katapulty, zástup kovářů.
A pak, v tom nejprudším kopci a nejužším místě a v nejostřejší zatáčce jsme stály a tiše si hleděly do očí. Přes čelní sklo a míhání stěračů. Já za volantem, ona před maskou chladiče. Obě zkamenělé údivem. Prohodily jsme spolu pár vět beze slov. Kývly jsme hlavou na rozloučenou. Srna přešla na druhou půlku silnice, podlezla svodidla a mávla mi zrcátkem. Traktor, toho jména Druhý, se neochotně škrábal břečkou vzhůru. K cíli.
Zapsala jsem si další objednávku, prostudovala papírovou mapu. Jinudy opravdu nelze. Sjížděla jsem z kopců do Stepi, Nohavica v rádiu věděl,že zítra ráno v pět…
Podělila jsem psy piškotem, zalila si čaj a cítila jsem nesmírnou únavu i prázdnotu v sobě zároveň. Kristýnko, já se k tobě ještě nechci připojit.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice někdy strašně kecám. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Závan Kristýniny cestovní peleríny

  1. jolana88 napsal:

    měla bych bělma vodřený od předního skla, pumpu na podlaze coby čtvrtý pedál, cígo v ruce by se mi třepkalo ještě dnes .. předtím chlap, nynčko „místní“

    • oldwomen napsal:

      … zvířecí setkání jsou vždy neopakovatelná …
      Zcela zjevně má Traktor lepší brzdy, než bych do něj řekla 🙂 a jeho pneumatiky lepší vzorek, než si namlouvám. Hm, vozím v zimě v „kufru“ metrák briket. Balenejch ve folii po deseti kilech. Sakryš, je to znát. Neulítlo mi to, i v tý břečce jsem brzdila rovně 😀

  2. Ella napsal:

    To byla cesta na nervaka ,strasne nerada jezdim v takovem pocasi my tady jeste mame prasnou cestu a tak to k tomu pekne klouze ,se srnkou to nastesti dopadlo dobre rozumeli jste si u nas kdyz ti klokan skoci na posledni chvilku pred auto tak uz to neubrzdis.Obdivuji tvou schopnost jak dokazes napsat pro nekoho treba zcela obycejne cesty do mesta a u tebe je to napinava cesta plna vzpominek.Krasne se to cte.

Zanechat Odpověď

