Jeden ze sedmi

Jedno kachní vejce v míse a pět nastrouhaných větších brambor k tomu.
Hrnek hladké mouky a hrnec slané vroucí vody.
Nočky vynášené varem k hladině.
Škvířící se kostičky slaniny na pánvi.
Miska brynzy.
Z hlubokého talíře se kouří.
Nesouhlasný údiv v očích muže. Jak to můžeš jíst, také sprosté. Mám ti zase koupit na Centrálnom brynzu, jak pojedu? Když už máš tak zvrácené chutě…
Souhlasné přikývnutí.
A včera jsem jí přinesla myš, žalují oči jezevčice.
Malátnost z přejedení.
Malý soplíček brynzy rozpuštěné v horkém tuku mizí v mordě.
I ty, Brute? Údiv v mužských očích.
Janko Hraško rozsvítil první hvězdu.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice někdy strašně kecám. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Jeden ze sedmi

  1. Sedmi napsal:

    Díky za recept a tip. Akorát nevím, jestli seženu kachní vejce….

    • oldwomen napsal:

      Když ono mi teď nenesou slepice 🙂 , na rozdíl od kachny. Na líhnutí je brzo. Tak do domácích těstovin, knedlíků, buchtet…

  2. Zuzana napsal:

    hned bych si dala také, mám ráda jednoduchá jídla:-) hezký víkend. Zuzana

  3. Věra napsal:

    Tak jsem dočetla a slintám tu jak Pavlovův pes. Halušky mám strašně ráda a když mě honí mlsná, tak si je občas udělám. A stejně jako u vás – můj muž je taky nemusí; jídlo bez masa prostě pro něj není jídlo.
    A jen tak mimochodem – úplně božské halušky jsem jedla asi před třemi roky na dovolené, projížděli jsme Rejvízem a v té známé restauraci s vyřezávanými židlemi jsme se stavěli na oběd. Nikdy předtím ani potom jsem lepší nejedla. Ale navnadila jsi mě, asi si je co nejdřív udělám…

  4. Strejda Olin napsal:

    Konečně téma, ke kterému se můžu vyjádřit 🙂
    Vařím tyto bramborové halušky asi 30 let. Vždy pořádný kotel a nikdy jich není dost. Největším problémem je správná hustota těsta. Kdysi dávno mi jedna Slovenka říkala, že těsto je správné, když se začne odlepovat od mísy.

    Staré mamy a „profíci“ vykrajují halušky špičkou nože z lopáriku (prkénka) rovnou do vroucí vody. Není to tak jednoduché jak se zdá. Já je dělám skrz „haluškovač“ (používám též na játrovou rýži do polévky). Už mám čtvrtý a zdá se být konečně festovný. Ty předešlé se vždy odlomily od rukojeti. Nechal jsem si dokonce udělat dva speciální z antikora, jeden s menšími, druhý s většími dírami.

    S brynzou (bryndzou) je to problém. O té nejlepší – májové – koupené na centrálnom od babky přímo z vědra si nechávám jen zdát. Takže se musím spokojit s tou supermarketovou, v igelitu balenou. Na váženou narazím zřídka. O nekřesťanské ceně zde mluvit raději nebudu (nezdůvodňujte mi, námitky znám nazpaměť). Někdo brynzu nahrazuje třeba taveným sýrem.

    Na čem by se ale šetřit nemělo je slaninka. Nekupujte ty vakuově balené. Ty jsou vodnaté, „bez chuti a zápachu“. Někdo nesnáší tučné a vyhledává hodně prorostlé, spíš libové nebo dokonce uzené. Já dávám přednost pěknému vyuzenému bůčku, ale ani kvalitním „obyčejným“ špekem nepohrdnu. Ten je vlastně původní, co si myslíte, že měl bača na salaši k dispozici? Vomastek k haluškám patří. Zejména když není brynza a halušky dělám jen se slaninou.

    Vy, co nemáte rádi brynzu, vyzkoušejte bramborové halušky jen se slaninkou a kysaným zelím.

    Brynzové halušky jsou gastronomickým klenotem. V dobrých restauracích je podávají jen jako minutku. Přestože to je původně chudinské jídlo, dnes je to vyhledávaná delikatesa.

  5. jolana88 napsal:

    já si prosím bez kachního vejce … máme tak 2x do měsíce – tatin neprostestuje. Tarbak (kukuřičnou kaši) nesní, ale tuto může. My bryndzu néé (teda já NE! – huš se na ní nemůžu ani podívat 😦 ) – tudíž s lučinou. Tavený sýr si neumím představit. Místo slaniny radši máslo – myslím máslo. Ale radši – když si můžu vybrat (= se mi chce dělat) – s pečeným zelím (a máslem, samo). Špek si nechám k chlebu a cibuli. Házím – ne nožem, lžící 🙂

Zanechat Odpověď

