Ponožky pletené od špičky – pata

Pata, jedno zda pletená od kotníku směrem k chodidlu (klasicky pletené ponožky) a nebo od chodidla směrem ke kotníku (zde popisovaný způsob), se jeví prvkem natolik obtížným, že značná část pletařek „balí“ práci, aniž by vlastně začaly.
Na pletení paty je nejobtížnější ten první krok – začít.
Obvod nohy měřený přes patu je zpravidla o polovinu větší, než obvod vlastního chodidla a nebo nohy nad kotníkem. Proto se na ní přidávaní oči či řady ve všech způsobech pletení.
Paty pleteme každou zvlášť.
Máme tedy již upletenou špičku, chodidlo až k počátku přidávání na patní klínek, máme již i upletený patní klínek. Pletu obvod šedesát očí, mám tedy třicet očí na nártové části a šedesát očí na chodidlové části
IMAG2469
Pleteme chodidlovou část hladce a označíme si první oko (třetí sloupek dříve uvedené tabulky) a pleteme hladce dále, počet očí, počítáno od označeného oka, uvedený ve čtvrtém sloupci tabulky. V mém případě je označeno patnácté oko a dvacáté deváté oko, počítáno od první značky. Následující třicáté oko sejmeme tak, jako bychom jej pletly obrace, vedeme přízi na pravou stranu, aby obtočila sejmuté oko, označíme spínacím špendlíkem či kruhovou značkou, sejmeme oko zpět na levou jehlici, obrátíme práci na rubovou stranu.
To první – lícová – zkrácená řada. Protože sama pletu, sama fotím, umění šestiruké bohyně mi nebylo dopřáno – pletení zkrácených řad nejsem schopna zdokumentovat obrázky.
První část paty zakulacení pleteme zkrácenými řadami mezi značkami. Na oči klínku patnáct na pravém konci a patnáct na levém konci dočasně zapomeneme, pata se tvaruje na třiceti středových očí chodidlové části.
Druhá řada – rubová. Přesuneme přízi na rubovou stranu práce a připravíme ji na pletení obrace. Pleteme obrace až ke dvěma okům před první značkou. Sejměte oko obrace, přízi přesuňte na lícovou stranu, aby obtočila oko, oko sejměte zpět na levou jehlici, otočte práci na líc.
Pleťte až ke dvěma okům před obtočeným okem, sejměte oko, obtočte….
…. až jsou obtočená všechna oko kromě čtyř středových.
Mám na jehlici patnáct očí klínku, třináct obtočených, čtyři středové, třináct obtočených, patnáct očí klínku
IMAG2470

Zbývá „nějak udělat takový to nahoru směrem k achilovce“ zadní část paty Jak? V lícové řadě přepleteme obtočená oka zkrácených řad a oko se značkou spleteme s prvním okem oka klínku. Otočím práci, spletené oko sejmeme obrace, pleteme obrace až k dalšímu označenému oko, spleteme jej obrace s prvním okem klínku, obrátíme práci, sejmeme první oko hladce, pleteme až k označenému oku, které spleteme hladce s dalším okem klínku….
… až máme na chodidlové části opět shodný počet očí s počtem očí před započetím přidávání na klínek.
Na jehlici již máme cosi velmi podobného bačkoře.
Stejně upleteme i druhou patu a hurá a sláva a hosana, pleteme holenní části, opět obě ponožky současně, nezapomínáme, že poslední tři až čtyři centimetry práce tvoří pružný lem.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice šmodrchání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

9 reakcí na Ponožky pletené od špičky – pata

  1. oldwomen napsal:

    Jednodušší uplést, než popsat 😦

  2. jolana88 napsal:

    což o to – ale uplést je, schovám je pro příští generace a ukážu jen při předávání ceny „Přežila“ 😀 na zkoušku – hmm, noo – snad – přesně takhle u mě vznikají kostlivci …

    • oldwomen napsal:

      Pletení fuseklí od špičky – viz úvodní blog. Ano, i tak lze. Dokud mi dna a nebo artroza nezbaňatí nohy, tak zůstávám u klasiky. Špička je řadu hodin vyhlížené finále!

  3. Až dodělám vše rozdělané… poslední palčáky, překvapení do vánoční výměny, zítra už musí letět, tak je zkusím! Jsem na sebe zvědavá. Pletla jsem dvě najednou, ale na dvou jehlicích. Tyhle vypadají zajímavě a je to další výzva! Zdravím a moc děkuji! Marcela

  4. kecka zpod komonca napsal:

    ještě že to není na dú – „a do příštího příspěvku budeme mít zveřejněné hotovo…“

  5. Věra napsal:

    Já nevím, ale přijde mi mnohem jednoduší plést ponožky od lemu. Napletla jsem jich hodně, párala jsem po dětech svetříky, které jsem jim kdysi pletla. K párané vlně jsem přidávala připlétací přízi nebo normální háčkovací přízi na zpevnění. Pletu je také na čtyřech jehlicích. Manželovi do loveckých holin jsem pletla ponožky z chemlonu a moc si je chválil.

    • oldwomen napsal:

      Jednodušší, praktičtější, rychlejší. Ponožky pletené od lemu i u mne jednoznačně vedou. Holeně pletu z jakékoliv příze, k patám jsem přidávala připlétací přízi a pak i v místech,kde chodidlo opět celou plochou přiléhá k podlaze. Teď používám na exponovaná místa ponožkovou přízi. Je jí velký výběr ve vlně i bavlně, barevné kombinace úžasné. Chemlonové ponožky byly dobré neprošlapky Musela jsem do nich nosit ještě bavlněnou ponožku, aby se měl kam vsakovat pot. A to i při mrazech uhelných prázdnin 🙂

Zanechat Odpověď

