Limity možností, neomezenost tužeb

Propadám depresi nad odkazy Vlaďky Cepákové na severské blogy. A to ani nemusím odkaz rozkliknout. Stačí jen náznak v perexu příspěvku. Švédky, Norky, Dánky i Finky, o Ruskách – Sibiřankách nemluvě, jsou zručné pletařky, krajkářky, přadleny i tkadleny. Ach, švédské doma tkané vlněné koberce, to je prostě nádhera. Čistota barev i vzorování reliéfy! Nepopsatelné. K uvzdychání z obdivu.
Vím, že „bych to taky dala“. Vlastně už na tom a s tím, co mám doma.
JENŽE
– s herdulí je to jako s prasečím chlívkem. Nesmí vychladnout. Sundala jsem pokus o křížek do křestní roušky a už mám navěšeno a z jedné třetiny i upaličkovaný okolek z páskové krajky, Až bude hotovo, pochlubím se;
– s jehlicemi a háčkem je to stejně jako s herdulí. Dopletla jsem svetrošaty, zbavila (na chvíli) se pletených rukavic a mám nahozeno na teplý svetr z ovčí vlny. Krajkové rukavice vypadají na nekonečný háčkovací seriál;
– na stavu mám nataženo na hadrákový potah křesla, mám udělat dva, a dnes mi přišel balíček z DALINu. Copak že jsem si to objednala? Další paprsky ke stavu, abych mohla experimentovat s dvojitou šíří látky a s dvoubarevným tkaním a také, abych nebyla svázána jen jednou hustotou osnovy, jojo, jen co uklidím ze stolu
– šicí stroj…..
Předení jsem odložila na neurčito.
Den má omezený počet hodin a ještě si drze vezme čas pro spánek. Někdy musím stihnout uvařit a uklidit a obstarat zvířenu a postarat se, aby se zima moc neptala, co že jsem to v létě….
Tak jo. Šup šup na hodinku k herduli, než vystřelím s kozama na pastvu a krávě na futro a tak podobně každodenně.
Ale ty vlněný koberce………………………

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Limity možností, neomezenost tužeb

  1. jolana88 napsal:

    sever – sever – není to tam, jak mají delší den anebo noc? Kolik lidí z fjordu asi oběhává hospodářství? .. se jim to plete s takovýma výhodama 😉

    • oldwomen napsal:

      Spíš se nerozptylují odskoky k jiným rukodělným technikám. Myslím, že zde se potvrzuje platnost přísloví, že jedním zadkem na dvou posvíceních současně nelze býti.
      Jenže třeba moje šála v barvách hadru na podlahu je luxusní spojení tkaní (modro-šedo-zeleno-zapudrováno kanafas) a volné paličkované krajky.
      Prší. Dávám si pauzu od háčkování nad herdulí. A v hlavě se mi rodí další funkční hadr do pracovny. Na dvou hřebenech se dá tkát dvojité plátno. Stav, když netkám, jde pověsit na zeď. Někam musím uklidit namnožené hřebeny a tkací jehly a taky se už rýsují možnosti vzorování. Pracovnu jsem oblékla do výsledků trénování techniky prostého plátna. Na závěsném kapsáři na tkací binec procvičím první složitější krůčky. Opravdu se těším na první zavedení dvojité osnovy. Třeba bude pršet celý víkend. Však bylo dlouho sucho a vody poli třeba.

      • jolana88 napsal:

        nebude vytížení daň za Tvoji všestrannost a kreativitu? Když ono všechno se vším souvisí .. a takhle napsané – vypadá, že stejně všechno zvládáš s poklidem a levou

  2. vlaďka napsal:

    Jéje, ouplně se poznávám 🙂 Rozděláno věciček (jak říká s oblibou má drahá polovina „tři pr..le“) a k jejich dokončení buď chybí čas, nebo materiál, nebo chuť,… A těch závazků, co si čestně slibuji splnit 😉
    Ten druhý paprsek ti chválím. Listovala jsem nedávno úžasnou knihou pro jednoduché stavy a říkala si přitom, proč já vlastně potřebovala tolik listů, když jde všechno zvládnout i se dvěma.
    A vůbec být tebou, tak se plácám po obou ramenou. Vždyť tvé šaty byly ještě docela nedávno ve stádiu vytaženého skříňového kostlivce a ty už je můžeš nosit? A navíc ještě za tebou spousta další odvedené práce! Z toho by taky jeden mohl mít mindráky.

    • oldwomen napsal:

      Vidíš to, a já pilně střádám na dospělý vertikální stav, abych mohla s gustem přitloukat hadrákový útek a konečně přestala ohýbat a lámat vidličky ve snaze o co nejhustější koberec, kelimu (chachá kelim z ořezu a natrhaných cárů, to je ale blbost, co?)nejpodobnější.
      Ale fakt se těším na jemnější tkaní a testy variability vzorování. Samo, že napřed na v pracovně užitkovém. Představa paspartovaného vzorníku mi působí husí kůži a mdloby. Raději povlak na polštář s hromadou chyb.
      Čas mi chybí. Materiálu mám nasysleného zatím hodně.

  3. lukrecia napsal:

    Rukodělná jsem pouze „základně“, čili háčkování, pletení a šití, plus nějaké ty korálky a jiné hlouposti, které člověk musí vyzkoušet. Vyznávám osvědčenou strategii: Není-li dokončeno, nezačínám – s výjimkou šití. A jak bych kolikrát chtěla. Kostlivce buď nechávám odpočívat a já odpočívám též – nebo je párám. Ono by mě to jinak snad i zavalilo. Přes léto se ručním pracem věnuju jen výjimečně, zima patří háčkování, po dokončení výrobku koketuju s jehlicemi, pak se pokorně vracím k háčku. Ony ty nedodělky požadují místo na uskladnění a kde to má člověk brát. Nezbylo, než vytvořit systém. A taky se jím řídit. Bývají to muka.

    • oldwomen napsal:

      Jsem zavalena. Některými „dokončovačkami“ se trestám. Takové malé soukromé pokání. Lemy vyšívaných ubrusů třeba. Samo, že ručně šité. Když archaismus, tak se vším všudy.
      Vlastně jsme příjemně zavalena. Plus bonus v podobě vyplavených endorfinů při vyhození kostlivce na svět a překvapení, sakra, to jsem taky a kdy a jak, to jsem ale byla šikovná, jak že se ten steh dělal, aha, takhle… a kostlivcový kruh se uzavírá další čekankou.

  4. kecka zpod komonca napsal:

    tak mně napadá, že zaměstnání s pravidelnou pracovní dobou by tě jen zbytečně zdražovalo…:)
    sežere totiž hrozně moc hodin

  5. vonrammstein napsal:

    Přečtěte si Kalevalu. Osmdesát stran zabírá jen popis povinností dobré severské ženy. Ovšem ve verších.

Zanechat Odpověď

