Odšpendleno po půl roce

Ptala se mne přítelkyně, jak jsem na tom s křesťanskými symboly. Odpověděla jsem jím že nemám problém. Myslela jsem to tak, že mne nijak neoslovují ve své mystice, nikoli však v uměleckém zpracování. Viz celé baroko. Požádala mne o paličkovaný křížek do křestní roušky. Nevěděla jsem do čeho jdu, tak jsem nerozvážně kývla. Doma jsem zjistila, že konkrétně s tímto symbolem problém mám a velký. Původně jsem si myslela, že stáhnu z NETu obrázek, co obrázek – celý podvinek, upravím na požadovanou velikost a bude to šup šup, za večer hotovo.
Obrázky křestních roušek jsem našla jen vyšívané a nebo s podivnou pseudopaličkovanou krajkou -takové ty vyšívacím strojem plivané styrénové hnusy. Křest je velice významný den, rouška je dar na celý život, neměla by to být nějaká tuctová utěrka.
A tak jsem se zakousla na použité symbolice barev i ornamentů. Mé polyteistické JÁ sice vnímá křest jako přijetí člověka do širšího společenství, ale hlavně jako oslavu příchodu nového mladého života. Jako akt velké naděje. Použila bych rudou a zelenou na ratolesti, lístky, z kohoutka vyrůstající strom života. Zlaté sluneční symboly. Jako to ale vše narvat do malého křížku? A jsou to pro zadání vhodné tvary i barvy? Asi ne.
Zavrtala jsem se do knihovny. Hledala jsem kořeny. Dítě pokřtili, když „rámeček“ křížku do roušky stále zel prázdnotou, ale už jsem byla u Petra rybáře.
Nakonec jsem výplň splichtila takto:
IMAG2297
Nejsem spokojena. Myslím, že bílá rybka žužlající zlatou třílístkovou ratolest by byla vhodnější.
Tak snad příště.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím, šmodrchání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Odšpendleno po půl roce

  1. jolana88 napsal:

    jakékoli barvy jsou vhodné – v poslední době jsem se v této oblasti poučila .. Nešla bych do něčeho podobného ani za zlaté qik-qik. Ale artikl je to žádaný, to zase jo. „Díra“ v nabídce trhu ..

    • oldwomen napsal:

      To právě ne. Symbolika barev je v tomto případě důležitá. Díra na trhu to asi je. Jenže tohle by, myslím si, mělo být v oblasti velice osobních dárků. Prototyp mám, teď si dám zase chvíli dřiny na panském, promyslím si nad rukavicemi, kudy dál. Rozhodně ale díru v trhu zaplňovat nebudu. S láskou šmodrchané konkrétnímu miminku ano. Stánek na pouti ani omylem.

      • jolana88 napsal:

        tomu rozumím. ani stánkaři se asi příliš do nabídky nehrnou. Běžná nabídka moc variant nenabízí a je skutečně barevná – viděno na vlastní oka – i v akci. ttp://www.koos.cz/images/krestni_rousky.pdf

        • oldwomen napsal:

          Tyto roušky jsou hnus fijalovej tečkovanej. Pro takto významnou událost volit polyester, tfuj. Kde je jemnost batistu, prostota plátna, splývavost hedvábí? Strojová výšivka na špatně vypnuté podkladové tkanině. Br.

  2. Witch napsal:

    Milá OW, jak je vidět z nabídky na pdf, barva je celkem fuk, dnes se to nebere nijak přísně. Myslím, že Váš křížek je nanejvýš zajímavý a odpovídající, může být ještě zdobnější v tom vnitřku. Ostatně, lze se zeptat faráře.

    • oldwomen napsal:

      Křížek měl být vsazen (já ne, já jen to vzdušné paličkované) do husté tkaniny a měl být doplněn výšivkou. Fotka asi zkresluje, ale vnitřní čtverce jsou 12x12mm.
      Proto strohost a malá zdobnost vnitřku.

Zanechat Odpověď

