Stárnu

Nejsem zrovna staromilec, ale právě se mi zastesklo po době, kdy noviny chodily do každé rodiny. Ano, milé děti, to bylo tenkrát, když zlí komunisti zakazovali internet, a Gatesovic kluk ještě tahal kačera a pro počítací stroje se stavěly samostatné baráky a paměti se vkládaly pomocí jeřábu. Portálového.
Zasteklo se mi době, kdy nám maminka tvořila time managery na zoubkaté nepotištěné okraje denního tisku.
Zastesklo se mi po době, kdy jsem byla fackována za čtení u jídla.
Zastesklo se mi po době, kdy první měl v rukou noviny vonící tiskařskou černí, nepomuchlané, bez oslích uší, vyluštěné křížovky, zakroužkovaného nápisu. Statusy se tenkrát zveřejňovaly inzeráty ve společenské rubrice.
Poslední čtenář výtisku mohl tenkrát popouštět fantazii uzdu nejen při četbě sdělení vložených mezi řádky, ale i při představování si, čí byl hrnek s vybryndanou kávou, po kterém je kolečko hned přes tři listy, čí ruka dovedně rozmázla mouchu přes tabulku výsledků druhé ligy.
Zastesklo se mi po době, kdy, protože není nic staršího, než včerejší zprávy, končily noviny s orvanými bílými okraji listů a s ponechanými domácími kash-flow i vzkazy všelikými v truhlíku u kamen, či jimi byl vyložen odpadkový koš.
Ano, byla to doba, kdy igelitová taška byla vzácným módním doplňkem. Smetí by do ní sypal jen barbar……..
Stárnu.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Stárnu

  1. jura napsal:

    Konečně! 🙂 Konečně jste to Vy, tak, jak jsem Vás vždycky rád četl… Už jsem měl toho věčného štrykování plné zuby! 😀
    Ovšem nejlepší věci často lezou z člověka, když mu je nejhůř… V tom případě, „pomož Pán Buh“!

    • oldwomen napsal:

      🙂 no, jo, Střípky. Vypisovala jsem se z hodně velkého bolení. Musela jsem přestat, už jsem zkouzávala do profláknutí identity postav a snadné dohledatelnosti autora. Což je, s ohledem na zbytek užší rodiny, stále ve stavu utajování. Když vezmu v potaz i publikování u Vladimíra, tak píšu i mimo šuple pět let. Blog je tu od května 2009. Letí to. Polepším se. Budu štrikování a dojení a rození budoucí bašty víc prokládat glosami o lidech a vzpomínkami.
      🙂 pilně 😆 likviduji zbytky bacila 🙄 , už mám chuť na kafe a na čaj dělám blééé, příznak návratu k normálu.

  2. Sedmi napsal:

    joj, novinami vylozene odpadkove kose… na to jsem si uz dlouho nevzpomnela…

  3. Witch napsal:

    Zastrkávala jsem košík v Penny a v tom předchozím byl seznam na nákupy. Něco mi ta kartička připomínala, snad tím rožkem. Sáhla jsem a vytáhla, otočila. Na druhé straně byl potisk. Šlo o půlku děrného štítku do počítače, co se i tady přestaly používat před dvaceti roky. Šetřílek jakýsi, pořád má zásoby… A držela jsem to v tu dobu, co jste to sem vkládala a tak jsem se současně s Vámi přenesla do dob… 🙂

    • Maruna P napsal:

      Jejda, taky mám ještě pár balíčků použitých děrných štítků. Nosila jsem je domů dětem, vyráběla si z nich pomůcky do večerní jazykovky (třeba nepravidelná slovesa), psala si na ně seznamy pro nakupování, co se mám vyřídit apod. Já ještě pamatuji doby, kdy na mnohé venkovské kadibudce byly úhledně nařezané aršíky, ale pak osvěta pravila, že to olovo škodí. Takže na noviny došlo jen v případě, že zlí imperialisté nějak zavinili, že nebyl a ani vedoucí nevěděl, kdy ho dostanou:-)

      • oldwomen napsal:

        Hlavně po vyhoření papíren ve Větřní… Tahle darda do výroby by byla asi znát kdekoli na světě.
        Pak byl taky dobrej fór, když si plánovači neuvědomili, že minimálně půlka husákovejch dětí jsou holky a zvýšená spotřeba buničiny je na spadnutí.
        Se to tenkrát sešlo a bylo spotřebitelsky veselo 🙂

  4. jolana88 napsal:

    ánžto dítko se pohybuje mimo čas a prostor – vzpomínky se vloudí celkem často. obří RP, co mohli sdílet dva; držáky na noviny v kavárnách a jinde. Kartičky z knihovnického registru zastrkané coby záložky… Buničina nevkusná, drsná – šmirgltoaleťák – dodnes by mě zajímalo, který obdařený navrhl jednu stranu nepropustnou 😉 Fronty u stánku – i na sedmičku a ohníček.. jj, stárnu a není to tak špatný 🙂

  5. lukrecia napsal:

    Když jsme v práci žbrblaly, že možná i týden z důvodů nedostatečného zásobování buničinou a příbuznými materiály, zůstaneme mimo pracovní proces, objednal nám říďa celý kamion – frajer! A fasovaly jsme několik balení na osobu. Švagrová byla zrovna v šestinedělí! Já se pochlubila zásobami – ta jásala! Bývaly to časy mnohdy hodně veselé. Teď koukám na reklamu v telce a říkám si, za mlada, jó, to bejvávala jinačí sranda.

  6. Kutil napsal:

    Díky, dámy, za trochu toho veselí takhle po ránu, člověk hned pookřeje. Pro mě je příjemnou vzpomínkou vůně čerstvě vyrobených novin, když jsem kdysi chodíval na noční brigády do tiskárny. Dneska jako by ty noviny už nějak nevoněly, nebo co…

Zanechat Odpověď

