Oboustranný žakár (nejen pro Andreu)

Čtvrtek přinesl samé optimistické výhledy. Z té přemíry radosti jsem se probudila v pátek s bolavou hlavou. Žádná kocovinka. Když vím, že ráno řídím, tak předchozí den nepožívám. I pátek byl dnem jen a pouze pozitivním. Sluníčko, práce odevzdávaná ve firmě byla přijata s nadšením a oáchicháním (nechápu proč, až takovej zázrak jsem nevezla, jen dobrý řemeslo), setkání s přítelkyní nad kávou a s krásným výhledem na rozkvetlé a rozkopané Město z cihel.

Povídaly jsme si hlavně o pletení a holčičení. Tuze moc si tyto vzácné chvíle užívám. Samo, že i jehlice vytažené byly a jejich hroty párkrát kmitly nad kavárenským stolem. A já začala mít výpadky soustředění. Ještě ráno jsem se trošku styděla, že jsem nepočkala s koupí dálniční známky a našponovanému  rodinnému rozpočtu celkem dost přitáhla šrouby. V pozdním odpoledni jsem tomu byla velice ráda. V pomalém pruhu dálnice jsem se nechávala předjíždět pomalu i traktory (samo, že tam žádný nejel, ale tak pomalu jsem se ploužila) a pak se psí mezírkou prosmýkla do Stepi.

Migrénové mdloby.

Trest za radost?

Umřela jsem ještě za světla a probrala se až do světla. Hodně vysoko už sluníčko stálo.  Něco bylo špatně. Probrala jsem se s poctivou angínou. Bolí, bolí.

Venkovní víkendové plány zabil bacil. Čas spánku a samotářských postelových aktivit. Čas si po čtvrt století  vzpomenout na oboustranný žakár.

A vzpomněla jsem si!

Takže, takže, takže:

1. plete se jen a pouze patent jedno hladce a jedno obrace;

2. začíná se na LICHÝ počet očí, aby v lícové řadě bylo krajové oko, obrace, hladce, ……… hladce, obrace, krajové oko;

3. lícová obrace oči se pletou vždy, lícová hladce se buď pletou a nebo přetahují s přízí za okem, podle daného vzoru. Rub se plete, jak se oči jeví, oči se přetahují s přízí před okem.

4. barvy se po dvou řadách střídají

5. pletenina má vzhled žerzeje z obou stran. Líc nějaký vzor, rub proužky.

6. protože je celkem silná a její roztažení (na těle) do šíře je (neestetické) nevhodné, je dobré ji používat na svrchní oděvy. Vesty, kabátky.

Obrázky kudy tudy šup šup zkusit chci:

IMAG2151

obrace vždy,hladce dle barevného vzoru – líc

IMAG2152

rub jak se oči jeví

IMAG2153

Mám nahozeno na dvaceti pěti očích, tak vzor nic moc, ale pro ilustraci snad stačí

IMAG2154

umžetá panička jezevčičin sen

IMAG2155

líc vzpomínacího vzorku

IMAG2156

rub téhož

Foceno mobilem, na dece v posteli…. žádný profi fotky do učebnice. Snad je ale zřetelné proč pleteninu nenatahovat do šíře.

Malá finta: jehlice použít raději o půl čísla tenčí, než pro danou sílu příze běžně používáme.

Nepříjemná pravda: spotřeba materiálu je celkem vysoká, ale je to vyváženo oboustranností a větší hřejivostí pleteniny. Také pleteme na vetším počtu očí, než jsme pro daný typ modelu zvyklé – upletení vzorku a přepočet ok i řad je nutností.

Rada pro návrh vzoru:  čtverečkovaný papír a uvědomit si, že jeden čtvereček je jedno hladce na šířku, ale dvě řady na výšku a mezi čtverečky je vždy oko obrace na šířku (a logicky dvě řady na výšku)

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice šmodrchání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Oboustranný žakár (nejen pro Andreu)

  1. oldwomen napsal:

    PS: tlumená barevnost tón v tónu je zde zárukou závistivých pohledů sousedek 🙂

  2. wow příspěvek pro mně… nebo mě,
    pocta pro mně….nebo mě….
    jsem zrovna chyběla …

  3. vlaďka napsal:

    Mám ještě schovaný starý dobrý totáčový magazín o této technice. Děcka z toho měly teplý svetříky i čepice, je to fakt dost dobrý způsob. Oprášila jsem ho nedávno při pletení ponožek, ty je dobré mít dvojité a taky palce tolik nezatrhávají o nitě jako u klasických norských vzorů.

    Angína teď? O ou, to ti nezávidím a přeju brzké uzdravení!!!

  4. jolana88 napsal:

    kdysi dávno – v minulém životě – venkovní šputky (vesty), ponožky – pro parádu nic moc .. ale hřeje . Hodně zdraví

Zanechat Odpověď

