Letem-světem, dny si podávají ruce a já se stále nenaklonovala

Ve vichřičné nedělní noci jsem odrodila Pajdulku. Však jsem už referovala. Pajdulka je opět v plné síle, dnes večer ji začnu dojit, kůzle se sice naučilo nenechat se vyhodit od struku, ale Pajdulka bude zcela zjevně dobrá dojka. Vemeno má nabušené až do červena a hrbolkova.  Kozlík jméno nemá, jeho osud je jasný.

Za pondělního předpoledne se okozlila Hnědá. Dala trojčata. Dva kluky a holku. Kozička asi nebyla zcela v pořádku. Hnědá ji odháněla od struku, když jsem ji držela, tak se bránila dát kůzleti pít. Kůzle si v noci ustlalo u sviní. Fatální chyba. Kdyby bylo možné nominovat na Darwinovu cenu zvíře – přihlašuji ji okamžitě.

Úterý byla pauza.

Ve středu dala Černá dva kluky.

Ve čtvrtek jsem začala plašit kolem plánovaného odchodu dvou sviní do mrazáku. A vysvětlovala Ciganě, že ať porodí teď a nebo až pak, hlavně ne v sobotu.

Uf. Povedlo se. Dvojitá poprava proběhla v klidu a míru.

V neděli pijeme s robátky ranní kafe a hecujeme se k úklidu dvora a rozvážení masa a…

… a robátko holčička se ptá, co to ta koza na zahradě dělá. Rodí, odpovídám jí. Hodná koza. Do stáda přibyl kluk s jasně danou životní dráhou a holka do zástavu.

Začala dojící sezona a sejrování. Také čas zeleného je tu. A sena jsou  za rohem.

Dávám tímto na vědomí, že z blogu se stává občasník s mizernou peridioitou.

Příspěvky vkládané jak noty na buben do osnovy. Nic, pauza, kulometná dávka, pauza, pauza, rána, ticho……. až do plýskanic.

Ehm…. vysyp hrnek šrotu na práh stáje a vidíš jen:

IMAG2136

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., bašta ze dvora, jak to vidím, povzdechy, WWOF. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Letem-světem, dny si podávají ruce a já se stále nenaklonovala

  1. oldwomen napsal:

    … a to máme dnes další čtvrtek …
    Zbylá svině už ani neví, že měla kámošky, na dvoře po vraždě ani památky…
    … a na blogu z tak rušného týdne jen fotka slunících se kůzlat…
    Občasník.

  2. Sedmi napsal:

    🙂 btw koukam, ze u koz je ta diskriminace kvuli pohlavi uplne naopak…

    • oldwomen napsal:

      Já se zaměřuji na mléčnou produkci. Kdybych „dělala“ plemeníky, tak z letošních kůzlat skáču radostí pomalu až do stratosféry. Jenže mlíko… a také stavím mateřské stádo. Takže kozy.
      Ono stejné je to i ovcí, krav, ale třeba i slepic. Na rozmnožení moc samců třeba není. Užitkové jsou především samice. No jo, to i u lidí, ale pánové na to moc neslyší 🙂

  3. vlaďka napsal:

    Jak to děláš, že je ještě co oddojit? Naše nejlepší si už přes den i lehá, aby ji ty malý pijavice daly alespoň chvilku pokoj, a do hrnku odstříknu s bídou pár kapek. A to je podezírám, že chodí upíjet i k tetě, která o své kůzlátko přišla. Prostě nemá cenu špinit hrnek 😦

  4. oldwomen napsal:

    Cigaňa dávala vloni tři (a kousek) litry po odstavu, teď je ve třetí laktaci, takže nádoj by měl ještě růst. Pajdulka je její dcera v první laktaci. Cěkám od ní tak litr a tři čtvrtě denně. Černou a Hnědou nedojím, jsou to čisté zakrslé holanďanky. V pohodě utáhnou kůzlata, ale zbytek je tak akorát na obarvení kafe 🙂 – nestojí to za námahu.
    Momentálně čekám tak do litru a půl od obou. Po odstavu mi vypuknou sýrařské orgie.
    Cigaňa i Pajdulka jsou normální bílé kozy. Pastva, seno, hrnek šrotu do nápoje při dojení. Plus co kde ukradnou. Kartony z krabic třeba. Cifix, měla jsem připravené „brikety“ z krabic od piva pod přístřeškem. probudím se a „brikety“ nikde, jen hromada pilin a dřevěných odřezků, kterými jsem to pracně pěchovala. Grrrrrrrrrrr.

    • vlaďka napsal:

      Tak nějak nám přibývaly kozy podle toho, jak se nám líbily. Postupně zjišťujeme, že je to špatně. Většinou „naletíme“ díky své neznalosti a pak jsme nuceni chyby napravovat. Teď už konečně máme výborného kozla. Letošní kůzlátka jsou k neporovnání proti loňským. Zas si je ale nemůžu nechat do chovu. Musím jen doufat, že naše dvě prvničky budou lepší než jejich předchůdkyně.

      • oldwomen napsal:

        Vlaďko, nechávám si jen kozičky a jen od určité matky. Ostatní via mrazák. Hnědá a Černá jsou na dožití. Rodí, dojit se pořádně nedají, jejich kůzlata, bez ohledu na pohlaví dál do svého chovu nenechávám a zájemcům je dávám jen na výpas. Stavím si nové stádo a je to běh na dlouhou trať. Předloni to byla jediná zbylá koza z nádherného stáda…
        Bohužel – chov je bez tvrdé selekce nemožný.
        Sestavení hejna slepic podle toho jak se mi líbí a jejich divoké následné prokřížení bylo dobrou školou na samém začátku. Když chci přesně tento užitek, musím někde, třeba v barevnosti, ustoupit…
        Je to jako v tkaní. Mám tenhle typ stavu, takhle široký, můžu na něm dělat tohle, na tamto je ale nevhodný a támhleto na něm dělat nejde vůbec….
        Teď mi neustále vnucují anglonubijská kůzlata, že kombinovaná užitkovost a výtěžnost mléka… Odháním nabízeče pomalu bičem. Chci stádo bílých českých koz a vím zcela přesně proč. I když, ruku na srdce, ta ušaťoučká kůzlátečka jsou taková šišlání vyvolávající 🙂
        Držím palce, aby ovečky hladce slehly.

        • vlaďka napsal:

          Jen nevím, kde s tou selekcí začít 😦 Každá z těch potvůrek se mě drží vším čím může za srdce a každý „úbytek“ ořvu. Nejsem na to dost „drsná“, na drsňáka si u nás hraje manžel. Já jsem ta, co pořád plaší, rozmazluje a opečovává. Těžko mi vysvětlit. S Jurou jsem např. odolávala celý rok, až když hrozilo, že žádná kůzlata nebudou, odevzdala jsem ho osudu. Ale stejně pláču. A kdybych měla vyřadit některou z ovcí? To by bylo jako Sofiina volba, bez nadsázky. Nejsem ten správný typ chovatele. Pak kvůli tomu máme samozřejmě více výdajů než skutečných příjmů. Já si do toho ale započítávám duševní přínos a toho si cením nejvíc.

          • oldwomen napsal:

            Nechávat si kůzlata (kozičky) jen od chtěných matek. Mám půl stáda nechtěného a také je mi jich líto. Matky mají klidné dožití jisté, jejich kůzlata osud jasně daný. Jemněji to nejde 😦

  5. jolana88 napsal:

    🙂 hlavně že si Cigaňa nechala všechno vysvětlit … hoď hrnek kafe – a dojdu taky 😉

Zanechat Odpověď

