Toluenová anabáze bezmála Kocourkovostánovská

Požádal mne spřátelený dědeček, jestli bychom se nemohli tak po sedmé ráno vydat do Města po nákupech. Že potřebuje to i ono a také by se rád podíval tam i onam. Radostněji jsem nikomu neslíbila a nedočkavěji jsem slib ještě neplnila.
toluen, toluen, toluen
„Tak já mám vše“ sedal dědeček spokojeně do křesla spolujezdce a ukázněně si zapínal pásy.
„Já to vezmu přes stavebniny. Plotové vruty a pixla ředidla mi chybí.“
Dědeček má cesty domů oklikou rád. Vzpomíná, jak tady bylo a sem jezdil a tady to vždycky bylo všelijaký. Jedu pomalu, aby měl čas se kochat okolím a vzpomínat.
Bloumám s košíkem mezi regály s ředidly. Acetony, terpentýny, líh i voda, ale toluen není. Ptám se u pokladny proč. A dovídám se, že toluenu je dost. Že mi prodají neomezené množství, ale že v souladu s předpisy EU (neptám se kterými) jen a pouze po předložení živnostenského listu. Ptám se jakého živnostenského listu, v jakém oboru má být živnost oprávněná k nákupu methylbenzenu. A dovídám se, že to je buřt, že důležitý je papír, a ne to co se na něm píše. Hlavu si nad tou logikou mohu ukroutit, zmatená mířím k východu, nekoukám, zpracovávám poskytnuté informace – a narážím do vstupujícího zákazníka. Nadechuji se k omluvě, zvedám oči a zářím radostí. Na radostném obláčku nečekaného setkání pluje i skoro-sražený-vstupující.
Jak se máš, co děláš, to sou hice, a neviděla, neviděl, pani von má (snaží se pokladní), samo že má, šak vim (odvrkávám já), tu máš sedm pětek, stav se, budu poblíž, jo na oplátku, páček a pozdravuj.
Jupijájou a hosana a pochválena buď šťastná náhodo a skřítci domácníčci též!
Sedm deci vytoužené těkavé kapaliny v plechovém obalu mizí v nákupní tašce.
Herdule jsou uvolněny k dalším tvořivým pokusům i záchvatům.
——————————
Vím, že methylbenzen je těkavá látka zneužívaná k navození libých pocitů. Do rauše se prý jedinec dostává infalcí. Taky to prý bývá cesta na druhý břeh. Celkem rychlá cesta. Vím, že nejčastěji je methylbenzen zneužíván dětmi. Mnohdy už i předškolními. Chápu proto omezení a zpřísnění podmínek jeho prodeje – jedno pod jakou obchodní značkou. Nakonec ani alkohol a tabák nejsou zcela volně prodejné drogy – a je to v pořádku.
Dovedla bych pochopit, kdyby byl proto prodej toluenu vázán buď na věk, třeba 18+ jako je tomu u alkoholu, nebo když už musí být koupen na ŽL, tak u profesí, které jej používají a je pro ně nenahraditelný něčím méně toxickým. Lakýrníci a podlaháři mne napadají jako první.
Proč ale jakýkoli a na cokoli ŽL? Toto mi přijde jako zbytečná buzerace nejen kutilů a krajkářek. Zmiňovaná sedmidecová plechovka mi vystačí na rok a to ještě dozajista pár mililitříků uzme manžel na vypucování fleku od chemoprénu a nebo jinak podobně dílensky. Nestačila by občanka? Když už jí musím předkládat ve sběrně druhotných surovin – že prý abych ze sezonního úklidu skrytých zákoutí domu a jednou-se-bude-hodit hromádek náhodou neměla zdanitelný příjem.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Toluenová anabáze bezmála Kocourkovostánovská

  1. oldwomen napsal:

    :krutihlávek násobný:

  2. Witch napsal:

    To víte, vypadala jste z té naděje moc rozradostněně, co kdybyste chtěla čicháním podepřít 😉

  3. Vladka napsal:

    Používám perchlorethylen – žlutá plastová láhev. Prodají i bez papírů, je to čistidlo na skvrny a polystyren žere závratnou rychlostí.

    • oldwomen napsal:

      Perchlorethylen – a to je nápad! Smrad taky neuvěřitelný, odpaření z textilu rychlé. Doufám, že se kolem vánoc nedočkáme novelizace volně neprodejných rozpouštědel 🙂

  4. Milena napsal:

    Ježíšmarjá, nestrašte!

  5. lukrecia napsal:

    Vzpomínám na E.E. Kische a jeho „Solnohrad je hlavní město Solnohrad“. Jak moc by asi šílel dědeček v oné povídce, kdyby potkal současnou byrokracii? A to jsem někde slyšela, že na byrokracii už zašlo c.k. Rakousko. Řečník měl zajisté na mysli c.k. zkostnatělost, avšak já žasnu, protože co občan vydrží, aniž by úžasem padl do mdlob, to by měli mudrcové zanésti do kronik! Chtěla jsem napsat do análů, avšak vyznělo by to víceznačně a možná neuctivě vůči autorům těch šílených vyhlášek. Tuhle jsem okukovala banány, jestli se nezačaly narovnávat, aniž by jim zavelel Brusel. Zajímavé je, že vymyslí-li Brusel něco dobrého – i to se občas stane – my se přidáme jako poslední. Jestli se vůbec zapojíme.

Zanechat Odpověď

