Jauvajs!

K motorům obecně mám lehký odpor. Chápu, jako pohon jsou skvělé. Jedno zda elektrické a nebo spalovací. Na mou duši, na psí uši, na kočičí svědomí – vím jak to asi funguje, co za trpajzlíky to roztáčí hřídele a kola a hejbe písty a tak podobně, ale nevěřím ani těm brmbrmbrm a ani těm bzzzzzz. Jsem ještě ochotna zchroustnout po otočení klíčkem zvuk brmbrmbrmvrrrr, bzzzzzzzz po zmáčknutí čudlíku a nebo změně polohy páčky mne občas i naplní jistým smířením se s nemožností současného života bez technických kejklů. Ale spalovacím motorům typu „škubni provazem a jede to“ nedůvěřuji z hloubi celé své slovanské duše. Občas mi v paži chybí potřebná dynamická síla k dosažení patřičného roztočení zapalovací cívky a napětí se nenaidukuje a jiskra nepřeskočí, maximálně jen lehce očoudím svíčku, ale škytškytbrmbrmvrrrrr se nekoná ani na poprvé a ani napodruhé a ani po následujícím uchlastání karburátoru. Občas se pero navijáku unaví a škubací provázek zůstane viset na půli cesty a hrozí havárie jeho namotáním se někam kam by tedy opravdu neměl. A občas motor chytne tak rychle, že provázek v ruce prostě neudržím a poslouchám staříkovo kydy na téma mé nešikovnosti a jeho neskonalé trpělivosti při nekončících výměnách bakelitového držátka, co je na venkovním konci škubacospouštěcího provázku a že mi tam dá klacek a kdo má zase lepit prdlej kryt a tak vůbec a podobně Béďa Trávníček.
Netušila jsem, že soupravička spouštění motoru se může unavit a vošoupat a utahat až tak moc, že motor kopne takovou silou, že by letící lanko se závažím na konci (co jiného držátko v tomto případě je) bylo schopno přerazit žebro. Nebo urvat zápěstí. Podle toho jak to šlehne a letí a ovíjí se. Předpokládala jsem, nejsouce strojařem, že škubance dělá zasviněná svíčka. Vždy ji stačilo vyndat, očistit, profouknout a jede se až do dalšího zakarbonování dál poměrně hladkými starty. Pro šťouraly, samo, že sem tam vyklepat vzduchovej filtr a kouknout se na olejovej…. Co se spalovacích motorů týká – jsem uživatel a spotřebitel.
A tak jsem škubla a udělalo se mi nevolno bolestí. Vykřikla jsem kletbu, jež se nepromíjí, chytla se za hrudník a zírala na další prasklinu v krytu motoru a držátko s kusem bakelitu kdo ví kam mrštěného. Vyčistila jsem svíčku. Škubla jsem a ještě třikrát jsem to zkusila,protože vůle nad rozumem vítězí častěji, než je milo.
Počkala jsem, až se mi uklidní rozhoupaná zem pod nohama zase pěkně do zralé louky se šťovíkem a krtičinci a nakvétajícími kohoutky a svízelem na mezičce, až obzor změní barvu z rudé zpět do šedomodré a až rej hvězd zmizí do své galaxie a taky dech jsem potřebovala zklidnit a tep dostat ze závratné rychlosti někam ke člověčímu normálu. Zlatá podebraná pata! Něžné trhání nehtu!
„Drahoušku, potřebuji vyměnit svíčku, trošku to kope a nejde mi to nastartovat. Ehm, skoro to ze mne udělalo Amazonku.“ Na proslov jsem nečekala a zbaběle zdrhla do sadu. Žňovky začínají shazovat nadbytečné plody, než by hnily pod stromy, lépe je vysbírat a podělit zvěřinec pamlskem.
Hotovo. Sedla jsem si pod pergolu vedle manžela. Již byl vynadávaný a spokojený s výsledkem opravy. Poučil mne o důležitosti přesného počtu vstřiků paliva před prvním startem, o nutnosti dodržení toho či onoho a šel mi ukázat, že stroj je opět plně funkční. Cestou ještě prohodil, že nechápe, co jsem dělala, že mne držadlo praštilo do hrudníku a že jsem poslední dobou nějaká ufňukaná. Škubl za provázek a válel se po zemi a držel se za hrudník a řval kletby, které se nepromíjí a mezi steny syčel, že má asi zlomený žebra.

Advertisements

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Jauvajs!

  1. Honza-83 napsal:

    Taky tyhle stroje nenávidím z celé své slovansko-germánské duše !!!

  2. Kutil napsal:

    Buďte ráda, že máte aspoň za co škubnout. Před deseti dny jsem nechal odvézt do značkového servisu auto, protože nestartovalo, a denně mi pánové volají, že nemůžou přijít na to, čím to je. Dneska ještě nevolali. Tady taky možná půjde o žebra…

    • oldwomen napsal:

      Z „chytrejch“ aut mám tik i jako elektrikář. Motorářům je vůbec nezávidím. Průšvih je, že se chlapci servisácký auťácký spoléhají na diagnostiku, že jim obrazovka noťasu vyblinká kudy tudy na závadu… A vono je to občas mimo expertní systém a chce to zapojit do řešení problému i mozek. Boží na to jsou studeňáky 🙂 a nalomený drátky 😀 Tóóó se hledá hodně blbě. A to vím zcela přesně 😆 Zlatý starý Zetory.
      Držím palce, abyste už měl vozítko zase v pořádku doma. Já čekám na nový díl škubaconavíjecí. Uf. Naštěstí se obejdeme, v tomto případě, bez servisu. Chichi, pantáta se vybarvuje do žlutozelena, já do modročerna 🙂

  3. vonrammstein napsal:

    😀 ! Znám, nejblbější startovací systém na světě. Na žebra mi sice ještě nezaútočil, ale jinak už mě od něj bolelo leccos.

    • oldwomen napsal:

      Jo, nejen elektrocentrály a motorové kosy a všelijaké další travožnoucí stroje. Vono i motorové pily! Ty musí při startu kopat tak po různu do nohou. Jauvajs.
      Všimnul jste si, že každý stroj má své kurvítko? Součástku, která je na celém udělátoru nejdražší, bez ní to nejede, kutilsky bez strojní dílny za zadkem (jako že si vypižláte, přisoustružíte, profrázujete drážičku, nestandardní závitek vyplujete…) nesplichtíte. Konkrétně u tohoto typu spouštění to není pero, jak by se jeden logicky domníval, ani špagát, ale spojka. Samostatně nekoupíte.

      • vonrammstein napsal:

        Pilu jsem se už naučil startovat bez následků, ale když si půjčím kosu, obvykle to nějakou modřinou skončí 🙂
        A když mi něco odejde, tak je to ten špagát nebo pero 🙂 Asi mám obrovskou sílu 😀

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s