Teče voda teče, od potoku k řece…a

Chtěla jsem začít citátem z knihy Betty McDonaldové, asi Co život dal a co vzal. Jenže jsem se úlevou ovínila a knihovna je  tááááákhle daleko a já k ní nedojdu a stejně, i kdybych došla, bych se zase začetla a do něčeho jiného, než pro co jsem šla…. se znám.

Volala jsem, takový ten poviňák ulevující svědomí nepečující vzdálené dcery, jestli je vše v pořádku a máma jestli je zdravá. A byla jsem náhle vypravěčem v Knize a četla dopis od japonského zahradníka, který píše odcestovalé paní domu, že vše je v pořádku, až na ten děsivý sesuv půdy, který byl po deštích minulý týden……. kdo zná knihy výše uvedené autorky, ten je v obraze, kdo nezná, no jo, citát by byl fajn, ale Sauvignon z Moldavy v kombinaci s odpadlým šutrem z plecí i srdíčka, mi zrovna teď přijde lepší.

Volala jsem, tak jako každou neděli a kdykoli si jindy vzpomenu, mámě.  Jestli je v pořádku, jestli něco nepotřebuje, chtěla jsem slyšet, že nic a ať nevotravuju a hledím si svého neúspěšného žití.  Stereotyp je v některých případech skvělý. Jenže jsem slyšela, že já jsem v pořádku, ale jsem vytopená. Vím, kde máma bydlí, jaký je výškový rozdíl od nejbližší vodní hladiny a vím, že tam ani prasknutí rybniční hráze nehrozí.  Chybí rybník nad vsí.  Opatrně jsem se zeptala, zda průtrž mračen a voda z polí, protože rozorané meliorační stružky, a jestli špajzem, tak jako obvykle, a nebo kudy a kolik. Možná jsem měla raději najít do úvodu upřesňující zpravodajství rádia Jerevan. V obytné části je jen tolik vody, kolik ukáplo z dřezu při mytí nádobí. Voda z polí nad domem se prohnala stodolou, tak jako už tolikrát. Dávný stavitel znal cesty přívalových vod. Minimálně dvě stě let  stačí otevřít vrata do stodoly od humen a do dvora a ze dvora na ulici a potok proteče ven a stočí se na náves a pak svahem dolů k Lužnici, trávník pohnojí, mlat umyje.  Také spodní voda vyvzlínala ve sklepě a způsobila ohromnou národohospodářskou škodu – máma se málem utopila při neúspěšné záchraně poslední přepravky loňských brambor. Uznejte, že tento informační příval  je fakt na odšpunování píšťaly z archivu.

Volala jsem, nečekaně při pondělku a celkem brzo ráno, ještě jednou. Máma vyspalá a klidnější. Mlat vysychá, sklep odsáli hasiči, trávník pohnojen pilinami, dokonce i kotelnu ve stodole (pět centimetrů výškového rozdílu mezi podlahami) bylo nutno vytřít, protože podlaha byla zaprášená.

Celé obrovské zaplavení vesnice způsobil ucpaný hlavní kanál na návsi a krátký prudší déšť. No jo no. Voda je drahá a splašková ještě víc. A kanalizace je stavěna na určitý minimální průtok.  Tak se to samo prošťuchlo a zase pár let potrvá, než se roura zanese.

A tak jsme si povídaly o zatopeném Červeném mlýně na Lužnici a o Zářečí pod Bechyní, že zatopenej  Mrskoš je normálka, stejně tak blátíčko na spodku zahrad, ale že potkání se kulminujícího Smutňáku s rozbouřenou Lužnicí a chudáci lidi tam.  A o soutoku v Tejně, jak Lužnice a Vltava… a uklidňovala jsem mámu, že brácha je v pohodě, že jsem s ním mluvila, že je na lodi a nemá kredit a že jí v týdnu brnkne.  A že se mu na lodi nemůže nic stát, protože je v chráněném přístavu a na kotvě a maximálně se mu vybijou baterky a bydlí na kopci, tak není důvod k obavám. A splkly jsme o rodném Písku, jak v padesátým čtvrtým v Portyči voda kanálama a ze dvora lodičkou je zachraňovali.  Některé dětské vzpomínky jsou doživotní noční můrou. Zamlčela jsem,  že ostrov i loděnice je pod vodou a že brácha je na lodi vlastně uvězněn, protože pramicí na Smíchovský břeh, při tom proudu, se asi nedostane.

Volala jsem večer znova bráchovi,  že jsem ráno volala mámě, že je v pořádku a že nemá kredit a brácha mi řekl, že taky dopoledne volal a že je informován. Chvíli jsme do mluvítek i sluchátek mlčeli. Pak brácha řekl, že si myslel, že jak to viděl v druhým roce druhýho milénia, že si myslel, že nikdy nic takovýho už nezažije. A že je hůř. Hodně hůř.  Že je to strašný.

To jsme ještě nevěděli, že bude hůř, protože prší a  prší a prší a Orlík začal pomalu přetékat a Slapy musí odpouštět víc vody a prší. Takže teď je asi i hůř.

V zahradě mi čvachtá trávník, v poli nad zahradou se spojují zrcátka louží. Přetékající studánku ve sklepě jsem odsála kalovkou a seřídila plovák, abych mohla v noci klidně spát.  Dolévám si skleničku, omotaná kolem radiátoru se snažím nevnímat slejvák za oknem. Myslím na Ludmilu v Rokycanech a Jiřinu z úpatí Krkonoš a její stádo. Na Honzu, co je možná v Krupce, ale možná i v Chemitz. Na Vlaďku od Třeboně a Pavla z Břevnova. A Marušku od Chebu a Annu od Aše. Mirku a Františka a Petra a Vlastu z Pardubic. Myslím na virtuální známé i reálné kamarády v povodí Vltavy a Labe. Myslím na místa, kde jsem žila. U Otavy, Lužnice, Malše….

Dopíjím a koukám na synoptickou mapu. Od Polska se na nás žene pěknej hnus. Bečva je bumbrdlíček a Morava taky. Jenže v sousedních Troubkách mají už od neděle čutálisti hřiště pod vodou. A jindy líná Moštěnka má kalný a rychlý proud

Držme se.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

9 reakcí na Teče voda teče, od potoku k řece…a

  1. Witch napsal:

    Držte se. K nám od Hofu jde protrhávání, do dvou dnů, může dorazit až k Vám… Šeď na nebi má u nás během dne nahradit sluníčko, už je to spíš bílé, než šedé…

    • oldwomen napsal:

      Deštivo je už únavné a protivné. Ale není to tak strašné jako v roce 2010. Navíc po loňském suchu hodně vody pohltily podzemní pramínky. Tak se Step nabumbala. Voda stojí jen v dolinách, zatím stále dešťová. Rybníky i potoky v okolí, o Bečvě ani nemluvě, mají ještě hodně velkou rezervu. Ano, jsou kalné a hnědé a prudké, ale voda je stále hluboko v korytech.
      Kdybych nepotřebovala seno, hodně sena, kdybych byla paneláčník a nebo sateliťák, tak bych se radovala ze syté zeleně anglických trávníčků po okolí. Protože tady je jen trošku vlhčí a chladnější jaro.
      Lidi u středních a dolních tocích jsou na tom teď zle. Soucítím s Němci na Labi a Rýně. A Maďaři by mohli poslat Slovákům děkovný dopis za Gabčíkovo.

    • oldwomen napsal:

      Konkrétně u nás pohoda. Pod soutoky řek a na spodních tocích je to drsnější. 🙂 bydlím na vysušené (už počátkem osmnáctého století) bažině. Potící se dlažba v síni, pod kterou vedou vodní cestičky, je normálka, sklepní bazén taky.

  2. Witch napsal:

    Sluníčko už máme a posíláme! Modré nebe, bílé mráčky 🙂

    • oldwomen napsal:

      Děkujeme, děkujeme. 🙂 Ale rychlejší jsou Poláci. Posílají to v konvích a rovnou za krk. To prej máme za bojkot jejich soli a kakaa prosté čokošky.:-)

      • 747 napsal:

        Prostě jako dycky -od Poláků zase jen pohroma. Ale nám se dnes mezi přeháňkami zadařilo dokonce pořezat nějaké dřevo. Ovšem fakt už by mohli rozsvítit! 😈

  3. 747 napsal:

    Voda je hroznej neřád. Buďto chybí nebo přebývá a jen zcela výjimečně je jí akorát. U tradičních osídlení a baráků ty lidi vždycky lituju, ale takovejm, co staví nově ve vyloženě záplavových lokalitách se jen divím.

  4. Witch napsal:

    Na západě svítalo! Po tolika dnech… Opar se potom zvedl a vypadá to mlhavě, ale bylo sluníčko odpoledne a v pět ráno. a to byl úžasný zážitek! A už i tamlha zlátne, slunko pije, co může. Douvám, že to tak vytáhne nahoru, že to spadne někde daleko za Moravou. Nejlíp na Saharu…

Zanechat Odpověď

