Jó, nejni nad logiku lidové myslitelky

Z ovčího stáda mi zbyly dvě ovce. Uřvaná Pětka a klidná Čtyřka. Celé loňské jaro i léto, ba i podzim, Pětka řvala a řvala a řvala a řvala. Spouštěla bééééééééé velice nahlas vždy když někdo prošel za plotem, když vyběhli psi na dvůr, když kočka seskočila ze stromu, když jsem nesla v ruce kbelík, když jsem v ruce nenesla nic, když se kolem ohrady otřela kuna….. nemohu si vzpomenout na jednu jedinou  drobnost, kterou by nekomentovala svým ječivým bééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééé.

Vox po papuli měl jasno – řve, protože má hlad.

Zcela jistě ji měla plné zuby i prasata. Když se k nim prorvala  v lednu do ohrazení, protože prasečí šlichta musí být něco onačejšího než kozí a ovčí šrot a prasata jí napadla, nohu jí pochroumala tak, že jsem ji bez lítosti utratila a vykostěnou ubytovala v mrazáku.

Na dvoře bylo chvíli ticho.  Čtyřka byla vždy klidná ovečka, měla našlápnuto ke klidnému životu až do přirozeného skonu stářím. Jenže v půli února  jsem rozsvítila v kuchyni (okno do dvora) a ozvalo se béééééé. Nereagovala jsem, abych neupevnila zlozvyk. Marně. Čtyřka předčila svou učitelku. A řvala a řvala a řvala. Ve dne i v noci.  Spustila na sebemenší podnět  a k ní se přidala kvičením prasata (a to je teda kvikot, nikomu nepřeju být poblíž, rve to uši a řeže do kostí), která netušila vo co gou, ale něco se děje a my se toho raději bojíme. pak se zmateně rozbučely krávy a rozmečely kozy. Kánon je fajn hudební útvar, ale v této sestavě, ne, to by nedal beze změn v duševním zdraví nikdo.

Vox po papuli měl opět jasno. Hlady.

Nerada usmrcuji zdravé nechovné zvíře, když nemám v kuchyni nedostatek, když ho musím usmrtit jen proto aby zmizelo z mé blízkosti. Kdysi klidnou a hodnou Čtyřku jsem nabídla darem kolegovi chovateli do jeho stádečka. Říkal, že klidně, že si jí vezme, jak v květnu požene na pastvinu.  Přiznala jsem se, že do té doby budu viset na skobě buď já, nebo ovce.  Dohodli jsme se, že ovce bude menší škoda.

Náhoda tomu chtěla. Potkala jsem Roznašeče zkazek o tom. kterak mi to ve dvoře vše hlady brečí. Opatrně jsem začala, kdo mu prasata poráží a že bych potřebovala ovečku omráčit, a pověsit, že si vykrvím a tak dále a tak dále… Přišel se synem, duše ovečky odešla řvát na Věčně zelené pastviny, tělo mi pomohli pověsit a šli domů. Víc jsem nepotřebovala. Ovce shodila kožich a chechtala se mi do očí snad tunou loje.  Dívala jsem se na to tlusté nadělení a v hlavě se zrodil plán. Vzala jsem ovčí kýtu a jako prezent jí donesla do kuchyně Roznašeče zkazek.  Odlojovala jsem ji jen tak zlehka.  Aby bylo vidět, že snaha byla…. Roznašeč ví, co se skopovým.

A náhoda tomu chtěla po druhé. Vrátila jsem se z města, zamkla auto a srazila se s pravým Voxem po papuli –  Roznašeče zkazek ženou. Měla povídavou. Že její dneska to i ono a to stehno z barana že její v garáži, že ona by tedy na syrový maso nesáhla a… nezdvořile jsem jí skočila do řeči, že takhle zatloustlou potvoru jsem neviděla. Že mám našlapaný a ještě kopcem to přes vrch padá a ucho přes to převléci nejde, kolik toho je, desetilitrový kýbl loje. Lakotou vykulila oči a co že to s ním budu dělat. Přiznat barvu, že dobrý prase… , se mi nechtělo, tak jsem otráveně, že zase práce navíc, vyškvařím a na čistém tuku budu smažit hranolky. Jen velice jemně jedu jsem ukápla, že to byla ta, co tak moc hladověla a tak moc to dávala najevo…

Reakce Vox po papuli mne uzemnila. Vesničanka od narození, co vše kolem chovu ví, protože babička i prababička měly a ona si to už od kočárku pamatuje, děla a věřila svým slovům, která měla tu městskou náplavu poučit o zvířecích zvycích, protože co měšťák může vědět, žejo, cituji:

„Nó, vona byla dlouhá zima a nebylo moc žrádla, to byla zatloustlá po zimě. Ovce tak na jaře bejvaj.“

Sancho, osedlej mi osla! Obři útočí!

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., bašta ze dvora, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 reakcí na Jó, nejni nad logiku lidové myslitelky

  1. 747 napsal:

    JJ, žádnej blbec neví, že je blbej, páč kdyby věděl, už by nebyl tak blbej. A tydle vesnický všeználci jsou extra kategorie. 😛

  2. lukrecia napsal:

    Náplavy nebrat, ale obětovat! Toť heslo domorodce. Někde přestane být přivandrovalec cizincem až ve třetí generaci. To jsou ty český palice dubový. A jazyky hadí. Kdo neokusil, netuší.

    • oldwomen napsal:

      Řekla bych, že spíš lenocha a blba. Národnost v tomto nehraje roli. Nejúčinnější je v tomto případě životní motto Jacka Danielse. „Někdy je lepší nedělat nic.“ Já k tomu dodávám, že si stačí počkat, až se majitel jedového zubu umlátí sám.

  3. Vladka napsal:

    (:-DDDDDDDD

    Jen té ovečky mi je líto. Já bych to musela doma pozabíjet všechno, od histerických kůzlat i jehňat, co nevidí mámu na dva metry, po ty dospělé, co si na mě béknou, kdykoliv se jim mlsné huby zachce.

    • oldwomen napsal:

      🙂 To mě taky. Měla TAK jemnou a dlouho vlnu….

      • lukrecia napsal:

        Soused byl hrdým majitelem kozy. Ta chodila volně po vsi a ožírala domorodcům pelargonie. Byl donucen to zvíře uvázat. Šmankote! Ta bestie rohatá stála celý den skoro na jednom fleku – na naší trávě – a řvala! Její hlasitý protest se nesl až k hospodě – od 6,00 do 21,00. Už jsem uvažovala o střelbě na živý cíl.

  4. vonrammstein napsal:

    OW? Já Vás miluju! 😀 Jste moje krevní skupina 🙂

  5. Mimo.ň napsal:

    🙂 🙂 Tak nějak. Ale co mě fakt dostalo: Dohodli jsme se, že ovce bude menší škoda. Eště aby, sakra.

Zanechat Odpověď

