Dvojí metry

Každý řidič křižující Step ví, že loužím na vozovce je nutno zásadně a vždy a důsledně se vyhnout. A to i když zrovna jede v traktoru. Ne snad z ohleduplnosti vůči možným chodcům. Sprška bláta neuškodí, však to pračka přežvejká, a vůbec, co se tu motáš, hňupe, chodník je jinde. Loužím se vyhýbáme, protože když je louže, tak je díra. Tvar dna i hloubka ďuzny je nepředvídatelná. Vletíš do toho, při troše smůly odletí poklice, když smůly víc prorazíš gumu, načneš kolo, poloosa se ozve. Zlatý osprchovaný nadávající a navztekaný  chodec. Dovolávání se správce komunikace, pojišťovny, všech svatejch i čertů rohatejch má ve Stepi stále stejný výsledek – řidiči, nepřizpůsobil´s jízdu stavu vozovky (chachá, jaká první třída, jaký mezinárodní značení silnice támhle na tom sloupku…), počasí, počtu skřivanů nad polem… sám si cáluj.

Když se louži vyhnout nejde, tak před ní skoro zastavíme a opatrrrrrně, pomaloučku, polehoučku….auuu…. projedeme a spoléháme na sílu povrchového pnutí vodní hladiny a vyvoláváme všechny související fyzikální zákony.

Jsou úseky, a nemluvím o vedlejších cestách vedlejších cest spojující psí mezírky a myší díry, kde několik let je výtluk na výtluku, občas dojde Cikán, hodí do nejhlubší ďuzny lopatu ostrých šutrů a finýto. Co bychom chtěli, však i dálnici tu máme, co by za ni Jihočeši dali.

Srkám čaj, přikusuji topinku, koukám, jaký drámo polední zprávy přinesou.

Zapršelo, zamrzlo, odmrzlo, plynulost provozu na Jižní spojce drhne. Darebák mráz a zatracené nepředvídatelné fyzikální zákonitosti zase zasabotovali a hodili lopatu písku do soukolí budování, ále to je fuk čeho vlastně. Trhlinka, výtluček, loužička, šup do ní předním kolem, hele mámo, jak to cáká, hele vole nějak to táhne, ty vole, to je prázdná guma a ráfek taky ťuklej, volej Žlutýho anděla. Reprtér stojí před loužičkou v krajnici silnice a dramatickým hlasem s tragickým podtónem sděluje, že na sto metrech této cesty se do rána objevily celé tři louže, tu nejhlubší, že již cestáři zazáplatovali a že každou škodu, která po projetí tohoto vskutku nesjízdného úseku, vznikla na vozidle má řidič hlásit správci komunikace, protože správce je za toto odpovědný.

Je to blbost, je to maličkost, ó krásné hóch slovíčko – je to marginálie, na světový mír a ani nedostatek nezávadné vody to vliv nemá a na křivky Miss World už vůbec ne.

Vidlákovo proražený kolo na pětapadesátce, Pražákovo proražený kolo na Jižní spojce. Stejný malér nerovná se stejné řešení maléru.

Reklamy

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

14 reakcí na Dvojí metry

  1. 747 napsal:

    Jj, vidlák totiž nemá čas jako cajzl, čekat na Nóvu a policajty a vyplňovat horu papírů…. :mrgreen:

    • oldwomen napsal:

      Jenže i když počká na cajty, páč musí, tak je stejně v loji. Ztracenej čas, problém v práci (jel-li tam), pokuta za nepřizpůsobení jízdy vozovce, protože měl předvídat a když cajti vyjedou, tak bez obolusu se vrátit nesmí a pojišťovna, viz protokol od cajtů, udělá místo plnění dlouhej nos.
      Prosím pěkně, nemám nic proti obyvatelům Prahy a ty po generace místní rodáky i svým způsobem lituji. Rozhodně nechci rozdmýchávat protipražské vášně. Ale onehdá jsem si sedla před pražákem na zadek. Tedy porazilo mne na pozadí. Byl udiven, že ve Stepi není volná wifina. Že nemá připojení grátis. Že za NET se platí.

  2. Bavor V. napsal:

    Ano, začíná to opět připomínat čtyři největší nepřátele budování…
    Jen mi (to jsem podotýkám stavař) není jasné, jak to dělají třeba Rakušáci. Nebo tam mají jiné, neagresivní, počasí

    • oldwomen napsal:

      Třeba jim v práci pomáhají takové nicotnosti, jako je dodržování technologického postupu, plánu údržby a tak podobně. A taky si sedmi tunami štěrku našlapaná pětitunka nelajzne profrčet přes třítunový mostek, že ano 😦
      To znáte, jak spadnul developerskej projekt a došlo k soudu a vyslýchali se, dle protokolu zůčastnění? Asi jo, ale kdyby ne, tak to brali od základové desky. Kari síť byla z Mittalu, žádná Čína, kamení tříděné, písek kopaný, nikdo z nich vinu necítil, ani voda z pramene, vypadalo to, že viníkem zkázy je cement. Jenže ten se brání, ať ho do toho netahaj, že u toho nebyl ani omylem…..

  3. Hudec napsal:

    Je spočítáno, že zanedbanost silnic II. a III. třídy představuje jen v Plzeňském kraji 15 miliard. Roční rozpočet kraje je suma sumárum 3,5 miliardy. Z toho jde na údržbu těch silnic cca miliarda. Nu vot – slóžnaja rabóta.
    Trochu vás poučím. Když jsou silnice v pořádku a bez děr, nevadí jim změny počasí (z mrazu do nemrazu a zase zpět). Když jsou v ní nějaké díry, zatače do nich voda, když sníh/led roztaje. Hezky do hloubky. A když začne zase mrznout, mrška voda změní skupenství a s ní i objem. Není na světě asfalt ten, který by tomu rozpínání odolal. Výsledek – díra se zvětší a prohloubí. A tak pořád dokola.
    Poučení: Kdo má silnice v pořádku a kvalitní, nemá moc co spravovat. Kdo tam má už jednou díry, lepí a lepí a lepí – a stejně nic nedolepí, protože příroda je rychlejší a peněz málo a kolimetrů těch silnic v kraji 4500 km.

    • oldwomen napsal:

      Prosím pěkně, o destrukčních schopnostech vody jakous takous povědomost mám. Ale dík za upřesnění pro toho, pro kterého by toto bylo objevem. Tedy to, že litr vody po zmrznutí je objemově větší než onen profláknutej decimetr krychlovej.
      Nepsala jsem o tankodromu, ve který místní silnice nižších tříd proměnily kamiony a náklaďáky mýtné šetřících dopravců, ani o tom, že oprava urvaných krajinic spočívá v zúžení již beztak úzké silnice. Porovnávala jsem přístup, samo že o finance jde až v první řadě, k řešení téhož problému v Matičce Stověžaté a v jejích guberniích. Zmiňovala jsem páteřní silnici E55 – nemám pocit, že by už spadala do kategorie polňaček.

  4. Hudec napsal:

    Já se s vámi nepřu. Spíš jsem jen reagoval na to, že ty rakouské silnice jsou nějak lepší a vzal jsem to od adama. Netoužil jsem vás poučovat.
    A že matička stověžatá těší se jiné finanční péči než gubernie, to je pravda odvěká. Však o tom píšu.

    • oldwomen napsal:

      Při debatě o komunikacích jsme komunikačně zašuměli 🙂 Při povídání po síti běžný jev 😀

    • Maruna P napsal:

      U nás nejsou silnice dělané ani na normální nepřetížené náklaďáky. Ty nové trasy jsou odfláklé, jak kdyby jejich stavbu dozorovala italská mafie, ty staré se jen lepí na základ, který se dělal za Marie Terezie (viz např. „císařská“ E59). Silnice už je půl metru nad původní úrovní, se spodkem jakživo nikdo nehnul. Oni to tehdy ale pro formanské povozy nadimenzovali úžasně -poctivě navrstvené kamenivo atd. Jak to mají udělané Rakušáci na jejich asfaltových polňačkách, to nevím. Vidím jen, jak jsou celá léta bez děr a vypadají líp než naše silnice krajského významu, o okreskách nemluvě.

  5. Kutil napsal:

    A není problém jinde? Nemyslíte vy si, že to, co sdělují o Praze sdělovadla, se v Praze také opravdu tak děje?

    • oldwomen napsal:

      Mám na Prahu celkem úzké soukromé vazby. Mediální obraz života v metropoli je hodně odlišný od toho normálního. Jenže stokrát opakované se po stoprvé odvysílané či vytištěné jeví křišťálově čistě pravdivým. Povšimla jsem si, že ve zprávách jsou vox populi ankety sbírány jen a pouze u Anděla. Logicky. Vyběhnu před barák, mám dav, stanici metra, tramvaje i autobusu, nákupní centrum i mekáč pěkně na jednom místě, nemusím udělat krok a mám bezdomovce, maminu, intoše i rozlíceného důchodce, při vhodném otáčení se s kamerou má venkovský prosťáček pocit, jak jsem se za dotazovací reprtáží nalítal a vůbec se s tím nadřel.
      Zpět k tématu silnic. Celkem dost jezdím kvůli zvěři a taky kvůli hadrárně. A celou rodinu mám v Čechách. Maminka nepřijede. Musím za ní, když nestačí telefon. Kvalita cest je okres od okresu odlišná, nejvíce je to poznat na silničkách nižších tříd. Jenže to co je na západ od Vysokého Mýta zničená dvojka, to je na východ od něj exkluzivní povrch v první třídě. Samozřejmě, že nevím, jak pražský policista řeší proraženou pneumatiku ve výtluku na Jižní spojce. Ale vím, jak řeší jakoukoli závadu na autě znepojízdněném stavem silnice policista moravský. Tisícovka pokuty za výjezd a nepřizpůsobení jízdy stavu silnice, počasí, blablabla a nepředvídání. Bo šofér má předvídat.

      • Kutil napsal:

        Chcete naznačit, že když si v díře na silnici vyrazím kolo (a o volant zuby), že mi dá moravský policajt pokutu?
        To mi připomíná dětství. Když jsem se dost šeredně vysekal na kole a doplížil se celý zkrvavený domů, babička hned na mě vytáhla vařečku, protože jsem ji prý neposlechl a jezdil rychle.
        A myslím, že až novela novely odstranila ze silničního zákona odstavec, kdy policajt musí (!) dát pokutu (až padesátitisícovou) cyklistovi, který se vybourá a zraní sám sebe, ač jinak nikde nebyla živá duše a nic nepoškodil.
        Člověk si říká, že ten, kdo ustanovení do zákona dal, musel být hodně sjetý, ale pak si uvědomí, že to logiku má. Voláš k nehodě policajta, otravuješ ho, zaplať.
        Teď se chystá nový zákoník, vsadím boty, že tam je takových legrácek hromada. Třeba že když vám někdo ukradne dům a prodá ho, tak ten nový kupec si ho bude moci nechat, protože ho nabyl v dobré víře. A vy budete muset žádat odškodné po zloději. Nebo že když vám na zahradu spadne jablko ze sousedova stromu, můžete si toto nechat. To je socialismus non plus ultra… (Ale nevím, jestli to tam takhle je, jen to odhaduju.)

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s