Krátké info nejen pro Kutila a Éra

Klínový řemen 3x5x315 určený soudruhy v NDR jako převod hnací síly u šicího stroje Veritas je dobré mít doma v záloze, protože o-kroužek 3×100 je dlouhý.  A všechny pod tímto rozměrem  jsou krátké. Sám jeden nejde našponovat a prokluzuje. Použití dvou výše zmíněných těsnících bazmeků šicí mechanismus rozpohybuje a tenkou látku je možné prošít i v překladu – třeba v rohu, paňmámy budou vědět. Džínové kapsy již nikoliv.

Naproti tomu hnací řemen 5×307 čmajznutý z motoru nějakého spešl kompresoru je příliš krátkým, až takový rozsah posuvu  hřídelí neumožňuje uložení motorové jednotky. A hlavně délka připojujícího kabelu.

Kapsář došit, klušu podojit a pohledat dva háčky na pověšení tyčky. Štěně má po bačkorových, rukavicových a jiných verandových žížalkách. Spodní lem je opravdu nad hladinou jezečíkovského výskoku. Hurá.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Krátké info nejen pro Kutila a Éra

  1. LadyEvil napsal:

    :))))

  2. vidoulsky napsal:

    Jak pádím s hůlkama po Plzeňské, periferním viděním jsem zahledl obchod zvláštního názvu. Klínové řemeny. Mám se zeptat?

  3. Maruna P napsal:

    Teď jste mne vyděsila. Moje Veritaska je 37let stará a nevím, jestli jsem měnila řemínek, možná jednou, ale je to určitě víc jak 20 let. Strejda Google říká, kde je řemínek eště k mání. To abych radši nakoupila do foroty. No jo, ale co když odejde motůrek. Tu dolní šlapku mám už taky druhou, ta první moc nevydržela, úplně se přehřívala, až odešla. Odmítám se Veritasky vzdát, mám ji ještě celokovovou. Moje máti má novější a tam už soudruzi v NDR šetřili, tak má kapotu velmi plastovou. Dobré ale je, že když se rozhodnu koupit nový šicí stroj, mohu ho mít okamžitě. Tuhle moji Veritasku jsem koupila náhodně, měli jich na prodejně asi deset, čerstvé zboží, zamlouvat se to nesmělo, ale já měla štěstí, že na novomanželskou půjčku jo a tak mi ji museli rezervovat. To si dneska nikdo z mladých nedovede představit, ten pocit štěstí, že ji MOHU KOUPIT.

    • oldwomen napsal:

      Na dolních šlapkách byl problém uhlíkový regulátor. To bylo to, co hřálo. S krevním tlakem devadesát na šedesát jsem šila s vadným (čti hřejícím regulátorem) s nadšením a láskou. Jak ten dovedl zahřát nožičku 🙂 . No jo, taky už mám druhý. Nehřející.
      Motůrek…. hm… asi uhlíky v komutátoru by v první řadě… vinutí dost pochybuji…
      Tý mý je cca pětatřicet. Řemínek prasknul druhý. Ale pamatuji doby, kdy se nezastavila a v chodu byla denně. Hodinu až dvacet hodin v kuse. Občas jsem pako. JJ, celokovovou nemám, sem tam plast se vyskytne, ale bez problémů. Závidím Veritasku bráchovi. má o rok mladší a s rukávovým nástavcem.
      Už pomalu pokukuji po něčem novějším. Jenže Veritasku si sama seřídím, už podle sluchu poznám její bebí,,,,

      • Věra napsal:

        Moje mami má Veritasku s rukávovým nástavcem už taky dobrých 35 let, spíš ještě déle. Dokud žil taťka, drobné opravy udělal sám. Mami je švadlena, tak stroj dostával opravdu zabrat… Teď asi před dvěma měsíci jí odešel řemen a vzápětí přestala fungovat šlapka. Objevila jsem u nás v Plzni opravnu, specializovanou na Veritasky, zavolala tam a k mami hned ten den přijel mechanik a vše opravil. Mami si nemůže vynachválit, jak teď mašinka šlape…Kdybys potřebovala nějaký náhradní díl, ozvi se, koupím ho a pošlu nebo ti dám přímo adresu.

  4. Witch napsal:

    Kdysi jsem si jako novomanželka koupila ruský stroj. Dobrá kovářská práce, ale už od počátku ho nebyl schopen seřídit ani odborník. Veritasky jsem míjela, byly nedostatkové, proto jsem skočila po tomhle, když se objevil v Kotvě… Nejlepší bylo, když jsem si horní nit přidržovala rukou, aby se odvíjela plynule. Tak 3/4 stehu potom bylo dobrých, část mírně povolená (neutahovaly se smyčky horní nitě) a jak jsem nedávala pozor, udělal se cumel… Jak bylo úžasné koupit jakýsi levný kapitalistický klump, kde to dělat nemusím!!! 😀

  5. 747 napsal:

    Tak ta naše Veritaska je někdy z roku 1975-6 (čili přes 37 let) -těžkej podpulťák za neuvěřitelných 3.600,- Kčs -tedy vlastně nějaké tehdejší 3-4 výplaty. Celokovová a poctivě šlapací! Žádný motorek, jen šlapací podlaha skříně pohánějící šicí převody přes kožený řemínek. Prošije všechno, kůži i džínovinu. Takže o nějaké výměně za mladší kus nemůže být ani řeč. 😀

    • oldwomen napsal:

      Mám kufrjošku. Při putování ze svobky na svobku a z garzonky do dvoupokojáče a zpět do garzonky a hurá třípokojáč, zpátky na stromy svobka….. Step, je taková praktičtější. I když tedy, kůži jaksi nee a s džínovinou je občas (poutka v pásku) problémek. Vzpomínám si, že ta várka z osmdesátého prvního, druhého, měla vadné uhlíkové regulátory snad celá. Asi blbě seřízenej lis a néééébo sabotáž v volstrítu. Šlapačku mám ještě s lodičkovým člunkem spodní nitě, po pradědečkovi. Zprovozním ji. Jen co bude dokončený holčičí budoár. Udělat generálku na historickém šicím stroji bude jednodušší, než dokopat Staříka ke kýblu malty atd atd atd……
      Překvapilo mne, že veritaska i historický stroj mají stejné jehly. 705. O fous mladší šlapací Bobin (také čeká na seřízení a důstojné vystavení) má už kulatý člunek, odpadá soustružení cívek, pasují veritaskové, ale jehly s kulatým dříkem – raritka,tohle ani ladovky neměly.
      Klíňák je objednán, než dojde, tak budu hoblovat těsnění. Protože jak šicí bordel zase nahážu do škatulí, tak si tam poleží zase hodně dlouououououho. Minimálně do příští zimy.

  6. Kutil napsal:

    V dnešních strojích už toho moc nejde nahradit něčím jiným, jako to šlo dřív, to je fakt. Říkalo se, že v embéčku bylo možné prasklý řemen nahradit punčochou. Nevím, nikdy se mi to nestalo. Když už jsem se v autě zajímal o punčochy, byl úmysl zcela jiný… Ale nahradil jsem třeba řemínek ve staré promítačce na 8mm film, a funguje to. A přenosný šicí stroj už jsem taky opravoval (přestalo fungovat samonávlékání) a opravil jsem to. Ale je starý asi tři roky. Tomu předchozímu, taky kufříkovému, jsem se taky díval do útrob, tam byl naposledy problém, myslím, s elektrikou. Ale když končil ve sběrném dvoře, byl funkční. A v komoře čeká na rekonstrukci prvorepublikový šlapací šicí stroj po tchýni, aby zůstal památkou i dekorací. Chybí mu kožený řemínek, leč stroj je jinak funkční, jen strašně zašmírovaný – potřebuje taky strhnout starý a nanést nový nátěr, „pozlatit“ a též novou dřevěnou desku opatřenou patinou potřebujet… Takže to jsou strasti a slasti kutilovy, co se týče šicích strojů.

    • oldwomen napsal:

      Kutile, zasviněné mechanismy starých šicích strojů naložené přes noc do červené hydrauliky jsou ráno jako nové. Šmír uvolněn, stačí zubní kartáček a flanelový klůcek a tak dále, však to znáte… až kapka oleje na šicí stroje do mazničky na závěr. Bo kdo maže ten jede, ééééé šije.
      Na méně zalepené kousky stačí stará dobrá WD-40. Zastříknout, protočit, utřít.
      Sranda je, že drahoušek seřídí a opraví snad vše. I to, kde pořízení nové věci by bylo násobně levnější. Výjimkou jsou šicí stroje. A hodiny – ty natahovací. A taky má neskonale dlouhé dodací lhůty, takže takové údržbářské banality, jako jsou odpady, kohoutky, dotažení šroubků v zásuvce, červíků v klice, vypínače a tak podobně, raději rovnou sama. Navíc zde hrozí nebezpečí aplikace můj život ohrožujícího zlepšováku. Chichi, má rychlost přišití knoflíku, výměny zipu, ale třeba i vyprání jen zřídka používaného oděvu (vše manželovo) bývá poslední dobou přímo úměrná rychlosti přilepení odpadlé dlaždice a tak podobně recipročně 🙂
      Jo, než stoletý skvost předáte manželce, seřiďte i přítlak patky (bývá to kolečko nebo šroubek v hlavě mechanismu) a napětí horní nitě (kolečko někde v dráze vedení nitě). Aby se necuchaly švy. A kožené klínové řemeny v metráži jsou stále ke koupi.

Zanechat Odpověď

