Dovolená

Začíná to tak trošičku jako pohádka O Kohoutkovi a slepičce. Nemožné se stalo skutkem, mladší část rodiny se zavázala, že si vezme týden dovolené, aby se postarala o zvěřinec a to okolo, abych si mohla vzít dovolenou já a zmizet daleko od mečení a bučení a chrochtání a kdákání a kejhání a vůně mrvy i zavadající trávy a mohla usínat při cinkotu tramvají, pištění brzd a houkání klaksonů, zhluboka nadechovat výfukové plyny a vůbec si užít ruchu a vzruchu Smíchova.

Hurá hurá hurá a ještě třikrát zdar zdar zdar nazdar!

Tvořivý týden v domě U kašpara.

Odjížděla jsem s obavami – co doma, jak se poperou s mojí každodenností. Odjížděla jsem s plány – kdy a s kým se potkám a co se naučím nového a co se dozvím odjinud.

Mlaďoši to doma zvládli na jedničku. Hm, drobně si rozbolavěli těla, viditelně se těšili k sobě domů, jak si v práci odpočinou 🙂 a manžel si připomenul, že dělám i když nedělám. Proběhla u nás doma taková malá Farma řízlá Výměnou manželek 😀

Já si na Smíchově užívala co oči dovolily a ruce zvládly.  Zcela původně a dle rozvrhu se mělo šmodrchat od devíti do oběda a od jedné do pěti a ještě mezi tím volné rauch pauzy na ulici a kávové přestávky na pavlači a nezapomenout si sdělit právě se mihlé hlavou nad herdulemi. Chachá. Pět bab neukázněných nás spalo přímo v ateliéru. Paličky poletovaly nad herdulemi od božího rána a snídaňového kafe až do pozdních hodin popůlnočních. Prostory atelieru VSUŘ jsou vytvořeny z  bývalého prvorepublikového asi hokynářství.  Sice je v oknech tu paraván a támhle šátek a tuhle šálka a taky drátovanej kastrol s makovicemi a šustím a tkalcovský stav se připomíná, tak stejně, pod světlem zářivek, je z ulice do dílen vidět.  Myslím, že hlášku, která zazněla někdy v úterý či středu z předpůlnoční ztichlé ulice, nezapomeneme žádná. „Tý voe, dívej, ty pani tam paličkují.  A v pyžamu!“

Takže takže takže. Umím paličkovat další řetízek – děkuji dámám z Aše. Umím paspartovat – děkuji paní Jolaně Davidovičové. Nebojím se pustit se do leptu Savem – poděkování paní Daně Maškové.

Děkuji paní Ivě Proškové za návrhy krajkových trav a důsledné opakování krásy bílé nitě.   A úplně potichoučku, protože  ona mne slyší, i babičce nuselské za zdůrazňování používat co nejtenčí nitku pro jemnost hotové krajky. protože, když jsem měla trávu na herduli, tak vedle sedící dámy kroutily hlavou a poukazovaly na navěšené nadbytečné páry a vůbec se jim moje snažení nelíbilo, aby ve finále oněměly.

trávy

trávy

A ještě jednou děkuji paní Jolaně Davidovičové za prozrazení recepisu na krajkářské tužidlo a její ujištění, že se s ním fixuje i oděvní krajka a škrobu již netřeba.

Omlouvám se všem pražským kamarádům, se kterými jsem se chtěla potkat a nakonec jim ani nedala vědět, že jsem ve Městě, nakonec, není všem dnům konec 🙂

Toho dědka uchvátanýho dozorujícího a popohánějícího z letohrádku Kinských ať vezme čert a nebo se mu jeho funění na dámská záda jinak podobně hnusně vrátí včetně klepání prstem na hodinky. Studium historické krajky chce čas a může být rád, že jsme nevytáhly místo foťáků náčtrníky.

okolek koutnice

A jen tak mimochodem,  paní kurátorko, ten bazmek káčovitý, co popisujete jako pomůcku k navíjení paliček slouží ke skaní nití. I když samo, vy jste kunshistorička a máte tudlectu školu vysokou. Jenže já ten udělátorek používám. Bez školy.

Sumace:  dovolená podařená a vydařená a po všech stránkách přínosná. Ráda bych příští rok repete. Ono by i pěkná tradice z toho mohla vzniknout, že, rodino?

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., jak to vidím, šmodrchání. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Dovolená

  1. Witch napsal:

    Ta hláška z ulice je skvělá – včetně toho, že dotyční poznali zrovna paličkování! 🙂

  2. oldwomen napsal:

    Předpokládám, že obecnější znalost dorostenců právě této ruční práce je výsledkem trpělivé osvětové práce lektorek VSUŘ. A taky časného zimního soumračna 🙂 v běžném školním roce.
    Krátký týden to byl.

  3. Vlaďka napsal:

    Jak já závidííííííííím!!!! ;-))))))))))) Určitě to bylo skvělý.

    • oldwomen napsal:

      Bylo. Ráda bych i příští rok. Tedy na Smíchov. Poniklá mi přijde už moc nafouklá a hóch a vůbec mimo. Na Smíchově se mi líbí ta volnost a nezávaznost i nevázanost. A komornost.

  4. jolana88 napsal:

    sice bych tam rozmotávala nitě ještě dneska – co takový týden – ale PŘEJU 🙂 PS: co rodina – zvířetník v pohodě?? 😉

    • oldwomen napsal:

      JJ, přežilo všechno, nic se předčasně nenarodilo, momentálně mám ruce u kotníků, bo porodna sviní. Už jen týden do slehnutí. Zítra bílím – desinfikuji vápnem.

  5. Witch napsal:

    Já mám Chotěboř, já plně chápu, slestně promítám vlastní zážitky do podobné dovolené… Je to těžko předatelné, vyjádřitelné, prostě BOŽÍ!!! Díky za vyvolání mých nedávných zážitků a srovnání pohody. Připadalo mi, že to bylo před tisíciletím – a on pouhý měsíc a kousek. 😉

    • oldwomen napsal:

      Rozumím. Letos mne Chotěboř celkem mrzí, protože se konalo dobrozdání k dílkům nevítězným zaslaným do CKČ a já bych se tak ráda dozvěděla… se nerozmolekuluju…
      Sousedům raději ani neříkám, co jsem vlastně na dovolené dělala. Přijde jim jeblé už jen to, že dovolená na Smíchově a né na Bibijóne a nebo jinde u móře (ts, pojedu se ze stepní sluneční výhně slunit na pláž :krutihlávek: ) . Tak když se ptali, co tam budu dělat, tak jsem jim říkala, že mé smíchovské konání bude začínat tam, kde jejich fantazie končí. Přiznat, že to je vyloženě workoholický úlet, tak na mě hodí síť a trávím zbytek svých dnů ve stínu zdi Květné zahrady na uzavřeném oddělení.
      A rozdílnost vnímání času – důvěrně znám. Občas, často přečasto, mám pocit, že se děsně flákám, protože jsem TO něco cokoli upustila z ruky už před pár lety a nedodělala, a vono je to mezi půl dnem a týdnem 😦 A občas mám pocit, že jsem to měla v ruce, kapse, viděla jsem, včera – a ono je to skoro půlstoletí.

  6. sedlák napsal:

    Já smekám, madame!! 🙂

Zanechat Odpověď

