Předjarní šmodrchání

Áááááá, vzpomínáte?
„Na svatýho Matěje, když se slunce usměje, na pouti je hezkejch holek, jako když je naseje…….“
Pak prej, že pražáci nemaj folkór. I když teda, jak na sviňu, v případě tohoto popěvku známe docela přesně jméno autora i kdy a kde vznikl.
Jak bylo v sobotu den po svatém Matěji v Holešovicích nevím a zda se na tamním kolotočářském plácku vyskytovaly i lepé děvy korzující mezi stánky s perníkovými srdci u strašidelného hradu a panoptika také nevím. Prolétávala jsem Smíchovem. Park nad Andělem byl kolem jedenácté dopolední plný prarodičů větrajících kočárky a pejskařů venčících obundičkované chlupaté miláčky, sluníčko se snažilo sušit louže a rozsvěcet pihy na nosech, vrabčáci vyvolávali do širého světa své hnízdní touhy. Skoro jsem zatoužila zahřešit, posadit se na lavičku, hodit tašku s herdulí do kouta, prostě a jednoduše jít za školu. Panebože, tak krásný předjarní den to byl.
Lákal.
Sváděl.
Ponoukal.
Bylo to těžké – nepodlehnout vábení.
Odolala jsem.
Ale nerada.
Spořádaně a čas jsem zasedla na školní sesli v učebně, vysypala obsah tašky na stůl. A to by bylo aby nebylo, až jednou jedenkrát dorazím na výuku a budu mít všechno všecičko s sebou, nic nebude chybět a nic nebude navíc, tak to bude konec světa. Minimálně. Co že mi to tentokráte chybělo? Paličkovací učebnice a v ní vložený cancourek tkané zimní nálady a pečlivě narýsované podvinky okýnek – roh do pravého úhlu, oblouk, obé pro polohod, plátno, půdici… Co přebývalo? Duplicitně vytištěné podvinky poviňáků.
Tkát jsme měly něco tón v tónu. Zase dle momentálního nápadu zrozeného z civění na kupičku vlastního dovláčeného materiálu. Celkem sranda. Všechny jsme byly akrylové a zelenomodré. Chybí mi ve stepi procházky kolem vody. Chybí mi rybníky skryté v olšoví. Step mi dovolila zapustit první kořínky, ale ještě mne zcela nepřijala a nepohltila. A tak jsem se vytkávala ze stesku a bolesti a touhy a šmodrchala hladinu předjarního rybníka líbaného na led sluníčkem a kombinovala plátno s rypsem. Úlet. Na příště máme prohrabat škatule a šuplata a prohrabat se ke kontrastním barvám. To bude fuška. Budu muset přesedlat ze silných pletacích přízí na vyšívací. Nebo vyloupit Švadlenku.
S jistým napětím jsem předávala, ještě v tkací hodině, paní Proškové první listy vzorníku s prvními adjustovanými cancourky a ještě panenský index. Ó, zápisy se konaly. Hodně zápisů se konalo. První velikonoční vajíčka s pikotkovými výplněmi byla pochválena, stejně tak i sem tam povedený lístek rečitely. Ke vzorníkovému cancourku s danou technikou bych se musela znásilňovat a někde si prvky nacvičit musím. Však, až to půjde samo, opaličkuji předepsaný podvinek bez mrmlání.
A jak tak zvědavé tkadleny nakukovaly přes rameno do kuchyně spřáteleného řemesla, tak odhalily i pokus o vlastní návrh páskové krajky. Ony dva nedokonalé stylizované květy růží. Jsem si vědoma chyb, kterých jsem se při jejich paličkování dopustila. Samotnou by mne to nenapadlo. Opravdu měla malá růže skončit jako vsadka do bavlněného trika a velká měla být aplikací na tašce na herduli a ostatní pravidelně přepravovaný šmodrchací binec. Tak obě jsou v obálce soutěžních autorských návrhů a realizací pro letošní OIDFA téma – krajkové šaty z květů. Je nabíledni, že se neumístím. Ale povzbudilo mne to a potěšilo. Sbírám odvahu k paličkování šestice doporučených podvinků. A trénuji ruku i fantazii k návrhu jiné aplikace kapsoidního tvaru i velikosti. Bo zápis do indexu se konat musí.
Ze školy jsem šla večerním soumrakem. Vzduch byl syrovější, ale stále voněl. Vrabčáci pospávali v křoví a parkem korzovaly osamělé dvojice. Měsíc se blížil k novu a hvězdy se třpytily ještě zimně.
Svatý Petr opět nedovřel Moravskou bránu a stepí se proháněl vichřičný průvan.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Předjarní šmodrchání

  1. Witch napsal:

    Hezký den se vydařil… Tak ať pokračuje dalšími 🙂

  2. Vlaďka napsal:

    Jako bych se viděla. To je snad zákon schválnosti. To, co mi dalo nejvíc práce a čím se chci blejsknout, zapomínám doma pravidelně a sebou tahám naprosto zbytečné věci, které naopak zapomínám z tašek vyndat.
    A gratuluju k účasti v akci OIDFA. Nikdy nevíš.

    • oldwomen napsal:

      Hm, OIDFA se mi přihodila, ani jsem sama nechtěla, netroufala si… Jistě, oba motivky budou použity. Možná na skrytějším místě, ale do světa se podívají.
      Ale v umístění v soutěži nedoufám. Předpokládám, že budu důstojným uzavíračem výsledkové listiny. V každém případě se chci pokusit i o upaličkování Spolkem navržených podvinků. Je jich šest a když se tak nad nimi zamyslím, tak jejich autorka nepožaduje nic, co bych už nezvládla.
      Ale jsem trošku smutná. Byla jsem sama na sebe pyšná s okýnkovým nápadem. Viděla jsem zapaspartovaný „panelák“ s „secesními“ okny – už toto spojení je blbost. A z jednoho okna kouká kočka, na druhým řve pták, další je plný kytek, támhle se vzdouvá záclona… Surfovala jsem NETem. Cifix, zase jsem předběhnutá. Brek a fňuk.
      No nic. Alespoň že povinný šperk nemusí být taková ta skládaná orchideová či jinak fantazijní brož. Z těch mám kopřivku jen jak je vidím na obrázku a k její realizaci bych se znásilňovala víc jak ke vzorníku polohodu a plátna. Něco blejskavýho mám před očima, ještě si to musím ustálit a myslím, že mne to bude i bavit dělat a pak i nosit.
      K tomu tkaní. Při zimní náladě jsem si vybavila jednu mojí básničku, při tónu v tónu mi v hlavě rezonoval Březina, když jsem slyšela zadání na příště – barevné kontrasty, tak jsem si vzpoměla na říkání na „s“ a taky na Cestu do světla (oboje předloňský srpen zde). Protože hotové gobelínky lepíme na čtvrtku, tak mne napadlo, že bych daný formát A3 nepřekládala jako obří přání, ale nechala tak a na levou půlku bych natiskla, co se mi zrovna honilo hlavou a na pravou spořádaně, tak jak ostatní, naherkulesovala motaninu štupovanou..
      Tak hurá ke strojům. Tedy do stáje, sprchy, kuchyně a ve finále i k herduli.

Zanechat Odpověď

