Oddělená kupé pro…..

Nadzvedla mne hláška mluvčího ČD, že aby nalákali na dobrodružno esteticko a co já vím jaké ještě zážitky více žen, tak se rozhodli, voni nádražáci, že aby se s nimi odvážily, jistě ustrašené a bázlivé, ženy cestovat bez srdnatého a odvážného ochránce, že velkoryse zabukují pár kupátek jen a pouze pro fraucimor.
Proč mě to rozčílilo až tak moc, že na tuto, jistě v dobrém míněnou, pitomost reaguji s poměrně velkou prodlevou? Ne, nepoučila jsem se na odjezdové tabuli nejbližšího nádraží s poznámkami o pravidelném zpoždění. Vezmu to pěkně popořádku.
Jsem žena a opravdu nerada cestuji. Opravdu se necítím v bezpečí s neznámými lidmi. Když už někam musím, tak jedu raději autem. Autobus používám jen velice zřídka, kromě pocitu nejistoty a nedostatku soukromí se mi v něm dělává i nevolno. Vlakem jezdívám v případech, že je to z nějakého důvodu výhodnější, než individuální přeprava, nebo když vím, že zaparkování a hlavně opuštění vozidla je riziková činnost. Dost těžko se mohu soustředit na slova přednášejícího, když se podvědomě klepu, zda najdu své vozítko nepoškozené, a zda vůbec bude na místě, kdy jsem jej zanechala. Typickým místem pro dopravení se vlakem je v mém případě Praha.
Ve vlaku jsem se nikdy, bez ohledu na denní dobu a momentální společenské zřízení a typ spoje, necítila bezpečně a pohodlně. Je pravdou, že oproti minulosti už snad nehrozí, že dvou set kilometrovou cestu strávím stojící na jedné noze a to ještě ne vlastni, je pravdou, že vlaky již, až na pochopitelné výjimky, jezdí dle jízdního řádu a je pravdou, že vypravované soupravy jsou relativně čisté – alespoň na počátku jízdy. Chápu i vzpomínku na doby minulé – oddělený půl vagon určený matkám s dětmi. Tleskám oddělení pro vozíčkáře. I když pochybuji, že se cestující invalida cítí skvěle a užívá si pohledu na ubíhající krajinu naložený v umakartové kleci v nákladovém prostoru. Kvituji s povděkem absenci kuřáckých kupátek.
Hm, co mě tedy rozpálilo bezmála do bílého žáru, když vlastně celou dobu výše popisuji kterak se nádražáci snaží a zkvalitňují své služby cestující veřejnosti, při onom zcela nevinném a v dobrém míněném prohlášení o oddělených ženských oddílech, či dokonce vagonech? Právě to oddělení. Je mi buřt, jestli jedu ve společnosti tří cizích chlapů a nebo tří cizích ženskejch. Pravděpodobně se mi bude lépe cestovat právě v okolnostmi vynucené mužské společnosti. Když nic jiného, mám vyšší šanci, že budou zticha a nebudou se snažit vnucovat se zapředením hovoru. Možnost okradení je genderově vyrovnána. Možnost, že budu přepadena či dokonce zavražděna či znásilněna se blíží nule. To už je pravděpodobnější, že zahynu v autobuse při hromadné havárii.
A na mysl se mi vrací otázky. Když se prosadí ženská oddělení ve všech vlakových spojích tak:
– ? budu cestovat s partnerem společně a nebo se při nástupu do vlaku sedneme každý jinam se sejdeme se opět v cílové stanici;
– ? budu cestovat se synem; smí se mnou do ženského oddílu, když už mu je osm, deset, čtrnáct let;
– ? budu mít možnost volby a nebo mi bude nařízeno cestovat jen a pouze ve vyhrazeném vagóně bez ohledu na jeho naplněnost v porovnání se zbytkem soupravy? Hypoteticky by se mohlo stát, že spojem pojede stovka ženskejch namačkaná v označené půlce vagónu a zbytek soupravy bude zcela prázdný;
– ? bude se o mne „starat“ jen ženský personál
– ? neměly a neměli bychom pak mít i oddělené čekárny, pokladny, vchody do stanic, oddělená nástupiště…
A jak bude vývoj pokračovat? Jak se dál budou dělit a oddělovat cestující? Kupé zvlášť pro filetalisty, zvlášť pro houbaře, zvlášť pro kynology, zvlášť pro milovníky aromatických svačin a nebo zvlášť pro Asiaty, zvlášť pro cikány, zvlášť pro katolíky, židy také oddělíme, stejně tak protestanty… Budu moci používat stejný chodník s muži? Je můj řidičský průkaz v dané skupině stejně platný jako řidičák souseda? Mohu si zajít na kávu a nebo jídlo do restaurace sama a nebo musím mít s sebou gardepána? A co čekárny u lékaře…………………………………………………………..
Cifix, co mi to jen připomíná, kde jsem to už viděla, kdy jsem to jen četla?

Advertisements

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

21 reakcí na Oddělená kupé pro…..

  1. Farfalla napsal:

    Vlakem už dlouho skoro nejezdím, tak nevím, jak je to nebezpečné, ale vím, že toto opatření funguje v některých zemích v metru a ženy si to pochvalují. V žádném případě to neznamená, že ženy nemohou jít jinam než do vyhrazených vagónů. Znamená to jen, že do některých vagónů nemohou jít muži. Argumentovat plíživou segregací mi připadá poněkud pod Vaši úroveň.

    I já jsem někdy z mužské agresivity a prasáctví vykolejená, a to nejsem žádná krasavice a chodím nenamalovaná a oblečená spíše jako jeptiška. Ano, pořád se může stát, že si ke mně přisednou tři cikánky a budou mě chtít okrást. Ano, toto opatření nezaručuje stoprocentní bezpečnost. Ale vychází vstříc potřebě některých žen. Myslím, že kdybych musela sama cestovat v noci a měla volbu odděleného ženského vagónu, neváhala bych.

    • oldwomen napsal:

      Nepsala jsem o plíživé segregaci, i když i tak je možné text chápat. Poslední věta tento dojem posiluje. Když vyčlením veřejný prostor pouze ženám, znamená to, že považuji muže za potencionální hrozbu. Být mužem, cítím se uražena, ponížena a dotčena.
      Dobře. Jedu metrem bezpečně v odděleném vagóně. Vystoupím do veřejného prostoru stanice a …. V případě napadení jsem na tom stejně jako v uzavřeném vagóně či kupé. Dozorčí stanic jsou vzpomínkou, policisté nepřítomní, věřit v pomoc okolojdoucího gentemana či rambouska je silně pošetilé. Možností utéci moc nemáte.
      V případě, že útočník není sám, tak jste v háji i na zcela volném prostoru.
      Cestuji v noci celkem často. Nemám na výběr. Nevím, zda jsem šeredná a nebo zda ze mne něco fuj vyzařuje, nebo zda „jen“ správně reaguji, ale ještě se mi nestalo, že bych byla obtěžována náhodným spolucestujícím.
      Chápu vyhrazená místa pro matky s malými dětmi, i když se mi v současné době zdají přežitkem. Vlak není natolik plně obsazen, že by se snad nenašlo žádné místo k sezení. Nehledě k tomu, že do mateřských kupé mohli i tatínkové a děti nad povolenou věkovou hranici.
      Stejně tak je iluzí, že v případě nouze vám pomůže průvodčí. České dráhy mají interní směrnici, že když je v soupravě dusno, tak se má vlaková četa zamknout a nějak se pokusit přivolat do první možné stanice policisty.
      Jsme v Česku. Někdy mám pocit, že je zde nejhustější výskyt aktivních blbců na metr čtvereční či stovku obyvatel. Opravdu mám obavy, že v soupravě s vyhrazeným ženským oddílem si z vůle vlakvedoucího nebudu smět sednout nikde jinde.

  2. 747 napsal:

    Podle mne je ten nápad dobrej a je na každé ženě, aby si vybrala jestli chce jet ve společným vagónu nebo v tom, kde jsou jen ženy. Nevidím na tom pranic špatného, jde jen rozšíření volby a možnost nenechat se obtěžovat kdejakýcm smradlavým obejdou, kterých je mezi českou populací, obzvláště pak tou vlakem se přepravující, stále přespříliš.

  3. vonrammstein napsal:

    V zásadě s Vámi souhlasím, je to debilní. To už se můžou ČD prejmenovat na MD (muslimské dráhy). Ovšem s jednou výjimkou: absencí kuřáckých kupé. Ani ne tak proto, že jsem sám kuřák. Mám elektronickou cigaretu a tý vodní páry s obsahem nikotinu si můžu klidně šluknout kdekoliv, i v tom dětským oddílu. Ale jestliže si tady hrajeme na nějakou demokracii a bereme neuvěřitelný ohledy na kdejakou marginální menšinu, pak by mi připadalo normální (ve statistikách kuřáků v ČR se běžně uvádí 25% žen a 35% mužů), aby byla třetina vagonů kuřáckých. Pak ať si tam jsou pro mě za mě adekvátně poměrný kupátka ženský, cikánský, židovský, katolický, homosexuální atd. Do tý doby je to čistokrevná diskriminace a to se u nás nesmí. Nebo už jo, ale jenom vůči někomu?

    • 747 napsal:

      Nesouhlasím s Vámi. Kupé vlaku není hospoda a průvodčí tam prostě občas musí vejít a fakt nevidím jediný důvod proč někoho od ČD nutit pracovat ve smradlavé kobce, plné nikotinu, dehtu, močoviny, DDT, formaldehydu a jiných karcinogenů. Navíc zkušenosti například z letecké dopravy a hospod s kuřáckým oddělením jsou takové, že i kuřák si častěji objedná místo v nekuřáckém protože mu vadí smrad produkovaný jiným kuřákem a jíst i cestovat chce v čistým vzduchu.

  4. lukrecia napsal:

    Zůstala bych v klidu – dokud při vstupu na nádraží nevyfasuju burku nebo čádor. A kdybych mohla přidat návrh – co kdyby nám dráhy nařídily mít při cestování mužského poručníka? To, co se osvědčilo v některých zemích v metru se nemusí nutně osvědčit u nás, protože to, co je jinde dobrovolné se tady změní v povinné, aniž by člověk stíhal se vzepřít. A i kdyby, nebude to k ničemu. U nás pořád platí, že aktivní blbec je horší, než třídní nepřítel. A já nemám jistotu, že do toho ženského vagonu nebudu muset.

  5. oldwomen napsal:

    Přátelé, ortodoxní Žid je ve vztahu k ženám na veřejnosti horší talibánského ímána. Nošení burek, čádorů, šálíj a jiného vhodného cudného zbožného oděvu bych do této problematiky netahala. To už je drobně jiný šálek čaje a nerada bych se „vezla“ na momentálně opět módní vlně antisemitismu a jedné z forem xenofobie.
    Povinný mužský poručník by byl dobrý marketinkový tah, jenže mám obavy, že vzhledem k cenám jízdného a nabízeného komfortu cestování by byl spíše kotraproduktivním.
    Ženské oddělení ve vlaku je pitomost a diskriminační opatření. Bezpečnost a ani pohodlí při cestě samotným dámám nezajistí a ani nezvýší a vůči mužům je sprosťárnou.

        • 747 napsal:

          V celém tom výkladu. Je to jako kritizovat situaci, že existují dny, kdy je saunování jen pro dámy nebo jen pro pány apod.
          Je to přece jen o svobodě volby. Nemyslím, že by Vás či jinou dámu kdokoliv u ČD nutil jezdit jen ve voze pro dámy, ale pro ty ženy, které mají špatnou zkušenost s dotěrnými chlápky v hromadné dopravě je toto varianta, jak takovou situaci minimalizovat.

          • oldwomen napsal:

            Myslím si, že střet s blbem průvodčím, který si dámský oddíl vyloží po svém (už jen proto, aby si zjednodušil práci) je pravděpodobnější než to, že se stanu obětí, sama ani nevím čeho. Na zlodějku, násilnici, vtěrku, loudilku, notoričku, smradlavku… mohu s úspěchem narazit i v dámské části.
            To, že toto opatření z cestujících pánů dělá už dopředu potencionální hnusáky považuji za nešťastné a urážlivé.
            Srovnání se saunou, sportovní šatnou, pokojem v nemocnici a tak podobně je poněkud liché. Pokud zůstanu v prostředí sauny, tak tam chodím v „dámské“ dny. Saunuji se nahá a nestojím to být, i nechtěně, okukována cizími pány. Stejně tak nevidím jeden jediný důvod proč bych se měla chodit „potit“ mezi nahaté pány. Né snad, že by mé krátkozraké oko mohlo náhodně popatřit něco do té doby nevídaného a nepředvídatelného, ale saunování je víc než společenská akce věcí hygieny a k té jistá intimita patří. Nejsem stydlín, ale ani naturalista či adamita.
            Zpátky k nádražákům. První, co mi prolítlo hlavou při zaslechnutí onoho prohlášení,bylo, že cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly.

            • 747 napsal:

              Nevěřím, že by se našel/našla průvodčí, který/á by chtěl/a všechny cestující rozdělit podle pohlaví. Ani by nemohl/a, protože pro ženy má být rezervován jen jeden vagón v soupravě, takže z mého pohledu předjímáte více Vy s tou segregací a diskriminací a burkami a ostatními nesmysly zde leckým zmiňovanými.
              Slušnýho chlapa tato nabídka ČD neuráží, protože slušnej chlap neignoruje skutečnost, že existují chlapi debilové a že je někdy snadnější se jim vyhnout, než čelit jejich agresivním pokusům o „námluvy“.

              • oldwomen napsal:

                Éro, tento skvělý a dobrý nápad mi smrdí a je mi krajně podezřelým, protože se nechá vykládat jako „tady seď a ani se nehni“ vůči osaměle cestujícím ženám a nebo jako „jsi podezřelej už jen tím, že ses narodil“ vůči mužům.
                Je to hnus, ať se na to podívám z jaké chci strany a i když se snažím, jako žena, zohlednit co nejvíce domnělé vstřícné a rozmazlující gesto vůči ženám, tak na tomto separé jednotlivkyň nenacházím vůbec nic pozitivního.
                Proč nejsou zaváděny i oddíly jen a pouze pro samostatně cestující muže? Že by pseudofeministky ječely? Proč tedy, aby na kolejích co nejklidněji a nejpohodněji bylo, proč není růžovoučkej vagóneček pro dámy, modroučkej pro pány, třeba zelenej pro rodiny a puntíkovanej pro páry?

                • 747 napsal:

                  Nj, chápeme to velmi rozdílně. Já jako službu navíc. Vy jako temné hrozby. Já hodnotím to co je, Vy se obáváte co by tak z toho eště mohlo být… Neshodnem se. 😉

                  • oldwomen napsal:

                    Je mi líto, neshodneme se. Nechápu to jako temnou hrozbu. Chápu to jako zbytnou službu – v lepším případě; nebo jako urážku z předpojatosti.
                    Naštěstí na „mé“ trati tadlecta vymoženost ještě není a doufám, že ano nebude.
                    Víte, ono se už proflakují snahy o oddělené vzdělávání hochů a dívek již od základní školy. Třeba zrovna zde bych jisté nebezpečí do budoucna viděla.

                    • 747 napsal:

                      Myslím, že nejlépe je nechat hodnocení na těch, kdo tu službu vítají a chtějí využívat. Já vlakem nejzdím a je mi vážně fuk, jestli má každý vagón nějakou specifikaci, ale nevidím nic špatného na tom, že někdo nabízí nějakou službu navíc a to kdekoliv -předpokládám totiž, že je to vyslyšení poptávky a nikoliv násilné vnucování.
                      Rozdělé školy jsou blbost, ale kdyby si určitá skupina rodičů něco takového přála a ZAPLATILA, nebudu v tom hledat nic jiného, než rozšíření možností a projev svobodné vůle občana dostat to, za co je ochoten zaplatit.

  6. Witch napsal:

    No, taky mi to smrdí. Taky jsem se u sebe podivovala. Myslím si, že kupátka pro matky s dětmi nebyly zas tak hloupé, ale kupátka, kam nikdo nesmí, jsou mi moc divná. Tou Francií a metrem bych moc neargumentovala, to už může mít souvislost s tlakem na jiné zvyklosti.
    Dost jasně cítím, co OW chtěla sdělit. Ke kupátkům pro kuřáky řeknu jen tolik, že kouř opravdu zaleze do všeho a smrad se drží jako veš košile, takže v důsledku jde o znepříjemnění prostoru dlouho poté. Je mi líto, vR, ale i díky cestování přicházím na to, že nekuřáctví a omezení prostorů má pro mne velkou přitažlivost.

  7. lukrecia napsal:

    Dovedu si představit situaci, kdy bude žena, necestující v odděleném kupé, sexuálně napadena. První reakce okolí, hlavně ale mužů, bude údiv nad tím, že lezla do normálního vagonu. Takže dotyčná si za veškerou úhonu může sama. Takhle to u nás, a nejen u nás, funguje. Co kdyby dráhy navrhly extra vagón pro slizouny?

    • 747 napsal:

      🙄 Ke slizounství se nikdo dobrovolně nepřihlásí. K ženství a nechuti cestovat ve společnosti cizích chlápků ano.
      Proboha, nepřehánějte tady pořád. Furt samé coby kdyby, až to připomíná ulítlé spiklenecké a konspirativní historky Bukvicovy. Nechte ty ženský, který o to stojí dejchat a užívat si vagónu bez chlapů. Nechápu proč by to mělo komukoliv vadit! Je snad každého věc jak cestuje.

  8. lukrecia napsal:

    Ono je to jinak: současný trend je postaven na zrovnoprávnění menšin. Ženy jsou vnímány jako menšina. Z tohoto pohledu nelze „nadělit“ ženské populaci extra vagón, protože, ač to zní divně, ženu takový přístup znevýhodňuje. Nadělit extra vagóny mužům, to by taky budilo divný dojem. Ať si každý cestuje jak chce, ale právě ženské by měly rozhodnout o tom, co by radši. Bezpečný by měl být celý vlak a nemá být oddíl nějak bezpečnější. Oddělený vagon je jakýmsi prohlášením, že tady se to bude víc hlídat a zbytek vlaku je cosi jako jáma lvová. Nejen ženy, ale všichni cestující mají nárok na to, aby se jim od dopravce dostalo stejné a co nejlepší péče a aby bylo bez vyjímky na to, kde ve vlaku cestují, dbáno o jejich bezpečnost.

  9. Dana napsal:

    Svého času jsem toho nacestovala vlakem hodně, bydlela jsem na jižním Slovensku a rodiče měla v severních Čechách. Nejprve jsem jezdila jen s manželem a časem i s malou dcerkou. Bylo to před asi 20 lety a vlaky tehdy bývaly více než přeplněné. Na cestu, kdy jsem v noci v 8. měsíci těhotenství jela od Štúrova po Brno ve stoje na chodbičce namačkaná na několik desítek dalších nešťastníků, vzpomínám dodnes. Když už byla dcera na světě, využívali jsme hodně „dětský“ vagón. A jednou jsme narazili na přehorlivého průvodčího, který mého manžela dost rázně z vagónu vypovídal s tím, že s dítětem tam může být jen jeden dospělý. Marně jsme upozorňovali, že manžel je nevidomý, marně jsme mu mávali před očima průkazkou ZTP/P, marný byl argument, že já jedu jako jeho průvodce a tím pádem když nás od sebe oddělí, nebudu mít jízdenku. Byl neoblomný, protože tak zní předpis.
    Takže, milá Oldwomen, chápu vaše obavy. Těch 22 let demokracie je pro některé lidi příliš krátká doba na to, aby začali samostatně přemýšlet a narazit na takového horlivce, může nás uvést do nepříjemnější situace, než je společnost chlapa ve společném kupé.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s