Koncem listopadu

Kuchyní zasviněnou smolou a jehličím, drátky zapíchanými v papučích a smradem připálených křížal z citrusů oznamuji rodině, že Advent buší na vrata a jaro si natahuje za obzorem budík. Letos je binec v domě z mnohé gruntovně zkrášlovací činnosti, ale lesní vůně se line maximálně z kozína, kde dávám zvěřinci větve jehličnanů na přilepšenou k okusu. Přesto jsem o Železné adventní neděli vchodové dveře ozdobila živým věncem. Vyměnily jsme si se sousedkou – zahradnicí časovou jednotku práce. A ještě jsme si popovídali u sklenky muškátu. Chtěla jsem jen prostý, strohý málo zdobený zelený věneček. Nejraději slámou a šustím. Jen něco málo biomasy nad kliku. Nemám ráda přezdobenost. Nemám ráda třepetalky a chumáčky vatového sněhu, mám kopřivku z umělohmotných houbiček, panenských jablíček a svítících šípků. Holka mohla odejít z blat, ale ze sebe blata nikdy nevyžene. Sousedka ví, že to co nosím pod kůží je o pár kilometrů jihozápadněji jiné, než má vryto ona a tak jen oponovala, že žijeme v bohatém kraji a věnec bude bohatý, protože jiné nedělá. Rozpovídala se o Adventu svého dětství. O tradičních předvánočních jídlech. Naslouchající lakto-frukto-vegetarián by zavařil propisku jen záznamem krojovaných názvů. Jablíčka, zelí, mrkev, zelí, ořechy, brambory, zelí, zelí, jablíčka, lušteniny, skromně mléka i omastku, jablíčka, med, obilniny, zelí, jablíčka. Maso až na Boží hod vánoční. Její vzpomínky jsem si promítla do svých. Promíchala s vyprávěním jihomoravské i prácheňské babičky. Přikořenila historickými recepisy z doby před Rettigovou. Hodila za hlavu křesťanské mystérium. Prolétla stav čerstvého domácího ve spíži. Představila jsem si, že nemám mrazničku a ani chladničku. Že plošná elektrifikace je jen v myslích snílků. Že do nejbližšího koloniálu to mám patnáct kilometrů a dostanu se tam buď pěšky a nebo s formanským povozem. Liturgický rok mi splynul se slunečním. Vlhkost blat se vmísila do syroviny spící stepi.
Pověsila jsem jedlový věnec zdobený červenými mašlemi, ořechy, jablečnými křížalami a slaměnými hvězdičkami na vchodové dveře a se soumrakem zapálila svíčky v okenních lampách. Aby duše blízkých našly cestu domů a duše zbloudilých se alespoň ohřály. Aby, kdyby se Sluníčko cestou od nás pryč ohlédlo, vidělo, že krvácím touhou po jeho paprscích. Abych si připomněla, že to nejlepší bývá pod tvrdo slupkou, ale že i jádro může být občas zkažené.
Ukápla jsem na prahu šípkového čaje a smetla dlaní na sukni uchycený drobek.
Vyhlížíme Slunovrat.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Koncem listopadu

  1. 747 napsal:

    Pěkný. Vyhlížíme slunovrat, ale já už raději natahuju vyhlížení o pár týdnů dál. Zasr…. inverze! 😀

    • oldwomen napsal:

      😆 a to bydlíte o nějakých sedmdesát metrů nad námi 🙂 Tady sluníčko nevyšlo ani nepamatuju a co říkají mé astmatické průdušky na téma INVERZE se raději neptejte. Se stydím, když je poslouchám. Musím. Jsou moje…. 😀 😛 😉 a 🙄
      Vydržte, sluníčko půjde ještě tři neděle a pár hodin k tomu tam, co asi musí, a pak se začne zase vracet zpět. Však si vzpomeńte: „Na Nový rok o slepičí krok, na Hromnice o hodinu více“…

      • 747 napsal:

        JJ, tady se sluníčko stavilo na chvíli jen včéra, jinak bychom z toho už asi tady lezli po stropě. A dnes? Zase ta mlha, že ani na Sunset Hill nedohlédnem. Aúúúúúúúúú! 😈

  2. kamzík napsal:

    Lucie – noci upije, ale dne nepřidá. Stmívá se později, ale také se později rozednívá.
    Na Boží narození o bleší převalení.
    A to už je za pár. Pěkný prosinec!

    • oldwomen napsal:

      Vítejte Kamzíku. Z kterých hor jste se koukla/kouknul k nám do stepi?
      Samozřejmě, že by v těšení se na návrat sluníčka bylo trestuhodné zapomenout na Světlonošku – Lucii. Stejně tak na přivolávání života Barborkami je každoroční dobrodružství. I když jabloňové a třešňové, švestkové či trnkové větvičky zhusta zastupuje spolehlivěji a rychleji nakvétající zlatý déšť a nebo rychlené cibuloviny.
      Děkuji za připomenutí pranostiky sv. Lucie, tu druhou jsem neznala, díky za obohacení.

  3. kamzík napsal:

    Mým domovem jsou Rychleby. Přezdívka však souvisí s mým působením na dětských „zlatokopeckých“ táborech, kde jsem působila jako noční vedoucí a průvodce dětí světem koní. Na jeden z táborů jsem taky dovlekla kozu Kozu. Škodovkou 105.
    Děkuji za milé přivítání!

    • oldwomen napsal:

      Jé, tak to se na nás koukáte z blízkých vršků. Ehm, kozlíka mám z Bílého potoka u Javorníku 🙂
      😆 Noční vedoucí? Tak to jsme na pionýrákách nemívali. Halt pamatuju ještě hnědý uhlí jako přesličkový les a místo ropy vídám poklidně se pasoucí stádo brontosaurů …….

      • kamzík napsal:

        No jo, Bílý Potok, Bílá Voda, Stará Červená Voda, Nová Červená Voda, Černá Voda – barevný kraj. Pionýráky mě nebraly, nicméně mé děti (5 kousků) na tábory chtěly, takže jsem si jejich pobyty odpracovala. No, musím říct, že tento způsob zálesáckých, zlatokopeckých a indiánských táborů byl pro mě celkem akceptovatelný. Soužití s přírodou, poznávání rostlin, náhled do světa zvířat. A vytyčení hranic svobody. U hranice svobody druhého končí svoboda moje. Byla jsem na ty děti „hajzl“, nenechám je ubližovat svým zvířatům( když jsem si je ochočila odpovídám za ně -snad to aspoň někteří pochopili).
        PS. Na prvním táboře jsem byla ve 40 letech – no stará puška, takže Kamzík – prima přezdívka – byli udiveni ,že si nestihli ani zapálit, ať byli, kde byli – puboši. Jenže netušili, že ty jejich finty jsou pro mě stará vesta.
        To jen, abych se trochu představila.
        Pěkný den! K

Zanechat Odpověď

