A co dál? Opět samizdat?

Přiznávám se. Přestala jsem zcela kupovat tištěné noviny, s výjimkou jediného velice úzce specializovaného titulu i časopisy. Do knihkupectví již vlastně nechodím, z obecní knihovny jsem se odhlásila. V antikvariátu se občas „rozšoupnu“. Jistě, častý povzdech účetních vydavatelských domů, že tištěné slovo hyne na úbytě, protože lidi nečtou a likvidátorem tisku je i všudypřítomný a všemocný a všeznalý Internet a v něm uštěkaný Seznam a strejda Google a tetička Wiki a když nevím co by, tak to najdu v OBI, není zcela mimo mísu. Hm, OBI je kutilský obchoďák. Ale jeho reklamní heslo se tak pěkně nabídlo. Osobně si nemyslím, že čtenářů tištěného slova ubývá. Jen pečlivěji vybírají, co číst. A odmítají kupovat zmetky. Absence jazykového editora a tiskového korektora se neprojevuje pouze na první pohled viditelnou uspořenou položkou v mzdových nákladech.
Přiznávám se. Přestávám číst internetové mutace tištěných periodik. Jsem znechucena jejich plochostí, przněnou češtinou, hrubkami, překlepy zcela měnícími význam slov či vyznění vět. Nevadí mi, když novinář píše o něčem, o čem toho zase až tak moc neví, ale jeví se mu jako zajímavé téma. Může být svým, pro danou problematiku, profesním diletantismem oním dítětem křičícím na celý svět, že král je nahý. Práce s informacemi, jejich získávání, porovnávání, dávání do souvislostí je, mělo by být, samozřejmou součástí „popisu práce“ žurnalisty. Jenže práce s informacemi není překopírování cizojazyčného textu do překladače, odkliknutí tlačítka „Přeložit“ a následné zkopírování překladu. Víra ve Wikipedii co nezpochybnitelný zdroj nezkreslené informace o čemkoliv je drobně komická.
Vadí mi, že se většina deníku proměnila v bulvární plátky. Čest a slávu, ale i velké držení palců, aby i do budoucna tomu tak bylo, stálou úroveň si držícím Lidovým novinám.
Dlouhou dobu jsem trpěla fixní ideou, že psaní blogu je jednou z forem exhibicionismu. Nikdo normální přece nezveřejní soukromý deníček davu neznámých. Pak jsem svůj názor zkorigovala a na blogopsavce pohlížela jako na směsici řečníků ve virtuálním Hyde Parku. To bylo v dobách, kdy se ještě mohlo relativně volně a svobodně diskutovat ve virtuálních periodicích pod celkem kvalitními články. Diskuze, zejména víkendové, bývaly občas zajímavější a podnětnější než samotný úvodní článek. Pak jednotlivá vydavatelství odstranila nepohodlné diskutéry povinností zaslat osobní údaje výměnou za pochybnou výsadu moci se vyjádřit pod článkem, postupně zpoplatňují přístupy na své WEBy, tvrdě cenzurují diskusní příspěvky i „firemní“ blogery – možnost psát jak a o čem chci pod hlavičkou celostátního deníku a mít tak i pod grafomanským blábolem zaručenou čtenost nemůže být zcela zadarmo. Argument, že záložka „blog“ je klikáním čtenářů vošoupanější než třeba „hlavní zprávy dne“ je sice pravdivá, ale přísloví „Čí chleba jíš, toho píseň zpívej“ stejně tak, i když je poněkud košatěji rozvito v „Kodexu“. Nastal čas znovu si sama v sobě poopravit význam pojmů „blog“, „bloger“.
Populárně naučné nedezinformační článečky, krátké glosy, fejetony, celkem kvalitní povídky, novely, cestopisy i poezii a prvotiny publikované pod jménem občanským, pseudonymem, či „jen“ nickem nacházím ve volné blogosféře. Nebo na WEBech s jepičí životností podmíněnou grantem na hledání nových mistrů slova. Nikoli v periodicích a jejich přílohách.
Tak mne napadá… Publikuji zcela zdarma v redakčním systému WordPress. V české mutaci nevídám reklamu, v ruské mutaci nevídám reklamu, v anglické a německé a polské také ne, mutaci španělskou, korejskou, japonskou, maďarskou, čínskou, indickou… nenavštěvuji, ale předpokládám, že i tam je stejný stav. Tak mne napadá…Z čeho je poměrně početná skupina tvůrců, opravovatelů a vylepšovatelů tohoto redakčního systému placena? Je pravdou, že jsou mi nabízeny, ale nikoli vnucovány, vylepšeníčka a rozšířeníčka jen za pár US centíků měsíčně, ale zatím jsem nenarazila na nikoho, kdo by byl abonentem těchto služeb….
Co že mne to tak rozčertilo, že šmahem odsuzuji snad všechny redakcemi placené české novináře a podezírám je minimálně z lemplovství?
Včera jsem, stále naivně doufajíc ve změnu k lepšímu – i kdyby to měl být návrat zpět; rozklikla ještě stále nesmáznutou záložku On-line Reflex. Rotací kádrů domu Ringier dosazený šéfredaktor a víra v nové koště srážená tušením o učenlivosti starých psů byla v pozadí tohoto masochistického skutku páchaného v pozdních večerních hodinách. Potěšila mne schůzka starých tváří v nových niccích (no jo, nekradou se jen erteple na poli) pod pubertálním výronem Jiřího D. potvrzujícím tušení, že letitá inhalace dýmu konopných listů a pravidelný relax s vodní dýmkou není až tak neškodnou záležitostí, jak povolovači měkkých drog inzerují a vyvolávajícím otázky, zda to psal jen vožralej a nebo jen zkouřenej a nebo obojí. Pak jsem se začetla do seriozně tvářícího se článku jiného autora…
… o letadlech …
… jsem zpět na začátku druhého odstavce….
Nepoučitelná.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

19 reakcí na A co dál? Opět samizdat?

  1. 747 napsal:

    No prostě nepoučitelná! 😉 Ale moc pěkně jste to zase „okecala“. 😆

  2. oldwomen napsal:

    Psala jsem to včera v práci, mimo připojení, doma jsem jen CTRL+C a CTRL+ V …. Netuše, kolik nicků je schíza povídající si sama se sebou.
    😛
    Éro, Vás neštve, že prostě nekoupíte dobrý noviny? Jen bulvár pomalu už žumpoidní a na objednávku cíleně manipulující s veřejným míněním a vhodným směrem vymývající mozky? Že je dřina narazit na beletrii bez překlepů, že encyklopedie (hlavně ty dětské) jsou sice barevné a na křídovém papíře, ale s informacemi, který si autor cucal z prstu…. 😦 o tomhle jsem psala.
    🙂 😀 😀 Nostalgie a krátkodobý návrat pod Vyhuleného mi jen pomohl přiřadit v nových niccích who is who… Ztráta sofa musí být horší než hledání hadice v pondělí.
    Pa, klušu do výroby.

    • 747 napsal:

      To víte, že mě to štve. Hlavně hrubice a překlepy dokonce i v knížkách (já zatím stále do obecní knihovny pro četbu chodím), v časopisech a novinách už je raději ignoruji -to by totiž člověk vyskočil z kůže. 😀
      Jak víte, už pár let nic „papírového“ nekupuji, takže se účinně bráním přímé konfrontaci s tím nejhorším… i když máte pravdu, to co předvádí hulič na stránkách kdysi kvalitního periodika je velmi, velmi dekadentní! O debatě tamtéž darmo rozjímat, je také důkazem poklesu vzdělanosti, jakož i obecné slušnosti. Holt, válcuje nás generace dětí nevychovaných dětí. 😈

  3. 747 napsal:

    Mimochodem, jste na bedně! Gratuluji! 😀

  4. Witch napsal:

    Tak nějak to bude. V tištěných novinách jen zřídka najdete slovíčko navíc proti internetu, navíc jsou všichni k uzoufání stejní. Mimochodem, dneska mi kamarádka poslala link na článek a hlavně diskuzi, která mne určitě bude zajímat a neměla bych ji přehlédnout. Pikantní je, že i ten rybníček zajímavých blogů není až tak velký, takže ona přehlédla, že jsem v té diskuzi i já 😉 Ale abyste neřekli, že před Vámi něco tutlám, můžete mne najít mezi blogery Respektu. Pod občanským jménem. Největší problém byl, kam přesně umístit článek, oni nic moc nevysvětlujou. Jenom se mi dostalo poučení, které dvě kategorie si nemám plést, takže napotřetí… 😉

  5. Petr napsal:

    Docela i souhlasím. A protože vím trochu víc než běžný návštěvník jednoho tuzemského webu, který se nově snaží o, řekněme, kulturní počin, tak mám trochu strach, že lidi dnes nejen že nepíší, ale ani nečtou. Pokud tam teda není několik kyblíčků krve…

  6. oldwomen napsal:

    Sice nevím, co víte, ale s komentářem nemohu zcela souhlasit. Jestli lidé píší a nebo ne, to nemohu posoudit, nadávala jsem na odfláknutou práci lidí, které psaní živí. A to čtení…. Myslím si, že lidé nečtou, protože jsou znechuceni oněmi kyblíčky krve. Stejně ta se odmítají dívat i na zprávy.
    Před pár lety mi vnucovala telefonistka z Knižního klubu, že jsem si už dlouho neobjednala a že blablabla… Zeptala jsem se, jaký titul by si z nabídky v posledním katalogu vybrala ona. Bylo ticho. Už mne nekontaktovali. Hurá.
    Naše knihovnice nedávno povídala, že v kurzu je Javořická a vesnický román obecně (aby ne, vesnická knihovna a seniorů plno), pohádky, detektivky (hlavně edice 3x …) a děcka ujíždí na fantazy. Jenže já už mám naší knihovnu přečtenou 😦 a okresní je to samé v bledě modrém a co potřebuju z vědecké v krajském městě, to mi pošlou…
    Jo, mám v blogu překlepy. Chybí mi sem tam čárka ve větě. Když mám čas a chuť a přijdu na to, tak opravím. Jenže já si nehraju na spisovatele. Kolem fakulty žurnalistiky jsem ani v nejdivočejším snu neprošla. Jen si plácám, co se mi mihne hlavou, pokud to nezapomenu, než se dostanu k PC. Co je možné tolerovat v blogosféře, v kecacích diskuzích, v tématicky zaměřených amatérských stránkách, to prostě nejde překousnout v tištěném periodiku, o knize (a je jedno, jestli je to paperdek a nebo klasická vazba) už vůbec ne.
    Jaká česká kniha, vydaná a hlavně napsaná, za posledních 5 – 10 let Vám utkvěla v paměti a můžete ji doporučit k přečtení? A je to kvalitní „výrobek“? Hrubky, čárky, překlepy………..

    • Petr napsal:

      Asi jsem se ne zcela dobře vyjádřil. Mea culpa.
      Myslel jsem to tak, že je poměrně málo lidí, kteří píší i čtou. O tom psaní pomlčím, protože je dost takových, kteří píší do šuplíku, třeba si nevěří a podobně a nikdo o nich neví.
      Co mě víc vadí je to nečtení a i když jsem jako důvod uvedl ty krevní kyblíčky, nevidím v tom hlavní důvod. Nevidím ho ani v hrubkách či překlepech; to je sice velký problém, ale není to chyba autora, to spíš chce ušetřit nakladatel a přiznejme, že šetří na opravdu špatném místě. Korektura není tak nákladná.
      Svůj komentář jsem bral jako takové postesknutí nad nečtením obecně. Spousta lidí nějak zlenivěla a delší text jim dělá problémy.
      To ke knihám. Pokud pak přihlédnu k Vašemu posteskutí, které cílí spíše k aktuálním zprávám, tak tam jde o sledovanost a tam ty kyblíčky, co kyblíčky, někdy to jsou celé kýble, přitahují a zvyšují sledovanost. A o tu zprávařům jde a pokud to bude prodávat, tak se to asi nezmění. Bohužel.

      • Witch napsal:

        Ta lenivost je takřka děsivá, spousta žen vděčně přijímá nejjednodušší čtivo, kde jsou části článků velkými písmeny a o kus dál se zopakuje to samé. A hlavně obrázky a hodně obrázků… Říkám tomu ženozobí čtivo. Vpodstatě narůstá druhotná negramotnost, podporovaná i touhle jednoduchostí.

        • jolana88 napsal:

          procházeje kolem – vmisuji se troškou vlastních úvah (nekamenovat, děkuji). Nepřikládala bych jen lenosti, ale i konzumní stylu anebo spíš pokusu o konzumní styl života. Stresu snad i větším dílem. – při vší té bídě v práci, zaměstnání, společnosti i vztazích – růžové brýle potěší a občas i naději a sílu pro další den poskytnou. Sice chápu – ale neschvaluji – bohužel – často vidím kolem sebe.
          Pane Petře – kniha, kterou byste doporučil – jsem pravděpodobně přehlédla .. Já, např. ušetřila za Biomanželku 😦 utratila za Šabacha, Francise (doplňuji sbírku) – jako OW si nákup rozmyslím. Ne kvůli finančním nákladům, ale prostě „si nevyberu“ 😦 Jinak – mohu Vám říci, že děti čtou a rády (průkazka do knihovny byl pro synka záážitek (už teď se děsím 🙂 ) a tvrdím, že pokud je dospělí získají, nejen rodiče .. dávají knize přednost i před kompem. (rodinná zkušenost 😉

          • Petr napsal:

            Ač nerad (mužská ješitnost je, jak známo, hvězd se dotýkající 😉 ) musím s Vámi Jolano souhlasit. Není to jen lenost, ale i ten konzumní styl. Otázkou je zda i sám konzum není leností? Myslím, že je, ale to je věc názoru.
            Jinak knihu bych nedoporučil. Ze zásady, pokud to není opravdu nezbytně nutné, nedoporučuji knihy, filmy ani třeba značky auta. Každý má jiný vkus a to co se líbí jednomu vzbudí odpor druhého.
            A ke čtení dětí? Kéž by bylo víc rodičů jako Vy a víc dětí, které potěší průkazka do knihovny. (napište to na nějaké diskuzi některých maminek a budete zřejmě ten exot, který šetří na drahých hračkách pro dítě…)

            • jolana88 napsal:

              😉 já jsem exot od přírody 🙂 a píši – nebojte – a jelikož se více rodičů – hlavně mladší generace od konzumu snaží odlišit – kupodivu jich i hooodně s knihou souhlasí – ale to by byla jiná diskuze … Jinak – souhlasím – konzum je v podstatě pohodlnost a lenost ..

  7. Witch napsal:

    Tak teď nevím, OW, jestli nemám zrušit ta dvě podzimní vydání 😉 Ale v KK říkali, že mi ty čárky a podobně opravili 😉
    Jinak máte pravdu, samozřejmě. když si člověk chce přečíst něco slušného, aspoň trochu s odstupem, je tu už jen ten Respekt a i k němu mám výhrady. Ale třeba jsem moc náročná, protože když pořád poslední dobou listuji staršími tiskovinami, je potom těžké vracet se ke dnešnímu čtivu. Jenom namátkou, čím listuji: od Reportéra ´68 a´69 přes Junáka, VTM, Téčko, Praktickou ženu, Receptář…

    • oldwomen napsal:

      Néééé, nerušit!!!!!!!!!!! Třeba se zase stanu členem :-)….
      Ano, asi jsem taky přehnaně náročná. A taky poslední tři, čtyři roky znovuobjevuji Vančuru, Čapka, ale také Klostermanna…. Je pozoruhodné, jak jinak čtete knížku ve dvaceti a jinak tu samou v padesáti.
      Jak si tak užívám samoty, tak mám pod polštářem momentálně Němcové pohádky 😀 Ještě po tátovi.

  8. jolana88 napsal:

    Svatá pravda, zrak mi plane …. 🙂 s odstupem béřu Lidové noviny – a průkazku do Klubu náročného čtenáře si prosím. Zlým okem mne trafikanta měří kdykoli vstoupím, neboť mnoho lidí do jejího stánku nevchází s dotazem:“Máte něco ke čtení?“, a to smrtelně vážně míněným. Kdysi mne zarazilo, že zmrzku koupím i v drogerii, ale kolik lidí, co snad ani netuší, že PČP vůbec existují, natož aby je používali, se živí psaní totálníchnesmyslů za něž se, kupodivu, ani nestydí, a ještě hrdě jménem ozdobí, je pro mne stejnou neznámou, jako odborná diskuze o kvarcích. PS: Witch, prosím, nic nezastavovat 😉

    • Witch napsal:

      nebojte, Jolano, Já bych ani nevěděla, jak. Oni zamítli původní název a když jsem poslala žádané červenoknihovní, leč stravitelnější návrhy, než mělo nakladatelství, zatím se odmlčeli. Takže budu asi docela překvapená a vlastně nevím, co v tom jednom případě vyjdě 😉 Dám vědět 🙂

      • jolana88 napsal:

        se těším . Vážně – mně by skutečně zajímalo z jakého vzorku obyvatel se provádějí výzkumy o čtivosti, neinteligenci až stádnosti čtenářů atd. Pokud je skutečně „reprezentativní“ – je to se mnou (i Vámi i OW i vR i SZK..) horší než jsem myslela 🙂 NIC VE ZLÉM .. KNČ by v tom případě neškodil

  9. jolana88 napsal:

    mmch: – odcházím stydět se do houští – zelená závistí – neboť já tak pěkné počtení napsat jakoby bokem „v práci, mimo připojení“ – pýchou se dmu a radostí šlak utrpím 🙂

  10. el.mimo napsal:

    Namátkou, v nakladatelství Argo mají post korektora obsazen, stejně tak u Hejkala a několika dalších. I tak s Vaším závěrem souhlasím, v posledních letech kvalita knih po jazykové stránce klesá téměř exponenciálně. Děsivou zkušenost jsem udělal s XYZ a jejich vydáním Flaubertových Písařů. Že jde ke všemu o paperback, to už je v tomto konkrétním případě pouhá drobnost.
    Co do obsahových kvalit textu, nechť každý svého štěstí strůjcem jest.
    Úbytek čtenářstva pak vidím v ceně knih, převažujícím faktoru „pivo a buřty“, a také v úrovni znalostí jiných řečí… „I skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále.“, že. V různých kombinacích jde o každodenní realitu, jež podle mého předznamenává definitivní úpadek české knihy co by zdroje čehokoliv víc, než prázninového oddechu a módních klišé.
    Stále platným je výrok Terentia Maura: „Habent sua fata libelli.“

Zanechat Odpověď

