Šálkem kávy nespláchnu

Usínala jsem špatně, budila mne meluzína v komíně i větrem převracený zahradní nábytek. Taky myšlenky nešly odehnat, odbýt, iracionálno se hádalo s realistkou. Plna obav o blízké jsem tančila mezi vejci, obuta do sloních střevíců dupala plna nedůvěry po ruce, kterou jsem měla uchopit a pevně stisknout na uvítanou.
Zatracená virtualita.
Zatracený vítr.
Je moc teplo, kvetou magnolie, jabloně jsou před rozvinutím, rybízy jsou samý střapec zelených kvítků. Když už je zase Moravská brána rozglábená a větrá průvanem, mohlo by se ochladit. Aby Pankrác se Servácem nezatopili mrazivou holí. Ten vítr je děsnej a je taková tma, nesvítí ani jedna lampa, i obec šetří…
Vlažné mléko s cukrem nepomáhá.
Na meduňku je už pozdě.
Nó, dobrý. Celou noc se převaluju a nakonec skoro zaspím. Ách jo, už jsou čtyři. Hm, ani kravám nedal vítr spát. Normálně je budím vidlemi sena, dneska už neklidné stojí. Škrabu Terku mezi pučícími růžky, hladím jí po mulci, nechávám Jáju omotat mi krk kolem pasu. Cifix, dneska makáš na panskym, tak konec bulení do kravskýho hřbetu.
S vědomím, že sice startuji později, ale zase ne až tak moc, couvám od vrat, otáčím se směrem k zastávce a málem narážím do autobusu, co měl být v pět pryč. V šest už svítá a je stále hluboká tma. To musí být pětka! Propadám panice. Prodýchávám a zapínám autorádio. Moderátor křičící do éteru svoji vtipnost a jedinečnost mne ubezpečuje, že je pět patnáct. Krásná práce, já stíhám a autobusák si přilehnul košili.
Odemykám stojany, beru balík neprodejných barvotiskových šuntů, z nedospalosti mne pálí oči. Těším se, jak si u remitendy doplním hladinu kofeinu. Néééééé. Šéfka sebrala konvici. Próóóč? Kafe bez vody se nedá pít, ušejkrovat si v PETce frapé by asi šlo, ale je zima na studený kafe.
Jasně, jsem trestána za nedůvěru a podezření.
Domů, do pelíšku, do teplíčka.
Nad kopci svítá, dělá se trošku větrnější, ale jasný a slunečný den. Mít tak hrnek horkýho kafe v ruce, byla by to krásná kochací chvilka. Hlavně ta panoramata. Obouvám si pod pultem fusky sibiřky a nade mnou se ozývá: „Čau, dej mi jasoně a modrásky. Co vám to v dědině blaflo? Je to vidět až z Olomouce.“ Den se rozhodl, že šílenosti nebude konec. Bezdomovkyně s kámoškou depkou pevně schoulená v náruči paranoi. Paráda. „Se poď kouknout, to nepřehlédneš.“
Civím na obrovský sloup hustého černého dýmu stoupající kolmo do jasného rána a ve zhruba dvou set padesáti metrové výšce se v pravém úhlu lomí a vítr unáší černou masu k horám na obzoru.
„To je za námi. Ale jen kousek. Netuším, co to může být, ale je to děs.“
Nad hlavou mi letí vrtulník. Zvedám oči, nevidím vyrovnávací rotor, podvěs se mi zdá nadbytečným, barevnost nezvyklá, lyžiny. Co to je? Belgičani? To nahoře je určitě bolkow, asi stopětka, ale ta barva. HASIČI. Tý jo, to je velký…
Vidím přicházet šéfovou. Rychle zapínám reklamní blikátka a tahače očí, simuluju utírání prachu. Úlitby dodavatelům i moje pracovní nenasazení je jí fuk. Povídá, že včera konvice jiskřila a že jí chtěla dát na opravu zeťákovi, co dělá v Plastimatu na údržbě, ale že zeťák zcela zjevně už nedělá a s ním celej Plastimat, protože ten čoud a ten vrtulník a že mi ve vjezdu domů parkují policajti. Zelenám, ventolin mám v autě, to je daleko, zase prodýchávám, z mlhy a vaty slyším, že druhý auto mají naproti a odklánějí auta, aby čumilové…. a že už je čas jít na zahradu, klika, vítr funí příznivým směrem.
Sjíždím NET. O ohni je už ve všech e-novinách, včetně fotosek a rádoby vtipných komentářů puberťáků.
Civím skrz prosklenou stěnu na hrášek hostýnské baziliky, sleduji zvlnění hřebenu až k jeho přechod v Chřiby. Minulý týden uhořelo vlastně hned vedle pět koní, protože majitel stáje komusi vadil. Pár dní před tím hořel u nás v dědině nepoužívaný altán na záhumencích, celkem daleko od domů, wox populi mínil, že šráclové se učili hulit.
Zase ta nedůvěra, zase bezeslovné analyzování kusých veřejně dostupných informací, chlad prostupující od kostí ke kůži.
Kafe. Horký černý kafe.
Půl princezny, celý království.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., jak to vidím, povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

32 reakcí na Šálkem kávy nespláchnu

  1. samazakanalem napsal:

    Jsem si rikala, jestli o tom neco napises 🙂 Ses zatracene rychla.

    Nj, tolik pozaru v jednom malym okruhu….to cloveka zarazi. Nevim……jestli je to nahoda, tak fakt divna.

    Ja si Plastimat pamatuju porad jako Technoplast…..porad tam jeste byly nejaky ty mista, kterych je u nas na okrese jak safranu, ze jo. Bude to jeste husty….

  2. samazakanalem napsal:

    A bez kavy tak brzo rano bych asi posla….i kdyz uz se mi to taky stalo a prezila jsem. Ale nerada.

    • oldwomen napsal:

      Taky jsem přežila. Čirou náhodou jsem si nechala ve skladu rozpitou colu – kofein plus cukr plus nějaká ta kyselinka fosforečná by se tělní trubky nezanášely. Hlavně ten kofein 🙂 Ale už mám pokluzeno, robátka jsou doma a ládují se palačinkami, vyplácala jsem na sebe boiler vřelé vody, nespolečensky zdechnu v půli hovoru 😀

  3. Witch napsal:

    Ráno jsem se lekla, co to tam máte a večer vyděsila, že se to pořád ještě nepodařilo uhasit…
    Jsem dnešek měla vypotit zbytky humusů, ale musela jsem dokončit pověření komisařky. Chtěli vrátit všechno, i blbou prezentaci, tak jsem musela domů a zlatíčko moje mne znovu vzalo do Chebu. Osladila jsem si to nákupem kytí za tisícovku, po návratu chlapečkům nenápadně uvařila kus vepřového srdíčka do fazolí, mlaskají ještě teď. takže to na mne chlístlo až po osmé 😦
    A to jsme jeli skrze kontroly, na hlavním spoji mezi CH-KV byly hlídky po zuby ozbrojené, i s možným ježatým pásem, poloautomat měla i hlídka o 30 km dál. Nějaký chlápek prý znásilnil sedmnáctiletou holku, kterou vzal do auta u jednoho lomu, v německém ukradeném autě, snad ukrajinec, který mluvil česky. Bůh suď, co to bylo… Divokej pátek, jen co je pravda…

  4. 747 napsal:

    Co je to šrácl? 😯

  5. Witch napsal:

    Ještě se k Vám propouše nějaká molekula kyslíku? Hned jsem se dívala na zprávy 😦 Panebože, to budete otrávení všichni…

    • oldwomen napsal:

      Jo, akorát ohřívám papů. Zhruba od desíti svištíme s mlaďochama po zahradě. Je neuvěřitelnej vichr, ale sluníčko. Chropyňským směrem je takové kouřmo. Asi jako kdyby se sbírala voda před bouřkou. A sem tam je závan, asi jako když někdo přiloží v zimě petku nebo igelitku do kamen. Nic trvalýho. Na jednu stranu zaplaťpámbu za větrné počasí. Podle toho, jaký je na silnici klid, tak je to kolem Fatry na Kroměříž a Kojetín stále zavřené.
      Ráno tam bouchly nějaké nahromaděné a hořlavé plyny, celý areál je na shrnutí buldozerem. Jenže sousední sídliště tam bylo napojené na teplárnu, dokonce tam bylo i venkovní koupalliště s vyhřívanou vodou – odpadní teplo z fabriky… plus přípojka vody na sídliště je explodovaná. Jsem zvědavá i na rozsah kontaminace půdy a plodin. Vloni žádná úroda, protože voda – mezi Kyselovicemi a Chropyní a za Chropyňským lesem směrem ke Kojetínu ještě nejsou vyschlé „louže“ od loňského časného léta, lužní les je stále bažina a teď tahle sranda.
      Večer jsem měla jet pro mlíko za Kojetín. Do dědiny taky tak těch pět kiláků vzdušnou čarou od Technoplastu….

      • samazakanalem napsal:

        No tak myslela jsem, ze horela jen ta jedna budova, ale vypada to, ze shorel celej areal. Ty jo. To je teda maso.

        Jo koupaliste, vidis to! Znam, segra v Chropyni kdysi par let bydlela, vzadu na tom sidlisti. Mlada byla tenkrat jeste ve skolce a na to koupaliste se s ni dost chodivalo. Toz to je teda narez. Tam to bude vypadat jak po valce.

        A zase horel v noci nejakej barak mezi Kromerizem a Hulinem. Rekla bych, ze je to ten, jak stoji v poli nez sjedes od Skastic na cestu ke Kromclu. Co se tam deje?

        • oldwomen napsal:

          Po obědě jak po výprasku 🙂 To ani nevím, že další oheň. Fakt si myslím, že někomu místnímu ruplo v kuli. Ono začalo hořet v patře té čtyřpatrové budovy, prý někde v kanclu (už to je na pováženou, že by samo a v noci). Jenže hned vedle byl jeden ze skladů plastu a ten chytil a už to jelo. A dvůr byl zavezený plastovým odpadem, jedna firma tam dělá granulát z odpadu, v těch megažocích, hned po tom největším baráku, kde začalo hořet blafla čerpačka vody… připočti si relativní sucho (tři čísla suchý krusty a pod tím přemokřeno – stav na naší zahradě a široko daleko je to stejné), mraky stařiny v trávnících. Hasiči dělali co mohli, aby to udrželi v areálu. Fakt klika, že funělo od sídliště a od Chropyně. Je to běs. Hodně smradu padalo na Kyselovice, my jsme jen líznutý našimi humny, náves už je čistá, stejně tak všechno směrem na Přerov. Však se koukni na mapu. Vítr to bere od Chropyně směry od Staré Vsi, Holešova po Zlín. Podle toho, jak je zrovna stočenej. Dělá to takový vějířek. Na jednu stranu by pomohl slejvák, umyl by se vzduch, na druhou stranu čistička nestíhá a jak by to šlo vrchem do Moravy, tak máš otrávený celý povodí pomalu až k Dunaji. Robátko si vzpomnělo, že někdy koncem února jednomu sousedovi sám od sebe chytil zaparkovaný traktor – ó naši hasiči zažili chvíli slávy, hořelo jim prakticky u stříkačky. Chvíli na to ten altán na záhumenku, předtím záhadné samovznícení stodoly – a to je jen naše dědina. Skašice, Hulín, Břest…. to je všechno do hodiny na kole a neudejcháš se.
          Jsem zvědavá na výsledky šetření. Ale pochybuju, že se na požářiště, kde to začalo, někdo dostane dřív jak za týden, dva. Ta Haná je snad prokletá.
          Jdu házet hnůj, měla jsem bolavou ručičku, tak jsem jen vyhazovala z chléva na kraj zahrady a mám tam kopičku za měsíc, šest neděl, co se nahromadilo, a chci, aby drahý pooral – zemáky nutno sadit. Tak musím mezisklad vyprodukovaných kravinců zlikvidovat a vyvozit a naházet na řádné hnojiště:-) Tak večer na poklábosenou.

          • samazakanalem napsal:

            A jeste k tomu pripocti ty dva vyhoreny baraky ve Kvasicich, to bylo taky behem poslednich dvou tydnu. Nevim, neni to nejak moc nahod najednou?

            I kdyz jsou Kvasice na jine strane, nez my, to je jasny.

  6. vonrammstein napsal:

    Tak, tak. Tlustýho, chlupatýho Turka poránu, jinak stojí celej den za prd.

    • samazakanalem napsal:

      😆 Tak. Akorat ze ja turky v poslednich letech jaksi ne, pali me z toho zaha jeste vic. Takze nescafe. Bylo jen malo ran, kdy jsem nemela kafe a to jsem to pak citila celej den. Kdepak, mozna to neni zdravy, ale ja to glgat stejne neprestanu.

      • oldwomen napsal:

        Funguju celoročně na kofeinový kafe bez lógru s trochou mlíka a na jablka, případně ananas a hroznové víno (ty kuličky, ne to kapalné). Z turka mě děsně bolí žaludek, až do křečí, co zkroutí. Snad od samého začátku, co kafe pravý piju. V létě, když mám šoférskýho černýho petra, tak na žízeň piju čaj, zpravidla zelený, a žitovku nebo meltu bez mlíka i cukru.

        • samazakanalem napsal:

          Jo, taky to mam tak nejak, akorat ze zitovku tu nemam, ale ted jsem koupila cosi podobnyho.

          Ovoce snim tolik, ze by to vydalo na dve rodiny, bez toho se zit neda. Ale kdo to ma porad tahat v tech taskach z obchodu…

          Mne logr taky nedela dobre, ale jednou za hoooodne dlouhy cas, obvykle u nas, kdyz cestuju a potrebuju se po ranu probrat, tak dam nekde cestou na nadru jeste dalsi kafe to byva prave turek. Ten spolehlive probudi. Takovy ty sragory z automatu jsou na nic. To uz je lepsi prave to logrovy kafe, i kdyby v nejakym pajzlu.

        • vonrammstein napsal:

          Já měl se žáhou problémy řadu let, posladní asi rok to úplně zmizelo. Kafe mi na to nevadí, čaj piju jenom v sebeobraně, když jsem nemocnej a polykám pilule.

      • vonrammstein napsal:

        Já bez ranního kafe vůbec nefunguju. Když výjimečně zaspím a nestihnu ho, prožiju zbytek dne v mrákotách. Ty rozpustný věci nemůžu. Párkrát jsem to ochutnal, představuju si, že tak chutná voda z vypraných ponožek (tu jsem teda neochutnal). Lógr je lógr 🙂

        • oldwomen napsal:

          Drahý nazývá nescu štěnicovkou, protože se dělá ze sušených štěnic 🙂 A pije jen v sebeobraně, když vzácně dojde lógrovka. Tak jediný společný kafe je překapávaný a nebo preso.
          Při normální době vstávání se nahazuju dvěmi, třemi supercloumáky, ale tohle noční vstávání – tři do sebe kopnu doma, dvě ještě potřebuju na přežití první hodiny v práci, pak už to jde.
          Pátek byl děsnej. Doma nic, v práci nic, grrrrrrrr, fosgenovej mrak na plotě zahrady.

          • vonrammstein napsal:

            Uf, tolik toho nevypiju ani já. Tři, max čtyři za den. To čtvrtý je zpravidla z automatu na benzině, já ty jejich kapučína prostě miluju 🙂 Depa; tři cenťáky lógru, jinak to nejni kafe 🙂

  7. Witch napsal:

    Tenhle týden sice někde na Moravě chytli hasiče, co zapaloval trávu, ale asi, koukám, to nebude jen jeden palič. ten soptík by si na stáje, domky ani fabriky netroufnul 😦
    My tady máme taky blbou úrodu. Včera zátarasy jak blázen kvůli znásilněné holce, večer objevená stará paní, zavražděná v Chebu, ten domov pro seniory Květinka nějak přežívá, tam je veliké ticho po pěšině (pohotovost k přijetí lidí odtamtud ani nebyla odvolaná, radši nikdo oficiálně nic neříká), No, jsou to tedy dost blbé dny. 😦

    • oldwomen napsal:

      Fakt je to letos takový nějaký 😦 Myslela jsem, že smůlu (kam se podívám a na co sáhnu) jsem si vybrala vloni a že už bude jen líp. Navíc jsem zajíc a je rok zajíce… to by mě zajímalo, kde se stala chyba….
      Jela jsem navečer do Uhříčic pro mléko na sýry. Musela jsem přes Zářičí, od Kyselovic je silnice na Chropyni zavřená. Se ani nedivím. Musí to být hustý, vrtulník se nezastavil. Nejspíš – podle položení hadic, co jsem viděla, nejspíš bere vodu ze Zámeckého rybníka.

      • Witch napsal:

        Dnes ráno mi přišla velice smutná zpráva. Už druhá fajn ženská z mého okolí se v tomto týdnu stala vdovou 😦
        Co je to v luftě, krucinál?! Tedy mimo plastů…

        • samazakanalem napsal:

          To se tak nekdy semele, ze je najednou neco jako prutrz spatnych zprav. Pak se to zase uklidni a je to docasne lepsi. Nezoufejte, to pomine. Smrt je proste soucasti zivota at se nam to libi ci ne. Bohuzel, dost casto prijde dle naseho nazoru prilis brzy. Tohle nemame sanci ovlivnit a presto, ze se toho sama bojim si rikam, dobre ze tak. Umite si predstavit, jak by to vypadalo, kdyby lidi ovladli jeste i tu zubatou?
          No, moc jsem Vas asi nepotesila.

          A Chropyn hori dal…..ti hasici uz musi byt uplne nadoraz.

          • oldwomen napsal:

            To sídliště za Technoplastem je sice neevakuované, protože vítr fouká od něj, ale bez tepla (ráno je tu kolem nuly a odpoledne kolem plus patnácti, nedovedu představit, že bychom už netopili), teplé vody a studenou mají nějak provizorně, ale nevím jestli to nejsou jen cisterny. Byli napojený na teplárnu a vodárnu ve fabrice. Vzhledem k tomu, že zbytek Chropyně jsou rodinný baráky s lokálním topením… děs běs. Jsem zvědavá, jestli do podzimka stihnou novou teplárnu a nebo jestli ty chudáky budou tlačit do přímotopů a boilerů – ale to asi zase nejsou schopný utáhnout elektrorozvody v domech. Darda je to neuvěřitelná.
            Vylučuji ze strany REMIVY pojišťovací podvod. Pár dní před požárem neprošli revizí právě od hasičů, pojišťovna v tomto případě nevyplatí ani ň.
            Trtulníkem hasí furt pryč. V areálu bylo asi osm firem 😦
            Klika, že se to podařilo uchladit alespoň směrem k benzínce.

  8. vanilka napsal:

    dobré ráno, jojo hned jak to čaplo říkali ve zprávách že tam byla týden před požární kontrola a zjistila vážné nedostatky, špatné uskladnění a přeplnění materiálem tak nějak, a že prý právě dávali zprávu dohromady, fakt na mašli, někdo půjde sedět a škody zůstanou nekryté, kdo si co na kom s holým zadkem vezme

    • oldwomen napsal:

      Průser je, že se „svezly“ i ostatní firmy. Ještě pořád hasí vrtulníkem. Už jde „jen“ pára se smáčedly a ještě pár dní budou hasiči proudnicemi dohašovat a hlídat a čekat, až to vychladne. Areál pak klíďo mohou pronajímat a klíďo i za doláče filmařům na natural kulisy do apokalyptických filmečků, sci-fi horůrků, syrových válečných scén…. Celkem by mě zajímalo, co tam teď bude. Fabrika asi těžko, na bydlení a nebo zahrádky to díky kontaminaci půdy asi taky nepůjde, solárnímu byznysu zvoní umíráček…..
      Hlavně aby fofrem pořešili dodávku tepla do sídliště. Plus voda…
      A aby exekutoři a havrani neměli žně.

  9. vanilka napsal:

    dobré jitro, hm…to je, jako vrata…
    prý by se kontaminace mohla týkat i zvířat a mají se sledovat,…dioxiny jsou svinstvo nejhoršího ražení, tady ve spolaně jsou zabetovované v zemi nějakých čtyřicet let a nikdo neví co s tím a při povodni se jich děsí až v německu, v chropyni jistě nebude taková koncentrace, ale i tak tam roky nejspíš nebude nic než ruiny, a taky…dyť to znáš stačí vzpomenout povodně, když už se seženou peníze někdo je ukradne, šak jsou skládky mnohem výbušnější a máme je dodnes, navíc stát zrovna mele hubou jak do jitrnic nad svým hrobem a všecko se zas potáhne jako sopel dál, tož občane pomož si sám, klasika, lidi to tam nebudou mít zrovna lehký 😦

Zanechat Odpověď

