Ještě jednou přežvýkavečci…

Dnes byl nádherný předjarní den. Takový ten lákající k úklidu kolem domu. Takový zvoucí k polenošení v závětří a k nastavení tváře sílícím paprskům. Hrabala jsem dvůr, kozy mi pomáhaly. Byla to marná práce. Vzdala jsem ji a šla jsem obklopena stádem přepočítat nové krtince v sadu, pohladit jehnědy, opřít se zády o jabloň a dopřát si krátkého intenzivního odpočívání. Spočněte chvíli také.




oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., jak to vidím, WWOF. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

16 reakcí na Ještě jednou přežvýkavečci…

  1. Vlaďka napsal:

    Máš nádherný zvěřinec, z kravičky jsem unešená – to je taková ta malá jersey? Tohle vůbec nesmím ukázat dceři, začala by hned otravovat, proč my ještě nemáme kozy. A co Tvůj kurz paličkování? Už jsi začala?

    • oldwomen napsal:

      Kravička je půlroční siroteček Tereza (po Princezně), nechávám si ji do zástavu. Ono se mi snad odvděčuje za komplikovaný příchod na svět i její první týdny. Princezna měla vbočená hlezna, její první tele Hugo také, ale druhorozená Tereza je genotypově i fenotypově učebnicově čistá jerzey. Navíc je velká šance, že podědí i kvalitu mléka i laktaci po mámě. V dospělosti by měla mít v kohoutku do metru čtyřicet. Ale bude spíš nižší. A je to mazlíček.
      K paní Proškové jedu 19.2. tuze se těším. Navrhla jsem si půdici s hraškou, plátnovými čtverci a pavouky, tak se s ní mořím – tmavě olivová perlovka a tmavě hnědá khaki strojní nit. Bych si nafackovala. Sice do trika to bude boží vsadka, ale paličkovat to mohu jen za denního světla. Pak mám hotové nějaké ptáčky z páskové krajky a chtěla bych stihnout velikonoční vajíčka – pásek je sranda, výplně jsou něco půdice, něco pavouci, žádné velké složitosti, ale přemýšlím nad barevností. Dám vědět, jak jsem dopadla.

  2. jolana88 napsal:

    … o léčivých účincích soužití zvířat a lidí netřeba dalších diskuzí. Jako malá jsem chodívala pást husy- a v klidu sledovala hemžení stáda kolem. díky za návrat 🙂 PS:Jája je FAKT KUS!

    • oldwomen napsal:

      Tereza, jedině Tereza….
      Jája na fotkách chybí. Je samodruhá a ven jí vodím odděleně.

      • jolana88 napsal:

        dobře mi tak – prosím trošku holkám podstrojit za moji nepozornost 🙂 lítám z fotky na fotku – ale i na tu ještě nenarozenou – psala jste že Jája už je v půlce – to já si počkám a ráda…. doma jsem celá rozněžnělá nadnesla, že bychom třeba malou farmu mohli pořídit (v podstatě oba jsme na poli a ve stáji vyrostli).tolik rusky neumím, abych mohla všechno opakovat, ale něco o papírech na hlavu(což já už mám! :lol:), dalším stěhování – byt stejně ještě není zařízený? a věčné dřině jsem pochopila. Příště- za pár měsíců – to zkusím zopakovat 😉

        • oldwomen napsal:

          Co o óóóó???????????? Už láskyplného a něžného oslovení: „Ty dura adná….“ se vám již dostalo? Tsss, tsss, tsss.
          Ale s tou věčnou dřinou – to měl váš drahý pravdu pravdoucí. Domácí bašta je fajn, ale otelená jerzeyka dává dvacet litrů mléka denně a v ustálené laktaci pak nejde pod patnáct litříků smetany. A dojí dobré mléko jen půl roku – sedm měsíců. Pak je mléko starodojné = slané slizovité. Tak je dobré mít kravule dvě připouštět je na střídačku. A co s přebytky? A dojí se dvakrát denně. V pátek jako ve svátek.

          • jolana88 napsal:

            k takovým „lichotkám“ jsme se ještě za těch pár(10) let nedostali, zůstáváme přinejhorším u „solnce majo“. Monolog byl spíše něco v tom smyslu, že člověk, co potřebuje klid a neví, jak mu zítra bude (JÁ) si podobný luxus jako živá zvířata nemůže dovolit-což má (zase) pravdu. venkov mně láká. (Lvov prý žádná vesnice není)Když střízlivě posoudím svoje schopnosti – viděla bych to na běžnou drůbež – i když oni tam třeba krůty snad ani neznají 😦 prase maximálně. Ostatní – bohužel, už jen kvůli těm přebytkům nemožné. Co se týče té bašty(a teď se Vám OW kajícně přiznám, že u nás doma jíme jen polívku a ovar- asi máme nějakou poruchu?)-v jeho kraji lahůdky moc nejedou-maso do klobás, do mrazáku a nazdar. Skorotchán má sice nějaké krávy,pole,kousek vinice (ze zvyku) – ale výhradně všechno na maso. Já to nepochopila – jiný kraj, jiný mrav?

            • oldwomen napsal:

              Lvov tedy vesnice není ani omylem. Je to celkem velké město.
              Budu upřímná – ovar jen libový, škvarky ještě teplé (sádlo dávám do kilových balíčků do mrazničky a škvařím postupně v domácí pekárně – program marmeláda, jak je chuť na čerstvé), na sádle pak smažím, polévky není nikdy dost, jaternice a jelita jen proto, že povinná výslužka, tlačenku nerada, sulc nenávidím. A maso – řízek, řízek, řízek, řízek, klasiku s knedlíkem a se zelím jíme jen v sebeobraně, dobře tak kousek na vrabce. Žebra a bůčky do udírny a letos půjdou odřezky do klobás místo do perkeltu.
              Krávy na maso jsou fajn. Nedojí se, jsou stále na pastvině, je s nimi minimálně práce, může se od nich na týden odejet, ale já bych už postrádala tu kraví přítulnost a oddanost. Ne, to nejde popsat. Osobně bych do krůt nešla, jsou hodně choulostivé. Když tak,tak do bronzových – jsou sice malé, ale jsou otužilejší a hlavně – nehrabou a dávají přednost živočišné potravě. Nic tak ekologicky neodvšiví záhon brambor od mandelinky. Navíc jsou dobré kvočny. Bílí širokoprsí mastodonti jsou opravdu halová záležitost. To se mi už víc osvědčila brojlerová kuřata. Ani jsem nechtěla a najednou byla pětikilová. Kupovala jsem v květnu čtrnáctidenní a zabíjela koncem srpna, počátkem září. Vyrostla jen na pastvě co si nahledala v sadu.

              • pastyristromu napsal:

                Zdravím Tě OW. Velice povedený blog…, o tom není pochyb.
                Opřít se o jablůňku a nechat si laskat tváře sluncem je velmi příjemná záležitost 🙂 a nejen z pohledu lidí, mám však za to, že holky rohaté by raději uvítaly pár větviček z prořezu :-))) alespoň ty naše se vždy mohou přetrhnout, každá jedna jediná zvlášť, aby se k nim dostaly jako první .-)

                • oldwomen napsal:

                  Jsem domluvena se sousedy, že kdo prořezává sad, tak mi nechává větve na okus. A hajný mi volá, že dělá probírku, od sousedky floristky si vozím zbytky po dušičkách a adventu, občas smutně po pohřbu…. Kozule a ani ovečky nedostatkem vlákniny z kůry a vitamínů z pupenů netrpí. No a já pak odkorované klestí jen nasekám do otýpek a mám na celou zimu místo třísek. A bezinkové náletové keře jim suším – klacky i s listy a květy či plody. O ty je rvačka neuvěřitelná.
                  Děkuji za pochvalu.

                  • pastyristromu napsal:

                    Není zač 🙂 Nejlepší pochvalou jsou Ti stejně ty Tvoje spokojené holky, a to i přesto, že si budou stejně pořád pomekávat, že by mohlo být líp .-) a to i v době, kdy se mají jako ono pověstně známé „prase v žitě 🙂

  3. jolana88 napsal:

    občas soudit dle MHD, tak to ani těch cca 800.tis. lidí a UNESCO centr nezachrání (práce je práce). Už po týdnu „ozdravného“ pobytu u rodičů (vesnice na zakarpatí) a hovězího,hovězího, klobás,pro změnu telecího – jsem byla ochotna sekat na řece led a zkusit háček 😆 O krůtu žádného druhu jsem fakt nezakopla. Slepici na paprice jedla rodina snad poprvé.Prošlo mi to- Češka,co dodat. Vztah ke zvířatům? kapitola sama pro sebe. Živě jsem si vzpomněla na dědu:“je to k jídlu“. Nádheru, pocit klidu – třeba jen z pokoukání – si rozhodně neužívali 😦 Děkuji za tip-musím do léta nakoupit něco knih a poučit se a doma to probrat – páč já fakt hovězí k smrti nerad 😉 mně zvěřince „berou“- a v klidu tichu závidím..

    • oldwomen napsal:

      Koukněte se, prosím, na http://www.ifauna.cz/ a pročtěte si „v zájmové sekci“ diskuze moderované i nemoderované od konce. Někdy 2007 jsem tam dávala do sekce drůbež velice obsáhlý materiál týkající se výživy drůbeže (tuším vlákno „drcené kosti“) a líhnutí (tuším že „teorie líhnutí nejen pro líhňařské panny a panice“) Když zadáte dotaz a pár dní počkáte, tak se relevantní odpovědi dočkáte. Občas se tam objeví i Poláci, Slováci jsou přirozenou součástí společenství, sháněli jsme násadová vejce do jednoho kibucu, Ukrajinci a Rusové se občas objeví, hlavně v inzerci, u králíkářů.
      Jo, krůty, kromě toho že je to snad nejchoulostivější pták na odchov – směle tvrdím, že bažantíci i se svými lyzinovými chutěmi jsou proti krůťatům zdravá zlatíčka; tak pak při vyvrhování pekelně smrdí. Fakt, kam se na ně hrabe salmonelová slepice. Zmiňuji to, protože poprava, spaření, škubání, vyvrhování….. neutečete tomu.
      Jo, pak jsou ještě dobré vet.weby, ale tam už musíte být hodně poučený laik, abyste odfiltrovala „vědu“.

  4. Witch napsal:

    Díky za hezkou procházku s Vaší zvířenou. Jolano, držím palce, ať se plány plní a sny nezklamou 🙂

Zanechat Odpověď

