Snad raději pást stádo velryb v moři než dvě krávy v dešti

Měla jsem na dnešek naplánovaný ouřední den plus doplnění ledničky a koupě flanděry skotskýho či irskýho homeopatika. Jenže na seníku je poslední náruč sena, kterou tam nechávám pro strýčka Příhodu – kdyby třeba nějaký přežvýkavec měl bachorové potíže a MUSEL být den, dva na dietě. A za oknem provazy deště tak silné, že mi bylo jasné, že se sekačkou dneska nevyjedu. Tak jsem si řekla, že když je za humny přerostlá tráva a že když stejně chodím pást kozy, protože nosit nasekané i jim, tak si asi ušoupu nožičky a vytahám ručičky a zádíčka mne budou fackovat bolavými šlehy až do mozku, tak mohou s nám jít i krávy. Protože i krávy mají nohy a procházka jim jistě udělá jen dobře a protože i krávy cpou raději do huby dlouhou trávu než řezanku ze sekačky a proč neudělat život radostným i skotu. Nakonec nejsou z cukru a slejvák je jen umeje.
Tak jsem vypustila kozy, odvázala krávy, vzala za vodítko berana a šli jsme. No šli… Prvně se zasekly kozy u ostružiny a krávy je zvědavě následovaly. Pustila jsem beranovo vodítko, uchopila Princeznin řetěz, napjala jsem svaly a donutila krávu k pohybu. Pobavilo jí to. Rozeběhla se po zahradě, nadšeně vyhazovala všema čyřma do vzduchu, pohazovala hlavou a zlákala Jájinu k honičce. Řetěz jsem raději pustila hned při náznaku akcelerace. Krávy se vyblbly, ohodily mne blátíčkem stříkajícím od paznehtů i tím, co jim odletovalo z oháněk. Vyloupla jsem z blátivo-trávo-něco pleťové masky ďourky pro oči a otevřela vrata na humna. Kozy vystřelily, krávy důstojně prošly, beran chvíli nevěděl jestli jo a nebo ne a nebo be é ééé, ale nakonec se rozhodl že jo, pes se promotal mezi nohama zmizel v trávě. Zavřela jsem vrata, aby se nevydaly na procházku i kačeny a těšila se na hodinku promáčené romaniky. Zvířata se hladově pustila do přerostlé trávy na kraji sousedova jezera. Původně pole s jarním ječmenem. Pak popošel beran kousek do pole a krávy ho následovaly. Zařvala jsem na Princeznu a rozeběhla se proti lijavci po cestě k potoku. Princezna zareagovala, Jája ji následovala, kozy měly zatím pole mimo sféru svých zájmů. Oddechla jsem si a pomalým krokem jsme šli k břehu potoka, kde prostě krávy NEMOHLY napáchat škodu. Chachá. Opečovávané záhumenky, kozama po celou dobu jara opovrhované, byly jen na dva kraví skoky. S půdou měkkou tak, že po hlezna zapadly. Rvala jsem Princeznu za řetěz a Jájinu za ocas, aby se pohly zpět na cestu. Ne a ne a ne. Nestála jsem jim ani za ohnání ocasem. Mouše na hřbetě by věnovaly víc pozornosti. Sice jsem je vytáhla z mrkve, ale sousedovo sadem šly a šly a šly a já se držela Jáji za ocas a Princezně za obojek, ryla patama brázdu v měkkém drnu pomalu jako vodní lyžař dělá vlny na hladině, nahozená pleťová maska se opět slila po celém obličeji a její krusta ještě o fous zesílila. Beran se bavil zaparkovaný ve vojtěšce, kozy se chechtaly z pod okusovaných keřů, pes kolem obíhal a nadšeně ňafal. Pak se zastavily, položily mi hlavy na ramena, olízly kapuci pláštěnky a vydaly se pomalinku k domovu. Zavřela jsem za stádem vrata zahrady a bylo mi jedno, jestli zdemolují dvůr a nebo sežerou rybízové keře, či rozdupou reberboru a nebo jestli se spořádaně vrátí do stáje. Utíkala jsem deštěm odhadnout rozsah škody po kravím nakouknutí do mrkve. Stáli při mě všichni svatí. Obě duply jen mezi řádky. Ulevilo se mi. Spasená tráva v sousedově sadu doroste, polehlá se do odpoledne postaví a na kulturních plodinách škoda nevznikla. Poklusem jsem se vrátila domů. Kozy dožíraly ostružinu, krávy spásaly okrasnou lísku. Hlavou se mi mihlo, že co má býti spaseno stejně nezachráním a že mám alespoň šanci vyčistit žlab a důkladně umýt stání a že mokřejší a špinavější už prostě být nemohu. A že na Genoservisu a v centrální evidenci přežvýkavců jsou i zítra a na obci to počká do pondělka. Protože dneska to vzdávám. Všechno. Včetně nákupu.
Zvuk pšenice dopadající do čistého žlabu přilákal kozy. Mektalky snad mají radar zachycující i lupnutí tvrdého krajíce v kapse bundy. Ještě jsem neměla dosypané první vědro a už všechny stály spořádaně u žlabu a cpaly se kraví baštou. Odevzdaně jsem nabrala další vědro a přisypala. A pak ještě jedno a ještě jedno. Krávy zjistily, že jsou na dvoře samy a zvědavě nakoukly do stáje. Sklonily se ke žlabu. Chtělo se mi tančit radostí, když jsem je bez námahy přicvakla k vazákům. Déšť zesílil. Procházela jsem dvůr a sčítala škody. Ostružina má silné kořeny a zbyl jí jeden výhon, kivi stejně chtělo ostříhat, líska se alespoň zahustí, vrbu musím ještě trošku prostříhat, čert vem pivoňku pod višní, stejně by musela ustoupit rybníčku, hahá máta… větrově prdět budete a po meduňce budete mít klidné spaní, šnytlík stejně nerada a už chtěl uříznout, puškvorec doroste…….. tůjí jste se ani netkly. Že by se povedlo a Jájuša hned na poprvé počala?
Ještě jsem zaskočila říct majiteli podupaného záhumenku, co se stalo a holiny jsem zula ještě na dvoře, z oblečení jsem se vysoukala v prádelně, prohřála se sprchou a v polospánku jsem mumlala feně do kožichu, že s krávama ven až fakt po sklizni nebo za ohradník. Až pole na pastvinu bude. Protože jdou a jdou a jdou chrrr psttt chrup chrrrrr.


oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., bašta ze dvora, ekošílení, jak to vidím, povzdechy, WWOF. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Snad raději pást stádo velryb v moři než dvě krávy v dešti

  1. Witch napsal:

    Ať žijí vycházky! Kéž by ten humor byl ještě schopen dovolat se nějakého slušnějšího počasí 😦
    Až dojde, brrr…

  2. oldwomen napsal:

    Oh, Okouzlující, trávy všude „po chuj“ ale sekat nejde, jak je vše podmáčené. Je několik možností, jak se s daným stavem popasovat:
    1. Chechtat se a hledat zrníčka zlata v hromadě lejn.
    2. Zhroutit se a ve starých pověstech a proroctvích nacházet potvrzení o právě přicházejícím konci světa.
    3. Přeřezat obojky, otevřít branky a vrátka a pustit zvěřinec do světa a na jednom vodítku se na trámě oběsit.
    Asi by se kombinací našlo víc, ale snažím se chechtat. Protože zle už bylo.

  3. 747 napsal:

    😆 se mi zdá, že Vám, Ow, chybí už jen kůň a laso! 😆

  4. oldwomen napsal:

    Jo, a „pověšte jí vejš, ať se houpá….“
    😆

  5. Richard napsal:

    Dobrý den přeji,
    jestli můžu – dovolil bych si poradit – díval jsem se na ty fotky – jestli to dobře vidím – máte je uvázané řetězem kolem krku – to je jako by měly chomout – zapřou se a nehne s nimi ani Frištenský. Já je míval taky tak, než ni jedna cestou na pastvu vyhodila málem rameno. Pak jsem si pořídil předváděcí ohlávky jako je tahle:http://www.zepo-chovatelske-potreby.cz/product.php?id_product=573 a byl klid. Tím, že má lano upevněno pod bradou je tam větší páka a pokud zaberete včas a trochu do strany, ohnete ji hlavu a ona už nemá tu sílu jako když se opře plecemi. Takhle tu krávu dokázal vodit na pastvu i můj syn, když mu bylo 14 i když popravdě – občas ho přece jen zatáhla někam kam nechtěl. My je pásli skoro celý rok – většino ještě i kolem vánoc byly veku – u kolíku, stařina jim chutnala víc než seno ve stáji. A někdy už v březnu – když bylo pěkně mohly být zase venku. A po žních vypásaly strniště. Bylo to jednodušší než jim vozit futro do chléva. A jelikož „Órodná“ Haná je opravdu úrodná stačilo jim rotovat na ploše cca 3000m2. I když taky se mi stalo, že někdo ty špagáty přeřezal a sežrali sousedovi kus řepy. Ale to spravilo pár sklenic medu. 🙂 Přeji pěkný den Richard
    PS – jak Vám jdou letos husy a kuřata?

  6. Richard napsal:

    Dobrý večer
    mě se jedno hnizdo kuřat začalo klovat a pak pošly – prostě nevylezly, teď mam nasazeno druhé tak jsem zvědav.BTW – zítra pojedu kolem vás – mohl bych se stavit?

Zanechat Odpověď

