Před Adventem

Přiznávám se. Ujíždím na Vánocích. Negruntuju, nepeču, nevyvářím, vlastně ani dárky nekupuju. Můj tradiční dar rodině je neuchvátaná pohodička. Penězi jej nelze vyčíslit. Dávám svým blízkým to nejcenější a nejnedostatkovější zboží. Svůj volný čas, svou pozornost a kus sama sebe.
Někdy koncem října, nejpozději do půli listopadu dám do všech špaletových oken uzavřené keramické svícny na čajové svíčky a po soumraku obcházím pokoje a rozsvěcím okna. Je to praktická paráda – ráno nejsou okna plná mrazových květů a ani nejsou orosená. Je to trochu kýčovitá paráda. Nabídka svícnů, které mohu bez obav postavit na dřevěné meziokenní je mizivá. Je to paráda veleromantická. Pijeme čaj, povídáme si, místo lampy měkce svítí keramický les v okně…
Před první adventní nedělí měknu a jihnu, prohlížím vykrajovátka a formičky, nakonec vyndavám sadu srdíček a zadělávám na dva plechy perníčků.
Čím jsou dny kratší a studenější, tím víc se držím doma a vánoce se na mne valí jak lavina. Muškáty za oknem vystřídají truhlíky s větvičkami jehličnanů. Na nich pak za slunného poledne přibubou květy slaměnek a rozvité šišky. Ještě jedno poledne a mezi zelení září malá jablíčka.
Srdce domova – kuchyně – nenápadně mění barvy. Mizí i jen trošku připálené chňapky, trošilinku ožehlé podložky. Kuchyně začíná zářit bílou, slámovou, zelenou a červenou barvou. Ne hned, skokem. Pomalu, postupně. Každý rok je jiná. Některý rok mám spoustu času a stihnu vyšít nový ubrus. Jindy si jen pohraji s odstřižky látek a místo slaměných podložek mám opatchworkované filcové čtverce a chňapky.
Cítím, jak se do mne vkrádá letošní Advent. Perníčkové těsto je už od soboty v lednici, zítra peču perníková srdíčka. Muškáty uklidím o víkendu. Letos jsem i o adventu zaneprázdněná a času mám jen malinko. Na nový ubrus či chňapky mohu zapomenout. Ale dnes jsem našla šablonu na papírový vyřezávaný okenní obrázek. Možná jej nestačím vyřezat, ale nevadí. Namaluju ho bílou barvou na sklo přímo na okno. Na Hromnice tu vánoční sýkorkovou parádu prostě sloupnu.
Nastává čas smíření, zklidnění se, tichého povídání.
P1010013

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice jak to vidím. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Před Adventem

  1. Witch napsal:

    Jéééé… Přiznám se, že jsem k Adventu přičuchla až jako hóóódně dospělá. Sice jsem vyrostla na Lidové demokracii a Naší rodině, ale tohle mi nějak unikalo. Ani katolickou mši si furt neumím zapamatovat. No, taky ji zažívám tak jednou za deset roků…
    Ale svítíčka za oknem, to já rád. Už jsem rodinu přivykla na tlustosvíci na Dušičky. Letos se obětina zamlouvala, tři dny hořela bez zhasnutí.
    Taky už měním kuchyň. Nastrkala jsem nahoru na linku jedlové větvičky a u okna mám stříbrné ze smrku i se šiškami… Místo kyťulí mám na vratech už taky chvojí, ale podzimně ještě s kalinou 😉

  2. 747 napsal:

    OW, sem z Vás naměkko…. jdu pohledat svíčky. 😀

  3. samazakanalem napsal:

    parada OW…taky mam rada dobu predvanocni…..tady se to proziva mohutne, a docela me to bavi. Nekdo to bere bourlive, ale je dost lidi kteri si proste o tomto case udelaji vic casu sami na sebe a sve blizni. Asi budu jedna z mala, ale nevadi mi ani vsecek ten humbul v obchodech, protoze ta vyzdoba se mi libi, vanocni songy muzu slyset porad z konce dokola, a lidi jsou na sebe jeste hodnejsi, prodavacky jsou vetsinou v pohode, protoze se taky tesi na Vanoce a v pubech se pije na Merry Christmas :-). Vseci jsou tak nejak prijemne nateseni, vsak se jedna o svatky ktery jsou jen jednou za rok. Britska hospodynka ma taky strach zda vsecko stihne, ale tak nejak min se s tim stresuje a bere to vic humorne, nez ty nase ktere jsou asi peclive az moc ;-).

    Ta vyzdoba ve tvych oknech je fakt paradni, skoda ze to nemuzu videt na zivo…..

    Jinak ja ted svatky taky muzu castecne i proto, ze obstaravani hromady darku uz odpadlo, posilat odsud nema smysl a vozim jim to pres rok, peceni uz taky neni, nebo malo, stromek se tu dela s dvoutydennim predstihem a celkove je to proste klidne. No a vetsinou stejne delam, je to placeno doublem a nechavam doma lidi co maji decka a celou rodiny tady. V praci je o Vanocich bajecna pohoda, vseci si porad preji a objimaji se, a dela se stejne jen par hodin….ve sluzbach holt clovek bere svatky jinak.

  4. Pivoš napsal:

    Jééééé ! 🙂
    A já letos nějak nestíhám… ale pokusím se přibrzdit.

Zanechat Odpověď

