Deštivý den

Nemám ráda domácí práce. Nemám ráda podzimní syrovinu. Nemám ráda letní období dešťů. Jsem Lvice. Dělají mi dobře sluneční paprsky, nosím je na hrudi zakleté v kapce jantaru. Jsem z rodu králů. Ráda se rozmazluji zdáním luxusu. Nejsem rozmarná ani malicherná. Mám jen dvě polohy duše. Velkorysost a Mrzutost. Tuze moc by se mi líbilo, kdyby se samo uvařilo, uklidilo, kdyby se spáry v dlažbě samy zbavily travičky… A já se mohla věnovat práci, která má smysl. Šité krajce, tkaní gobelínů, ošetřování květin, studiu dokonalosti motýlího křídla, lovu prchavých stínů, uchování krásy okamžiku.
Jedna nemůže mít všechno. Navíc v kraji, kde se střídají roční doby. Původně prý byly čtyři a každá byla svým způsobem krásná. Už jsou jen dvě. Horké období a mrazivé období oddělené od sebe uplakaně vlhce lezavým protivným šedivým časem.
Abych nezešedla a nerozpustila se v okolí, fackuji kalná rána pestrými fleky primulek na okenních parapetech, kyticí růží na stolku v ložnici, „sušenkami“ hortenzií, slaměnek, světlic a růžových poupat naaranžovaných ve všem možném i nemožném a umístěných po celém domě. Alespoň jedno barevně veselé pohlazení do každého kouta.
Dnes od samého rána vytrvale prší. Vlhko zalézá pod kůži a do kostí. Mrzutost pomalu vítězí nad Velkorysostí. Začínám být protivná sama sobě. Růže ve váze odkvétá a na stolku jsou její okvětní lupeny. Sekám kolem sebe tlapu, vrčím jedovatými slinami. Měla bych vyžehlit, měla bych zbavit prachu knihovnu, měla bych…
Nemůžu. Prší. Je šedo. Jsem vysátá. Jantarový amulet ztrácí sílu. Nejsem královská rozmazlovaná dcerka. Jsem uplakané mokré opuštěné kotě.
Z posledních sil si zalévám bergamotový čaj a plazím se k přehrávači. Zakládám disk s albem pana Sinatry, play, choulím se se šálkem čaje v dlaních v křesle. Jantar v šálku nabíjí jantar na hrudi, tichý swing mne přenáší pomalu o sto let zpět. Šálek je prázdný. Jsem milionářská dcerka na prázdninách. Den se projasňuje i když za okny visí šedivé provázky. Koš čistého prádla se vyžehlil a poskládal tak nějak sám. Zírám sama na sebe, že tančím s koštětem a síň za mnou se leskne jak sokolovna před hodovou tancovačkou. Nebo je to taneční sál před prvním plesem mladičké Káti?
Velkorysost remizuje s Mrzutostí. Déšť buší do parapetu. Rychle další šálek a dávku meziválečného poklidu. Kdo mne skryje v dlaních a zahřeje klidným časem? R. A. Dvorský!
Sluníčko přece jednou na oblohu vykouknout musí. Přece si nezačnu česat mikádo, kouřit tenké cigarety z dlouhatánské špičky a omotávat si hrdlo kilometry perlových šňůr.
Chci ven, chci do stepi, chci lovit stíny a chytat okamžiky. Nejsem domácí mor. Jsem Lvice.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., povzdechy se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Deštivý den

  1. 747 napsal:

    Taky chci umět takhle noblesně a filosoficky okecat lenošivou náladu a dumky z šedivého dne… 😀

  2. IvanaM napsal:

    Marti, tohle mi promluvilo z duse, (akorat ze ja nejsem lvice). Pises nadherne. Diky.

  3. IvanaM napsal:

    jo a podzimni pocasi a nevlidno mam rada.

  4. IvanaM napsal:

    no jo, tak ten hezky podzim muzu taky a mnohem vic nez leto ktery me bavi jen do 23 stupnu. Vysoka modra podzimni obloha a to, jak ta priroda prezrale postupne usina se mi libi asi nejvic z celyho roku. Se zavany vetru ktery je nekdy jiz stiplavy prichazejici zimou. POrad to mam spojeny s palenim nate na poli, a taky sberem trnek a jablek, tech pozdnich. Odvoz urody ze zahrady domu, stamprla slivovice na posilneni. A s cukrovou repou, jak to vozili do cukrovaru. Umim z toho delat kolace 🙂 Pravdu rict je podzim jediny obdobi kdy se mi chce jet do Ceska. Jinak je tam bud moc zima a nebo moc horko 🙂 Proto jsem chtela prijet az v rijnu, ten mam nejradsi a byva jeste teplo.

Zanechat Odpověď

