Tarhoňa.

Léto vrcholí, nebe je plechové, slunce pálí. Než pověsím poslední nevyždímanou cíchu v prádelním koši, mohu se vrátit na začátek šňůry a sbírat a skládat suchá prostěradla, ručníky.
Slepice začínají přepeřovat a přestávají snášet. Skořápky jsou tenké, vejce se nehodí k delšímu uskladnění. Nastal čas připravit zásobu zavářkových i přílohových těstovin na zimní období. Trošku závidím hospodyním v maďarské pustě. I ony napínají na dvoře za poledního žáru mezi židle plachty, rozloží síta a suší těstovinu před uložením do sklenic a krabic. Jenže, ony se obejdou bez válečku. Psali to v té brožuře z padesátého roku. Mám ji, četla jsem ji, když nevím, co vařit, tak ji i studuji. Ony z mouky a vajec uhňahňají tuhé těsto. Tužší a sušší, než je na nudle. Rozdělí si je na kousky o fous menší, než je tenisák, na váleček vypláznou jazyk, vezmou struhadlo a těstové tenisáky na napnuté plachty nastrouhají. Na velkých slzičkách nočky ke guláši, na malinkých slzičkách perličky do sváteční polévky. Je fakt, že dělají i malé flíčky, které jsou zavářkou do čiré polévky z kysaného zelí s houbičkami a uzeným, ale v porovnání s hromadou tarhoni (strouhání), je to směšné.
Klepu vejce za vejcem do hromádky mouky, vidličkou a pak rukou zpracovávám těsto, zamačkávám slzu při pohledu na struhadla beru do ruky váleček, před očima mi běží prvorepublikové kreslené vtipy na téma domácí násilnice a vzpomínky na tělocvičný hit sedmdesátých let. Tenké placky dávám oschnout na postel, budou z nich vlasové nudličky, z trošku silnějších budou fleky a silnější krájím hned – dělám z nich mašličky a skládám je schnout na síto. Začínají mne bolet zápěstí a před očima vidím pustu, studny s vahadly, číkoše… Odhazuji váleček do kouta, nůž se klepe ve veřejích. Vyndavám z kredence struhadlo a na velkých slzičkách páši vzpouru upocené a vedrem zmožené manželky.
V podvečer sesypávám nudličky, nudle, fleky, mašličky do zásobníků. Manžel mne bedlivě sleduje a jeho výraz se stává zasněným. Až do chvíle, kdy přináším síta s tarhoňou. Vstává, jde se přesvědčit, jestli ho nemámí zrak. Mne si oči, jestli dobře vidí. A pronáší souvětí, které by se mohlo zařadit do seznamu posledních slov před usmrcením:
„Tohle znám, to nám vařili v Košicích na vojně a to je blaf a hnusnej, to jíst nebudu.“
Sakra, ptal se ho někdo na názor?

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice Až já budu velká ...., jak to vidím, povzdechy se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

51 reakcí na Tarhoňa.

  1. 747 napsal:

    Asi ještě neví co je to hlad… 😀
    Těžko říci. Jsou dny, kdy nejí vůbec nic. Asi protestní trucovka. Je fakt, že jak slyším, „vařili v Košicích,“ tak mi občas praskne v ruce sklenička. Fšude je něco 😛

  2. Pivoš napsal:

    Váš Oldman je odvážný muž. To já bych si doma říct nedovolil 🙂
    Jestli to není tím, že sežeru skoro fšechno, hlavně když je toho hodně…
    … a nejen proto si jej hýčkám…

  3. vanilka napsal:

    :-D:-D:-D
    správně, zabít a nechat roztahat kočkama 😀

  4. Witch napsal:

    Já byla napnutá, co jsou to Tarhoně a ony to takové ty strouhané krucánky, co občas dělám 🙂 Bandu jsem prohnala školními jídelnami tak intenzívně, že je vděčná za všechno, co se tváří domácky. jenom krupicovou kaši mužíčkovi dělat nemůžu, ba ani sladkou rejži. Zato už nějaký čas drze dělávám kousky masa v husté šťávě a naprosto se chráním říkat, že je to guláš. Cokoliv jiného moje lepší půllka ublajzně a pochválí. Gupáš nebo perkelt mu zkřiví přes uš hubu a konec. Bohužel máme občas ukecané syny a tak musím fakt vymýšlet, co to vlastně jako je 😉

    • 747 napsal:

      Proč složitě vymýšlet. Dejte tam pořádně pepře a říkejte tomu ďábelská směs. 😀

    • oldwomen napsal:

      Ono to spíš vypadá jako krupky. Krucánky jsou, když se strouhá rovnou do polívky. Guláš můžu nazývat pouze hovězí maso na spoustě cibule s převelikým množstvím papriky a se šťávou hustou jen tou rozvařenou cibulí. všechno ostatní jsou perkelty. Tohle kupodivu baští. A pak roštěnou a svíčkovou. Tímto soupis omáček povolených k mužské konzumaci končí. Jo, svíčková a guláš mohou být i ze srdíčka. Sladké je tabu všechno. Občas ze zoufalství, co vařit, stávkuji, odpojuji sporák, vypínám lednici….
      Bídu a hlad na ně. Prý, že vojna naučí… tssssssssssssss

      • Pivoš napsal:

        Vařte pro mě, OW, já sežeru fše ! Guláš, svíčkovou, rajskou, koprovku, buchtičky se šodó, zemlbábu, rejžovej nákyp, bramboráky, nudle s mákem, karbenátky, kuřátko, kachničku, husičku, krůtu, i tu krupicovou kaši nebo kapra v nouzi zblajnu. Akorát prosím vynechat dršťkovou polívku a třesoucí se bůček. A fšechno co má víc jak čtyři nohy.
        Na vojně to byl humus (já to musim vědět, dělal jsem dozorčího kuchyně), tak se jedl převážně chleba a co kdo dostal z domova.

        • oldwomen napsal:

          Pivoši, týden je už v půlce. Na chalupě budete mít nachystané dobrůtky. Pokud nebudou rychlejší Pivošťata. 😀

          • Pivoš napsal:

            Já su v poho, dneska jsem si k obědu ukuchtil gulášovku (z pytliku, bez glutamátu prej), se o sebe postarám – starej čundrák, né ?! 😀
            I nádobí jsem dneska umyl.

  5. 747 napsal:

    Pivoši, myslíte jako, že už jste neměl žádný čistý, tak jste napustil vanu, anebo že jste umyl ten jeden kastrol a talíř, co používáte furt dokola? 😀 Obojí se ovšem cení. Vo tym žádná! 😀

    • Pivoš napsal:

      To druhé, éro, samo že to druhé. Na čundru s sebou taky netahám celou kredenc nádobí 🙂

      • 747 napsal:

        A Pivoši, smím-li se drze optat, už máte doma sucho a novou hadičku?

        • Pivoš napsal:

          Ale už dááávno, tchán to tam druhej den vlastnoručně namontoval i s novym kohoutem – no co kdybych to já nebo nějakej řemeslník udělal blbě ? Jsem to nechtěl psát na MPIJXD, páč to bylo málo intošský théma.
          Hele, a proč má někdo hadici a já jen hadičku ?!? 😀

          • 747 napsal:

            Vím já?! Ale každý má právo si svého nejlepšího kamaráda pojmenovat jak libo a podle okolností. Kde Vy máte hadičku, má jiný možná trubku, aby zároveň tam, kde někdo má hadici, mohl druhý mít třeba kladivo. A tak jsme prostě každý jiný a fšici zase jindy nějak stejní. 😀

  6. Witch napsal:

    Milé Éro, já používám pepř málo. Hlavně do zeleninových salátů-ale to je věc mé lepší polovičky, nejlepší salát produkuje on, a to denně. Je to zavedené od časů, kdy se u nás vařilo pro děti, s tím jsme zvládli i méně solení a trochu nároku na suroviny.
    Chilli je normálně známo jako prevence střevních sprintů, proto se v Asii tolik koření. Pepř, mám pocit, nesvědčí příliš ledvinám. Navíc může obsahovat salmonelu, proto by třeba hospodští měli sypat poslední dochucení dvacet minut před koncem varu.
    A ďábelská směs je u nás čilíková naprosto samozřejmě 😉

    • 747 napsal:

      Nj, holt fšecko dobré je nějak nezdravé nebo nebezpečné. Pamatuji kolegu, kterej si sypal téměř čajovou lžičku pepře do polévky -do každé a bez předchozího ochutnání! Tak to byl fakt humáč. Ovšem jinak souhlasím, že všeho koření je třeba užívat s mírou a hlavně by nemělo přerazit původní chuť. 😀

      • oldwomen napsal:

        Někde jsem četla, že salmonely si hoví v pytlících s mletým pepřem.
        Rusové léčí nástup virózy lžičkou čerstvě mletého pepře do půldecky vodky. Byla jsem podrobena této léčbě a zabralo to. Propotila jsem během chvíle zimní hygienickou vložku, spacák i karimatku a ráno mi bylo fajn. Kamarádka z východního Slovenska se stejným způsobem pokusila zastavit hnačku svému partnerovi. Skončil do rána v nemocnici. Sice bez hnačky, ale s prasklým žaludečním vředem…

        • Pivoš napsal:

          No že jsem sem ja vůl zvědavej nakouknul – zrovna když si jdu uklohnit něco k obědu ! Ještě že pepř skoro nepoužívám. Chili, to jo, to můžu, pokud to teda neprožere kastrol 🙂

        • 747 napsal:

          OW, je mi blaze -po patře totiž převaluji úchvatnou chuť Vašeho kořeněného sýra (toho do červena , s nejvíc kořením) a hroznů…..a tomu já říkám správně použité ochucovadlo!!! 😀

  7. IvanaM napsal:

    je tarhona…..tak tu ja muzu ale docela na to mam nedobry vzpominky z doby kdy jsem jeste myslela ze delat kreativne pro nekoho jinyho se vyplati. Takze jsem si to vymyslela jako extra prilohu pro asi cca 60 lidi….docela zahul. Nebo jsem z toho vymyslela speciality a la Hungaria atd…..taky blbej napad. Doma jsme to delali k rostence. Teda ja, mati to jen se sousedkou pozorovala s tim ze je to moc prace. Bylo…..Tady prodava tzv. zidovsky kuskus, jsou to testovinovyho dubky ktery se tarhoni vyrovnaji…Chvalabohu protoze mam na to jednou za uhersky rok chut a delat se mi to nechce.

    Mimochodem, bylo mi receno, ze nekde plkate a furt ne a ne vas najit…a hle. kde jinde najdes chlapa od jistyho veku nez mezi jidlem……:-))

  8. IvanaM napsal:

    a me nikdo nepise, sama samicka tu valcim….bodejt, vseci maji plnou pusu syru a tarhoni a kdovi ceho jeste…ach jo…..aspon vim co je byt emigrantem 🙂

    a videla jsem, ze se sem jiz preneslo velmi nebezpecne tema stran Pivosisisinkovych hadic :-)))

    OW – nevim, zda to nekdo uz nevzpomnel, ale tarhona se da delat pry i na sladko. Vselijak….zkousela jsem to a dobry, ale ja sladky nemusim vubec.

  9. IvanaM napsal:

    jo, me ma kazdej rad jen na jidlo vy pozitikari!

  10. IvanaM napsal:

    Vy provokatere, jeste tady prijdeme do reci. To vam nestaci, ze jste spolu se mnou svym zdrobnelinkovanim a tlachanim zpusobil pad jednoho yntelektualniho blogu??? :-)))

  11. IvanaM napsal:

    jo a mate moc peknou ikonku, ta k vam nadherne sedne 🙂

  12. IvanaM napsal:

    ovsem, ted jsem si vsimla co to ma ero za ikonku! :-)))) tak to je bomba! sorry ero ale to se neda se nesmat….co to ze mate tolik nozicek? To asi ze jste taky vysokej a dlouhej jak tejden pred vyplatou, jak jste na sebe sam racil prasknoutiti? :-))

    a ten jazejcek jak mate sibalsky vystrcenej 🙂 Zjuva, radsi jiz dal mlceti….uf….uz mlcim mlcim…

    ale cuprinka nad celem je taky moc pekna :-)))

    • 747 napsal:

      No, to se Vám to kecá, když jste nafasovala takové líbezné sluníčko!!! Taky se mi ten můj churavej bacil nelíbí, ale co nadělám, že jo. A nakonec o nic důležitého nejde a aspoň je na tom ikounovi vidět ta moje děsná rychlost a mlsná huba… 😀

  13. IvanaM napsal:

    OW vecer asi neprijdu, to bych zase musela nekam na pujceny pc a vzhledem k tomu, ze zitra po peti dnech volna delam, a jeste k tomu jiz od 7.30 a jsem tam rano sama, tak asi budu radsi bucat…zatim pa a mejte se tu vsichni …. inteligentne 🙂

  14. IvanaM napsal:

    mno ja jsem nafasovala slunicko mile ero protoze to ke me nejvic jde, ve skutecnosti jsem takova mala soncna, byste se jeste divil 🙂 OW me nazvala slunickovou z brouckova, dobry, ze jo ….

  15. IvanaM napsal:

    no to se podivejme, tak on uz i ctnostny pan ero vidi tanga, zjuva, to je asi konec sveta. Nee, to nenosim. To mi pripada vulgarni. Opravdova dama nosi onacejsi pradlo. Ktery vic zakryje a pritom vic nalaka 😉

  16. 747 napsal:

    Dyk to nosí ten motýlí ikoun, Vás z takové frivólnosti rozhodně nepodezírám… 😀

  17. oldwomen napsal:

    Vítej, Ivo Sluníčková. Fialová ti neslušela. A milý 747, vaše příšerka mi navozuje vůni trnkobraní. Švestička, která sama utíká k bečičce…..

  18. IvanaM napsal:

    jeee, trnkobrani…..jakoby tu zavonela slivovicka….ach jo….

    747, Vy sibale 🙂

  19. IvanaM napsal:

    co, kruty jdou po svestkach??? No tak to bych je hnala, kruty jedny! 🙂 My jsme chodivavali asi tak pred deseti lety pomahat kamosce na grunt a tam dokonce jejich potfory psi zrali trnky….to byli vubec psiska gurmani…jahody sklidili, zemaky vyhrabali a nakousali, jabka a hrusky zrali v sadu…a obcas pritahli odnekud kralika :-)) Bestie…rikalo se jim estebaci, protoze jak jsi sla kolem tak ti lustrovali zily, nekousali ale prejeli pres ne zubama…po dedine meli prehled jak hrom, co kde je a tak a ktera cuba kde…to byla docela prca, kdyz se na ne rvalo ESTEBEEEE podme podme…:-)

  20. oldwomen napsal:

    Krůty jsou dokonalé zahradní uklízečky. Co upadne na zem, o to se servou. A co jim uteče, teda, spíš na co už kašlou pro plný vole to doklepnou kačeny. Dívám se na jejich řádění pozitivně. Nemusím uklízet naplesnivělé a napadené plody. Vyberu jen ty dobré a zbytek ekologicky zlikviduje ptactvo v bioprodukčním režimu výkrmu.

  21. Witch napsal:

    Hned jsem šla omrknout špendlíky, když už u Vás trnky… Mrchy kyselý, ještě je pár dnů čas… 🙂

  22. IvanaM napsal:

    Witch vy mate taky peknou ikonku:-), to je jak tancici ponrava :-)…ty kruty jsou teda uzitecny, jak vidim….spendlikovica je lahudka….to bych snesla 🙂

  23. IvanaM napsal:

    ale nejlepsi ikonku ma stejne ero 🙂 Sexy nozicky a k tomu laskovne vyplazenej jazycek….tim by se ty trnky taky dobre sbiraly se zeme 🙂

  24. oldwomen napsal:

    Ivo, úmyslně jsem volila ASEXUÁLNÍ ksichty. A až do teď jsem tomu i věřila.
    Witch, my jsme step, dvěstě metrů nad mořem. Sice tu máme neustálý fukéř, ale kam se hrabem na hraniční hory. Jako dítě jsem byla udivena na ozdravném pobytu. Z Kladna jsme měli povinné dva týdny v kuse někde, kdy byl kyslík ve vzduchu a vítězil nad prachem. Lužické hory to byly, kam nás vozili. Normálka jsme odjeli, doma kopretiny odkvetlý, tráva pomalu vymetala a u ubytovny louka jak hrom s jedním kopretinovým poupětem vedle druhýho. Odjížděli jsme a ještě pořádně nekvetly. A doma spáleno, sežehnuto…. Dlouho mi trvalo, než mi došlo proč.

  25. Witch napsal:

    OW, já vím, že máme zpoždění od centra Čech 14 dní a od Vás klidně měsíc, ale říkejte to mlsné hubě 😉 Uviděla babka kvásek, přečetla Witch o trnkách… A je to! 🙂

Zanechat Odpověď

