Biostrava, bioživot…

Nejen z dřiny a spánku se skládá den. Potrava pro duši je v současnosti snad důležitější než plný talíř. Občas musím vyklepat slámu z bot, vyčesat lišejník z vlasů, naleštit drápky, nabarvit obličej a strávit půlden ve městě. Abych nepůsobila jak zjevení pravověrné Anuitky v metropoli – bryčka, kůň, čepec zavázaný na mašli, dlouhé sukně černého drindlu, bílá halena ke krku s dlouhým rukávem a archaická mluva na závěr, snažím se sem tam ve dnech určených k odpočinku udržovat v hlavě i civilizovaná  konverzační témata a aktuální společenské průšvihy. Proč to zapírat, Internet mi pomáhá. A noční televizní zprávy. Mám je místo Večerníčku. Že bych se rozrušila popisovanou realitou a pak nemohla usnout, rozhodně nehrozí. Bývám tak unavena, že povzbuzení kávou (hříšně v posteli pitou) a žblepty ze sněmovny potřebuji k pokojnému spánku.  Ženská IN témata sleduji na ONA dnes a pak na Dáma.cz.

Obě periodika z mého úhlu pohledu informační hodnota nic moc,  spíš to nic, ale jsem alespoň připravena na kávové diskutérky správného a zdravého životního stylu. Když už o tom píšou v té brožuře (publikaci, časopisu, vložce k periodiku…) ani trošku nekomerčně zaměřené. Hm, připravena. Prostě jen vím, že nemám odporovat, protože je to nepodepsáno vytištěno, maximálně dle zahraničních pramenů zpracoval kolektiv, tak to musí být pravda. A tak hurá, jdeme si TO koupit a jak to, že TO ještě nemáš, mám ti TO koupit a vzít s sebou, jak k vám pojedu podívat se s dětma na mláďátka? Ne? Opravdu TO nechceš?

Na začátku měsíce vyšelo v Dámě.cz komerční (opravdu je tak i označen autory) desatero Jezme Bio, žijme Bio. V podstatě shrnuje mé čtyři příspěvky zde, na stránce Vopruzy, a přihazuje ještě odkazy na komerční stránky větších prodejců. Celkem dobře zpracovaná masáž spotřebitelského mozku. S jednotlivými body nelze zcela nesouhlasit, ale ani je odmítnout. Nadšeně tleskám titulku posledního bodu. Zní „najdi si svého sedláka„. Ano, je to hraní do vlastní si kapsy, ano lobuji teď za své zájmy a zájmy svých sousedů. Představa, že stáje s mými zvířaty jsou o víkendu průchoďákem a po dvoře se mi courají davy cizinců mne naplňuje děsem. Už jen kvůli zoohygieně, když už pro nic jiného. Vlastně z té představy se ježí vlasy hrůzou všem farmářům. Jenže, když už si najde spotřebitel svého sedláka, od kterého bude kupovat pravidelně čerstvé potraviny a ctít jejich sezonost, tak se obohatí všichni.

Je zbytečné omílat stále dokolečka ekonomické a společenské souvislosti. Je to prosté. Koupíš si denně litr mléka od mé krávy a s tebou i dva další. Zaplatili jste mi denní dávku jádrového krmiva pro krávu a tele, které musím stejně kupovat. Koupíš si jednou týdně deset vajec a s tebou i dva další, zaplatíte mi tím krmivo pro nosnice a náklady na obnovu chovu. Koupíš si sám jednou týdně kilo sýra. Zbavíš mne tím starostí s daněmi. Sice si ještě nemohu dovolit vyplácet si mzdu, ale nákupem obilí na šrot pro zvířata udržím při životě sousedního farmáře, který se specializuje jen na rostlinnou výrobu, preventivními prohlídkami chovu poděkuji veterináři, že ještě neutekl do města a nerejžuje na společenských plemenech psů a koček a hlavně na jejich majitelích. A ještě si mohu odložit pár drobných na máselnici.  Koupíš si na podzim ručně sbírané a okopávané brambory za maloobchodní cenu konvenčně pěstovaných a nám na sadbu pro příští rok. Ještě stále se vyplácím naturáliemi z vlastní produkce, ale už mě míň bolí hlava. Budou hody, mohu si dovolit dát sponzorský dar do tomboly na hodovou tancovačku a za utržené peníze z tomboly si Sokol opraví fasádu na tělocvičně….

Ve finále budu spokojena já, protože umím a má dovednost je oceněna zájmem. Vy, protože si pochutnáte na bude zhruba vědět, co jíte. Všichni, protože vesnické statky se pomalu vrátí ke své původní funkci a i mezi farmáři vzroste konkurence. Vesnice přestane být vzdáleným nocležištěm, ze kterého je na každý směr daleko, přestane být podivným chalupářským skanzenem. Ožije.

Tak si zkuste najít svého sedláka, zahradníka, domkáře, záhumenkáře, v newspeaku prostě farmáře a zkuste ochutnat čerstvou mrkev, jablko, brambor, čerstvě nadojené mléko, pokakynkané vajíčko, nekřehčené kuře.

A když vám zachutná, tak se k němu vracejte.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice ekošílení se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Biostrava, bioživot…

  1. Witch napsal:

    Já myslím, že u Vás to tak opravdu bude, OW. A nepřestanu držet palce, protože i když jsem spíš na to, co roste samo, vím, jak rozdílné jsou moje třešně od kupovaných, o jahodách nebo rajčatech nebo dýních nemluvě…
    hm, po kupovaných rajčatech a paprikách otékám. Ty, co mi rostou na dvorečku mi alergickou reakci nedělají. Co roste samo zpracovávám také. Bezinky květ, plod i listy, šípky, kopřivy, lípu, heřmánek, řebříček… Bezva povidla jsou z planých špendlíků, jen to odpeckování, že jo. Přes léto dovedu přežít celkem luxusně na „zeleném“. Ale ono je to dáno i tím, že mám doma vejce a mléko. Minulý měsíc jsem byla sama doma a cpala jsem se ovesnou kaší. S kompotem, s čerstvými jahodami, se sralkami v cukru (ehm, z kérkonošské kuchařky – zelené švestky povařené v cukru, skoro jako na kandování a zavařené; jako kompot nepoživatelné pro kyselosladkotrpkost, ale v kaši lahůdečka. Vichřice vloni urvala rynglovou větev. Plodů tam bylo tak na bečku a půl. Kdyby měly šanci dozrát. Bylo mi je líto vyhodit, tak jsem zalovila v šanonu s krojovanými specialitami prababiček). No jo, vloček jsem na pár neděl přecpaná, přešla jsem dočasně na jáhly a pohanku. Normálně jsem laktoovovegetarián, ale když si tělo řekne, tak se s chutí a bez výčitek svědomí nafutruju půlkilovým krvavým biftekem s přílohou v podobě tekutého volského oka….
    Rozdíl v chuti je dán čerstvostí, dozrálostí v přírodních podmínkách, menším množstvím postřiků a umělých hnojiv. Miluju jablečný mošt z našich padanek. Sterilizuju si ho do flašek od Bernarda. Zkusila jsem koupit biošťávu jablečnou, ale přišla mi poněkud umělá.

  2. IvanaM napsal:

    kurna, popsala jsi to dokonale. Nejprve jsem se chtela zasmat, ze nekde inzeruji neco jako “Najdi si sveho farmare“. A pak mi doslo, ze nic jineho se neda delat nez vyrukovat s takovymi napohled smesnymi slogany. Jinak u nas nikdy nevznikne ten pravy venkov kde se vyrabi skutecne JIDLO. Zaroven je mi z toho smutno. Nejsme o nich horsi ani blbejsi nez takovi anglani nebo nemci, ci dokonce francouzi, a musime ted pracne znova budovat to, co uz tam mohlo byt davno a zcela samozrejme. Ale jak sama rikas, nema smysl hloubat nad tim dejinne a spolecensky. Proste to tak ted je tak s tim pojdme neco udelat. Pis takovy veci taky do nejakych masovych medii, lidi tomu museji naslouchat a snad jim to casem dojde. Osobne jsem si zacala vsimat mnoha veci kolem jidla, prestala jsem setrit, nebot nejsem tak bohata abych si mohla kupovat levne veci, a ted si uzivam skutecne jidla. Rika se, ze je jedno z ceho clovek ztloustne, ale ja to uz tak nevidim. Zvykla jsem si na to, ze jidlo ma CHUT a o to se uz neminim nechat pripravit. Kure z farmy, kde chodi volne, a je krmene prirozene, ne jakousi mouckou z jeho mrtvych predku, na zaver dokrmene kukurici….vejce od slipek ktere se motaji volne po stodole a tam kladou vejce…rajcata vyrostla v zeleninove zahrade sedlaka nedaleko. Kvetak, sice mensi nez ten z velkrovyrobny, ale vyrostly bez chemikalii tady v lancashire. Na takovy jidlo se clovek TESI. Preju ti, aby se ti darilo a roztrousim o tobe informace vsude, kde budu moct.

  3. 747 napsal:

    Potíž je trochu i v tom, že lidi, kteří nikdy neochutnali opravdové rajče a znají jen ty uměláče ze španělských folníků, nejedli opravdové brambory, namísto těch bezchutných polských krmných nebo jahody, které jsou úplně zralé, jahodově sladké a ještě rozpálené sluncem, moc nechápou o čem vlastně člověk mluví. Raději si nakoupí stohy všelijakých chuťových šidítek v podobě dressingů, kečupů, zálivek a chemických majonéz, oblbnou chuťové buňky a věří, že jedli de-li-ka-te-su! Pche!! Druhý problém je taky v tom, že i ti, kdož mají zahradu -nové satelity okolo měst -na ní nechtějí nic pěstovat. Nechtějí se ohýbat jinde, než u zrcadla v posilovně, otravuje je něco sázet, plet, zasívat, zalévat, sbírat, když si všechno můžou nakoupit v hyper-super. A jak mají ty chutě úplně zblbé, tak se jim těžko vysvětluje i rozdíl v produktech z poctivé „malovýroby“. Ale u Vás, OW, věřím, že Vaše okolí s chápáním rozdílů problémy nemá a že už teď nestíháte zásobování. 😀
    Zelené si každý pěstuje sám, přebytky kolují v košících přes plot takové to mám moc tady toho nevzešlo mi tohle, až na konci masopustu kolektivně koštujeme, jaké kdo švestičky na zahrádce…. 😀 Myslela jsem, že budu mít víc stálic na odběr mléka. 12 Kč za litr se jeví jako cena víc než lidová, zejména, když už částečně odstředěné selské stojí v marketu víc jak dvojnásobek. Sýrařinu jsem brala jako vhodnou minimalizaci ztrát a naivně se domnívala, že ob den kýbl budu sýřit. Realita je, že ob den prodám litřík a denně dělám sýr ze skoro dvaceti litrů mléka. A v místě prodávám nárazově. Veselka, hody, narozeniny, okamžitý nápad, vánoce. Je fakt, že jsem na začátku a narvat se do podvědomí okolí chvíli trvá. Zatím jsem ráda, za objednávky na rodinné slávy. Kdybych měla čas na to stoupnout si na hodinku dvě týdně na tržiště ve městě, tak s odbytem asi potíže nemám.
    Ale sýr je jako víno. Čím starší, tím lepší.

    • 747 napsal:

      Kéž byste nebyla tak vzdálená… krom pravidelného odběru by mně totiž docela bavilo s těmi Vašimi sejry na hodinku -dvě na trhu postát, nabídnout, poplkat, prodat, doporučit… 😀
      a co Vám brání? Vzdálenost mezi námi není až tak velká. Jednou za čas rodinný odpolední motovýlet na farmu, a máte to i s hlazením velké zvěře, kafem, mlíkem od čepu……….
      Občas zajíždím i na Královo Pole. Konkrétně k nádraží a k Lužánkám. Není problém domluvit se.

Zanechat Odpověď

