… střepinky tajené …

Myslela jsem, že mám rány v duši zhojené. Je to tolik let za mnou. Fotky z té doby jsem spálila, jeho tvář i hlas zapoměla, rozvodový rozsudek zežloutl věkem. Změnila jsem jméno, adresu, vytěsnila zlé vzpomínky, našla znovu sebeúctu, narovnala skloněnou hlavu…

Čekala jsem po odpoledním dojení návštěvu. Objednávaly jsme si s přítelkyní sýrařské potřeby. Máme to k sobě jen pár kilometrů, domluvíme se, uděláme jednu velkou objednávku a o případné doručovací náklady se podělíme. Snažíme se kontaktovat prvovýrobce. Je to výhodnější pro obě strany. Občas nejde jinak a musíme odsypat marži překupníkovi. Poštovné z Rakouska by převážilo cenu odebraného zboží.

Čekala jsem dlouho, balíček připravený na stole, minula poslední vhodná návštěvní hodina a kamarádka nikde. Nevadí, zítra je také den, zajedu k Janě na  kafe já. Vždyť o nic nejde.

Kdo by chodil po desáté večer? Zababušila jsem se s knížkou pod deku a uspávala se příběhem…

Probralo mne zaťukání na okno.  V takto netradiční hodinu to může být jen někdo z myslivců cestou z hospody, nebo se dítko s čerstvou bolístkou náhle a bez varování a bez klíčů rozjelo po odpolední směně domů užít si maminčina hudrování. Byla to kamarádka a nebyla sama. Překvapilo mne to a pozvala jsem obě ženy dál. Jana byla pobledlá a pobouřená, její společnice hrála všemi barvami a byla v obličeji oteklá.

„Co je vám, potkala jste se s alergenem silnějším, než Zirtek zvládá?“ zažertovala jsem a natahovala se po faktuře k balíčku.

Neznámá nereagovala. Odpověděla za ní Jana. „Představ si, děláme sena, Alča nám pomáhá, na přilepšenou k podpoře, už končíme, a vletí na dvůr ten její, začne ječet, zmlátí jí před našima i jejich děckama…,  jedeme  nemocnice, proto jsem tu tak pozdě.“

„Cože?“ otočil se na nás nevěřícně manžel.

„No, Pepa na něj musel vzít vidle, aby ho dostal z baráku a ze dvora. Nic, jedem, děcka jsou v šoku, určitě ještě nespí. No, dneska spíte u nás a ráno se uvidí.“ utnula rázně nadechnutí.

Odjely. Manžel nechápal, jak je něco podobného v civilizovném světě možné a nevědomky mi sypal sůl s pepřem do náhle oživené jizvy. Je toho hodně, co jsem mu ze života před setkáním s ním zamlčela. Napřed jsem o nich nechtěla mluvit, pak už to bylo zbytečné.

Je to nespravedlivé, ale z domova bude muset odejít Janina přítelkyně s dětmi. Násilníka nelze vykázat. Dům je zároveň i sídlem firmy.

oldwomen se představuje:

Źiju mezi lidmi a zvířaty a tak píšu o lidech a zvířatech kolem sebe.
Příspěvek byl publikován v rubrice povzdechy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na … střepinky tajené …

  1. Jola napsal:

    nikdy to nezmizí; maličkost donutí podvědomí vrátit se do „minulého“ života .. nikdo netuší, jak je těžké se narovnat – a jít dál .. a zkoušet to každý den znovu a znovu
    naštěstí legislativa už je domácí násilí schopna řešit ještě před trvale tragickými následky, policisté jsou proškoleni jak jednat s obětí a jak s násilníkem, bohužel na manipulátory jsou ještě krátcí, i když je dovedou odhalit. I když narušené psychické zdraví obětí se málokdy vrátí k normálu. Celkem se děsím, co se na nás za pár let vyvalí za hnůj ze satelitů. Odlehlost, anonymita, obzor končící u živého plotu, sousedské přesplotové vztahy neexistují…

  2. Witch napsal:

    Milá OW, od začátku, co pomoc obětem měla nějakou formu, jsem se ptala: proč zrovna oběť musí jít z domu, utíkat jako štvanec (a často štvancem být)?! Psychicky narušená žena ve stresu musí budovat svůj život znovu, vytržená z kořenů, s dirkou v duši tam, kde je dětem tatínek sympatický a mají ho rády.
    Navíc, když se všechno rozjede, pmůže rodina přijít o živitele, protože z krimu alíky většinou nejdou… No a s těmi satelity si možná vzpomenete, že jsem už občas utrousila, že tam, v rodinách i advokátů a soudců, už má Bílý kruh bezpečí signály o zneužívání dětí…
    věřím tomu. A věřím i tomu, že ani matka dlouhou dobu nemá tušení, co se děje. Včetně toho, že když se svěří s podezřením, tak je označena za hysterku, cvoka, protože takový noblesní pán. Čím sofistikovanější myšlení, tím horší věci, když se zvrhne. Nakonec, Vaše Sladké tajemství…..

  3. 747 napsal:

    Au, OW, tohle jde po kůži. Obávám se, že ještě horší formou partnerského násilí je psychický teror -velmi špatně se prokazuje, nedá se vyfotit, nahmatat, ani předvést následným svědkům. Začíná zvolna, nenápadně se stupňuje a trvá celé roky. Oběť si často ani neuvědomí, že je manipulována a mnoha urážkám a devalvaci své osobnostní hodnoty začne dokonce věřit. Zmlácenou kamarádku můžete přesvědčit, že něco není v pořádku, ale tu psychicky deptanou jen ztěží.
    když ono to jde ruku v ruce. Napřed izolace oběti od okolí současně s podrýváním sebevědobí, autority u dětí, pokračuje to soustavným psychickým deptáním a fyzické násilí je jen třešnička na závěr. Chytří násilníci dovedou oběť dohnat k sebevraždě a ještě se nechat litovat, jak s takovou labilní osobou mohli vydržet, stoupové dřív mlátí.

  4. Sendyman napsal:

    Ježiš! Že zrovna já jsem tohle musel číst….

    747 a že zrovna Vy jste mi volal, když jsem si byl obhlídnout Nuselák… 🙂
    Pro nezasvěcené: tak strašný to zrovna nebylo (později to bylo mnohem horší), šel jsem nedaleko zrovna jen k soudu, ale juknout jsem byl. Co kdyby…

    A pro Jolu – není to tak černobílé, jak se může zdát. Legislativa je na nic. Jeden zoufalecký drobný šrám na ruce za 5 let, zhojený za tři dny, má větší váhu, než 1000 šrámů na duši za rok a do konce života.
    O proškolených policajtech si nedělejte iluze už vůbec….
    Blba a nadutce, opojeného mocí a předvádějícího své chlapství před nebohou (a pohlednou) „obětí“ nepředěláte přečtením jednoho, byť sebelépe myšleného lejstra, i kdyby to mělo být 100x.

    OW, přiznejte se: že ten Váš návrat k přírodě byl veden zejména snahou o zpřetrhání starých vazeb s minulostí?
    To bych chápal velice dobře. Jen nemám tolik odvahy, co Vy…

Zanechat Odpověď

